Hlavní obsah

Test Subaru BRZ: návrat do devadesátek

Novinky, Martin Žemlička

Dvojče Toyoty GT-86, Subaru BRZ, prošlo omlazením. V patrně nejdeštivějším dni, těsně před koncem loňského roku, jsme BRZ vzali na projížďku po okresních silnicích, dálnicích i uzavřeném okruhu. Co jsme si zapsali do poznámkového bloku?

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Subaru BRZ

Článek

Nejlepší auta už byla vyrobena, říká leckdo. Z hlediska jízdních vlastností a zaměření je to často pravda – mnozí výrobci (třeba BMW s řadou 3) dosáhli vrcholu v jízdních vlastnostech v devadesátých letech.

Teď je pro ně většinou důležitější, jak velký v autě bude displej a zda se bude možné připojit na internet, než aby je zajímala třeba odezva od řízení či delikátní nastavení podvozku.

Subaru BRZ (tři písmena znamenají trochu zapeklitou zkratku Boxer Rear-Wheell drive Zenith) nebo jeho sourozenec Toyota GT-86 patří k puristickým modelům, které jako by vypadly právě z devadesátých let minulého století. Jde o velice mechanické automobily, jejichž technika částečně vychází z ikonického WRX STI, byť v případě BRZ jde o zadokolku.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Subaru BRZ

Nízko položené těžiště, nízko položená sedadla

Do nízko položených sedaček s dobrým bočním vedením se souká hůře, ale s tím většina lidí počítá. Volant má průměr 365 mm a krom vhodné velikosti potěší i absence jakýchkoliv tlačítek.

U BRZ se volant používá k řízení auta, a nikoliv pro ladění rádia jako u jiných sportovních automobilů. Výborná je i nízko ukotvená sedačka, perfektní je rozložení všech tří pedálů. Zadní sedačky neřešte, ty jsou na sezení nepoužitelné.

Rádio se zeleným podsvícením vypadá jako v octavii z roku 1996, ostatní ovladače navíc v tomto subaru svítí červeně. Stříbrné dekory z plastu také nevypadají moc dobře.

Interiér je bytelný, funkční a až na výjimky dobře dílensky zpracovaný, ale estéty nepotěší. Jestli chcete auto k předvádění, kupte si BMW, BRZ a Subaru obecně hezké interiéry moc neumí.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Subaru BRZ

Startujeme. Plochý atmosférický dvoulitr má na volnoběh příjemně hutný zvuk, při jízdě pak oceníte hutný zvuk sání i výfuku. Je to typický boxer, tedy motor s protiběžnými písty, který se přeochotně nechá vytočit přes 7000 otáček.

Technicky jde o třetí generaci boxerů s interním kódem FB. Ty mají zvětšený zdvih (86 mm) a zmenšené vrtání (rovněž 86 mm). Zajímavostí je stejná šířka jako u předchozích evolucí tohoto motoru díky použití asymetrických ojnic a kombinace přímého a nepřímého vstřikování (podobně jako u dvoulitru TSI koncernu Volkswagen).

Rychlost na jednotlivé rychlostní stupně (RS) při 2000 otáčkách
1. RS18 km/h
2. RS30 km/h
3. RS40 km/h
4. RS52 km/h
5. RS62 km/h
6. RS80 km/h
Zdroj: Novinky.cz

Jaký je plochý dvoulitr v praxi? Je to motor milující otáčky, takže jej musíte točit, hodně točit – jinak se valného zrychlení nedočkáte; „dole” je motor logicky ospalejší.

Na dálnici je BRZ docela otravné – hlučné, tvrdé. Při devadesátce točí motor na šestku 2300, při 130 km/h už dokonce 3500 otáček. Zaměření na projížďky po okresních silnicích nebo na techničtějších závodních okruzích je tedy očividné.

Driftující mašina, naučí to i začátečníky

Na uzavřené trati můžeme z BRZ vymáčknout maximum. Nejprve je ale třeba zcela vypnout dvoustupňové ESP, které v základním nastavení zasahuje zbytečně brzy. Pak není problém poslat auto dveřmi napřed, hranice smýknutí zadních kol, obutých do úzkých sedmnáctipalcových pneumatik (215/45), je díky vhodně naladěnému hřebenovému řízení s elektrickým posilovačem velice dobře odhadnutelná.

Pak už je to jenom na vaší šikovnosti při balancování s plynovým pedálem a drobnými korekcemi volantem.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Subaru BRZ

Na mokru (a co teprve na sněhu!) jde o mimořádně zábavné auto. Je to díky několika faktorům: pohonu zadních kol s dobře odladěným podvozkem, nízkému těžišti (podobnému tomu, co nabízí supersportovní modely za pět i více miliónů korun) a mechanickému samosvornému diferenciálu. Dobře čitelné je i řízení s 2,5 otáčky mezi rejdy.

Výborná je rovněž šestistupňová mechanická převodovka. Je přesná, s dobrou mechanickou odezvou a celkově tužším projevem. Řadit lze s kadencí 61–101–143–177 a 215 km/h (pátý rychlostní stupeň).

Dlouhodobá spotřeba paliva v našem případě znamenala 8,8 litru na 100 ujetých kilometrů, během jízdy na uzavřené trati jsme se dostali na třináct a troufneme si říci, že o moc výše už to ani nejde.

Naměřené pružné zrychlení
RychlostRSDosažený čas
80–120 km/h35,00 s
80–120 km/h46,99 s
80–120 km/h58,99 s
100–160 km/h411,0 s
Zdroj: Novinky.cz, měřeno prostřednictvím GPS, mokrá vozovka

Nový katalyzátor a pár dalších změn

Subaru BRZ pro tento modelový rok dostalo nový katalyzátor, díky kterému plní emisní normu Euro 6b. Zástupci automobilky tvrdí, že na odezvu motoru nový katalyzátor vliv nemá. Dále zmizely některé potahy, můžete mít pouze látkový v tmavém odstínu.

Nové jsou ostřikovače skel, které jsou stejné jako u WRX STI (ušetřila se hmotnost a nové ostřikovače jsou i menší). Novinkou pro rok 2016 jsou lesklé imitace kovu (z plastu) a z kufru BRZ nyní uslyšíte díky nové izolaci méně hluku.

Díky zjednodušení ceníku (importér odstranil základní verzi Active) si vlastně vybíráte jenom ze dvou verzí – buď s manuální převodovkou, nebo se šestistupňovým automatem (silně nedoporučujeme).

Základní výbava obsahuje vše, připlácí se pouze za modrou metalickou barvu karoserie (+ 12 000 korun), jinak dostanete základní černý lak.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Subaru BRZ

Subaru BRZ (i Toyota GT-86) je kouzelné auto, které z vás udělá lepšího řidiče. Je lehké, skvěle ovladatelné a na dnešní dobu až neskutečně mechanické.

Každodenní ježdění, zejména při cestách na delší vzdálenosti, ale není kvůli tvrdému podvozku, nadměrnému hluku i použitým sportovním sedačkám úplně příjemné.

A počítat musíte také s tím, že vás na rovince předjede kdeco, třeba trochu silnější octavia. Ale to vám může být úplně jedno, protože v zatáčkách se budete bavit přímo královsky.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1998 ccm, plochý zážehový čtyřválec
Max. výkon:147 kW (200 k) při 7000 ot./min.
Max. točivý moment:205 Nm při 6400 ot./min.
0–100 km/h:7,6 s
Nejvyšší rychlost:226 km/h
Průměrná spotřeba:7,8 l / 100 km
Pohotovostní hmotnost:1305 kg
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:799 900 Kč
Cena s testovanou motorizací:799 900 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám