Článek
O kvalitách tohoto vozu svědčí i jeho dlouhá historie. Vždyť dnes se vyrábí už pátá generace automobilu, který začínal se jménem T5. Dnes ale nabízí pod jménem Multivan i velmi luxusní osobní verzi, která byla v našem testu navíc podpořena speciální edicí Atlantis.
Křesílka jako doma
Základem vozu je klasická "krabicovitá" konstrukce, poskytující tolik prostoru, kolik jen na daném půdorysu může. To prospívá jak nákladní, tak i osobní verzi Multivan. Zcela rovná podlaha pak zajišťuje velmi dobrý komunikační prostor a především neuvěřitelnou variabilitu. Každé sedadlo může být samostatné, nebo si můžete při koupi vozu objednat klasické lavice. My měli jejich kombinaci - dvě sedadla vpředu, dvě otočná, posuvná a vyjímatelná uprostřed a třímístnou posuvnou a vyjímatelnou lavici vzadu.
Ačkoli jsou výplně opěradel poněkud tvrdší, ani na delší vzdálenosti se člověk neunaví. Velký podíl na tom má i vzpřímené sezení. Jak jsme již napsali, střední řada sedadel se dá otáčet a z výplní boků automobilů se dá vytáhnout i stoleček.
Exkluzivní výbava je cítit i na místě spolujezdce, kde je vše, na co jsme zvyklí z osobního vozu a ještě něco přebývá. Třeba takové servootvírání pravých bočních posuvných dveří se jen tak někde nenajde a už vůbec ne vodní přídavné topení se spínacími hodinami a dálkovým ovládáním.
Tvrdší, ale ideální
Pod krátkou přední kapotou je klasický vznětový pětiválec o objemu 2,5 l. Maximální výkon 128 kW zaručuje, že vůz dokáže držet krok i na německých dálnicích, 400 N.m točivého momentu pak zajistí stálý tah i do nejprudšího kopce a solidní zrychlení. Motor má tradičně tvrdší chod, ale je slyšet jen v nižších otáčkách, pak jej přehluší aerodynamický svist.
Také podvozek je výborný. Náš vůz byl vybaven navíc pohonem všech kol 4Motion, který se díky elektronice chová výrazně jinak, než třeba v Passatu. Tady reaguje rychleji a poněkud klidněji. Odpružení je dobré, jen si musí cestující zvyknout, že když je těžiště tak vysoko, budou hodně vyklepaní, protože karoserie se prostě víc kýve.
Běžte do posilovny
Zatím jsme automobil jen chválili. Nyní se tedy podíváme na drobnou, ale "těžkou" chybu, kterou jsme při testu objevili. Sedadla jsou sice pohodlná, ale jejich váha je neuvěřitelná. Samostatná sedadla váží 39 kg a jen jejich otočení je artistický výkon hodný Gustava Frištenského. Rohy sedadel se totiž o sebe zasekávají a otočit jedno sedadlo znamená tedy zároveň operovat i s druhým.
Navíc jejich vyjmutí při jejich váze je také výkon hodný legendárního českého svalovce. A to nemluvíme o zadní lavici, jejíž váha 89 kg je už pro jednoho člověka prostě nezvládnutelná.
Klidně dvě mega
Volkswagen Multivan 2.5 TDI 4Motion Atlantis není vůbec levná záležitost. Testovací model stál 1 200 112 Kč bez DPH. Je pravda, že ve výbavě měl úplně vše, co si můžete k takovému vozu vymyslet (i když v příplatkové výbavě je ještě dost kusů příslušenství). Takže kdo má o Multivan zájem, může se poohlédnout po něčem levnějším - cena začíná na 649 240 Kč bez DPH. Za tu cenu sice dostanete celkem "holý" model, ale se spoustou sedadel a místa pro cestující.
Technické údaje | |
Volkswagen Multivan 2.5 TDI 4Motion Atlantis | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2460 ccm |
Max. výkon | 128 kW při 3500 ot./min |
Max. točivý moment | 400 N.m při 2000 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 11,8 |
Mimo město | 7,7 |
Kombinace | 9,2 |
Výkony | |
Max. rychlost | 184 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 12,5 s |
Převodovka | |
šestistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4890 mm |
Šířka | 1904 mm |
Výška | 1949 mm |
Rozvor | 3000 mm |
Objem zavazadelníku | 1210/4525 l |
Provozní hmotnost | 2475 kg |
Ceny | |
Základní cena vozu | 649 900 Kč * |
Základní cena motorizace | 1 131 682 Kč* |
Cena testovaného modelu | 1 200 112 Kč* |
*cena bez DPH