Opel Zafira zaujal zákazníky především svojí variabilitou. Mohli bychom dokonce říct, že to byl právě tento automobil, který slovu variabilita dal tak velký význam. Jeho třetí řada sedadel zasouvatelná do podlahy byla tehdy naprosté unikum. Zákazníci na takovou novinku slyšeli a vůz se prodával neuvěřitelným způsobem.

V autobazarech o tento vůz ale je překvapivě nouze. Není to tím, že by ho nebylo po Evropě dost, ale spíš proto, že hned je vykoupen. Auto totiž zaujme ještě dnes a jeho nadčasový design má co říct i dalším generacím lidí.

O voze jako takovém můžeme říct, že je ideální pro rodinu a jejich náklad. Nevýhodou u vozu pak je malý zavazadelník, pokud je obsazená i třetí řada sedadel. Podvozek i motory byly co do techniky povedené. Po letech však už musíme vzít v úvahu několik faktorů. Rodiny jedoucí na dovolenou váží docela dost a zatížení s sebou nese také zvýšené namáhání náprav.

Totéž můžeme říct i o zátěži většími motory (turbodiesel nebo 2.2). Náš testovaný vůz měl však pod kapotou šestnáctistovku, která je lehká a kolové čepy tak byly zcela v pořádku. Lidé tenhle motor mají rádi, i přes jeho menší výkon. Je totiž výhodnější na povinné ručení a má dobrou spotřebu.

Opel Zafira
Ačkoli tvary může někomu připomínat MPV jde o klasické kombi s možností 7 míst. Jeho vniřní prostorová variabilita je úžasná. To dělá z Opelu Zafira velmi zajímavé auto pro příznivce velkých karoserií. S benzinovými motory 1.6 sice nejde o velkého rychlíka, ale poslouží velmi dobře a spotřeba je výborná. Oblíbené jsou zážehové motory 1.8 a vznětový 2.O DTI. Interier je solidní a v nabídce jsou i vozy s velmi bohatou vnitřní výbavou. Slabinou bývá elektrická instalace, zejména pak alternátor a elektrický posilovač řízení. Ostatní díly podléhají běžné spotřebě. S životností na tom není nejlépe motor 2.0 DI. Není příliš výkonný a bývá poruchový.
Tomáš Svoboda - manažer Autocentrum ESA

Pavel Janovský, vedoucí nákupu Auto Esa nám k vozu řekl, že "u zafiry je na podvozku problém asi nejvíc s reznoucím výfukovým potrubím a kulovými čepy. Ty však se musí posuzovat kus od kusu, protože to dost závisí na zatěžování vozu."

U opelu je také třeba upozornit na elektroinstalaci. Ta bývá slabinou a je tedy třeba vyzkoušet všechna spouštění oken, světla, blinkry... Velmi rychle se také opotřebí některé plastové díly v interiéru.

Pozor na turbodiesely

Velmi oblíbené jsou mezi lidmi i turbodiesely. Ovšem ty mají velmi často problémy s kouřivostí. Do 150 000 najetých kilometrů je automobil ještě jakž-takž v pořádku, nad tuto najetou vzdálenost však už je neradno jít. Automobil totiž bylo vždy nutno pořádně servisovat a byl hodně náchylný na hrubé zacházení. Vytáčení studeného motoru mu nedělalo vůbec dobře a následky pak můžete nést vy.

Kdybychom mohli doporučit jeden motor, tak by to byla osmnáctistovka s výkonem 92 kW. Tenhle motor je silný, kultivovaný a především je to "držák". Problémy s ním ve většině případů nejsou žádné a vydrží velkou řádku kilometrů jen s pravidelnou údržbou.

Opel Zafira 1.6 16V, najeto 103 431 km, r.v. 1999
Motor R4 16V
Výkon (kW při ot./min) 74/6000
Toč. moment (N.m při ot./min) 150/3600
Max. rychlost (km/h) 176
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,0
Komb. spotřeba (l na 100 km) 7,9
Rozměry (m) 4,32 x 1,74 x 1,63
Obj. zavazadelníku (l) 150
Cena 199 900 Kč

Článek byl připraven ve spolupráci se společností Autocentrum ESA.