Hlavní obsah

Test Peugeotu 308 GTi - hravý Francouz za skvělé peníze

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Peugeot není značka, která by nabízela působivé sportovní vozy. I když v případě kupé RCZ to neplatí a pokud se podíváme do minulosti, model 205 GTi se automobilce se lvem ve znaku také rozhodně povedl. Jak po týdenním zkoušení hodnotíme nový Peugeot 308 GTi?

Článek

Od běžného modelu 308, který tuzemský dovozce na svých webových stránkách nesprávně řadí mezi „střední třídu“, se ostřejší verze GTi liší v několika podstatných detailech. Máme tady robustní nárazník, vzadu pak decentní spoiler, difuzor a dvojici velkých koncovek výfuku. Nejde o nic divokého, nezasvěcený motorista si tuto verzi snadno splete s běžnou třistaosmičkou. Přesto to jako celek funguje; detaily nicméně v černé barvě, kterou nám importér půjčil k redakčnímu testu, moc nevyniknou.

Uvnitř automobilu potěší sedadla s větším bočním vedením (bočnice jsou měkké), přední sedačky s přiměřeně tvrdou výplní vypadají na pohled efektně. Volant je příliš velký, hliníková hlavice řadicí páky i trojce pedálů dojem zachraňují a působí dostatečně sportovně.

Celkově ale jak interiér, tak exteriér nezpůsobí motoristickým fanouškům rychlejší tlukot srdce, což nemusí být nutně výtka. Záleží, co kdo od sportovně laděného (slovo „sportovní“ není v případě recenzovaného modelu na místě) automobilu očekává.

Malý objem, solidní výkon

Benzínová šestnáctistovka má plynulý chod v celém spektru otáček bez výraznějšího turbo efektu. Motor bez výraznější výkonové špičky se nechá vytočit i přes 6000 otáček, nejlépe se nicméně cítí ve středním pásmu. Jeho 200 koní bohatě stačí i na svižnou jízdu; při správné práci s překvapivě dobrou šestistupňovou manuální převodovkou dovede potrápit ostatní GTI a RS konkurenty z nižší střední třídy. Spotřeba se dá udržet lehce nad sedm litrů, při ostřejší jízdě stoupne na 9 – 10 l / 100 km.

Příjemné je i bručení, které se line z dvojité koncovky výfuku. Neruší, ale příjemně dotváří „sportovní“ atmosféru. Celkově ale jízda na emoce nezabrnká tak jako u konkurence, 308 GTi umí být rychlý, ale v některých ohledech je to spíš docela výkonný pětidvéřový hatchback, než plnohodnotné GTI.

Podvozek je oproti běžným třistaosmičkám snížen o 10 mm, celkově je znát tvrdší naladění. Podvozek není na okreskách uskákaný, dobře si poradí i s terénními vlnami, jen menší díry ve vozovce ale „odmění“ velkými ranami. Podvozek je mírně nedotáčivý, naladěný pro bezpečné používání i méně zkušenými řidiči.

Cenově zajímavá nabídka

Výtečné jsou brzdy, které jsou bohatě dimenzované, škoda jen, že nejdou lépe dávkovat. Ani řízení, mírně necitlivé kolem středové polohy, není špatné. Není ostré ani příliš komunikativní, přesto cítíte jeho snahu zprostředkovat vám alespoň částečně situaci pod předními koly.

Sečteno a podtrženo, 308 GTi není špatné auto. Nečekejte od něj výraznou sportovnost na technických silnicích, ale o to více si užívejte jeho každodenní použitelnosti a pružné zrychlení na rovinkách. Pokud k tomu připočtete příznivou pořizovací cenu s velmi slušnou základní výbavou, může to být výhodná koupě. Dvě stovky koní za podobné peníze nepořídíte.

Jenom nesmíte čekat, že zažijete za volantem stejné vzrušení jako majitelé Golfu GTI nebo Focusu ST, což jsou automobily o desítky až stovky tisíc korun dražší než 308 GTi...

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1598 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:147 kW (200 k) při 5800 ot./min.
Max. točivý moment:275 Nm od 1700 ot./min.
0 - 100 km/h:7,7 s
Nejvyšší rychlost:237 km/h
Kombinovaná spotřeba:6,9 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1475 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:556 900 Kč

Reklama

Související témata:

Související články

Test Peugeotu 5008 1,6 THP: rodinné TGV

Peugeot 5008 je klasickým rodinným pěti nebo až sedmimístným vozem. Vypadá zajímavě, ale jak moc je praktický? A jaké jsou jízdní vlastnosti, které u mnoha...

Test Peugeotu iOn: dotek budoucnosti

Peugeot začal koncem loňského roku prodávat elektromobil iOn, několik vozů si objednal ČEZ, jinak je iOn za cenu kolem 800 000 korun prakticky neprodejný....

Výběr článků

Načítám