Hlavní obsah

Test Opelu Zafira 2.0 Turbo: Rychlík Eurocity

Novinky, Jan Čech

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Opel Zafira je rodinný vůz, který pojme až sedm cestujících. V testované verzi však mělo toto MPV jako pohonnou jednotku zážehový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, který z automobilu dělá slušného rychlíka. Ale jako všude i zde za to musíte zaplatit.

Článek

Opel Zafira se s délkou 4467 mm a rozvorem 2703 mm řadí do kategorie středních MPV. Na kompaktní pětimístné vozy (třeba sourozence Opel Meriva) kouká s despektem, stydět se musí před velkými MPV, jako je Renault Espace. K jeho největší konkurenci tak patří třeba Renualt Grand Scénic či Mazda 5.

Opel však má před svými konkurenty náskok. Tím je už dlouholetá praxe v tomto segmentu. Současná generace je už druhou a ta předchozí byla opravdu hodně úspěšná.

Vizuálně tradiční

Zafira v sobě nezapře původ v Opelu. Mnoho komponentů je převzato beze změny, nebo jen minimálně upraveno. Přední maska se tak řadí do šedivého průměru co po designérské stránce. Tento design ale na druhou stranu léty nestárne.

Tato generace získala více na hranách a "krabicovitosti, což jen přispělo vnitřním rozměrům a prostornosti. Na střeše vozu je možné si všimnout "pankáčského kohouta". Není to nic jiného než systém velkých střešních kapes, který je jistě zajímavým prvkem, ale o tom až v další části.

Interiér nezanechá žádný dojem

Po usednutí za volant se i na přístrojové desce musíme pozastavit nad snad až příliš rozsáhlou unifikací dílů. Ani Opel Astra (viz náš test) nevzbuzuje ztvárněním desky zrovna nadšení. Zafira přebírá skoro všechny prvky i šedivou barevnost plastů. Škoda.

Sedadla jsou však perfektní. Vpředu jsme se cítili velmi pohodlně - sedáky i opěradla mají dostatečné boční vedení, což při tomto typu motoru je zapotřebí. Všude je dost místa a i ergonomie je velmi dobrá. Zaujala nás netradiční páka ruční brzdy, jenž nemá madlo v podélné ose vozu, ale příčně. Trvalo však jen chvilku, než jsme si na to zvykli.

Zapomenutá cvakající mince pak prozradila, že se nad hlavou nachází ohromný úložný systém několika vyklápěcích schránek. Ty jsou tak velké, že se sem vejde i sbalená jarní bunda.

Vzadu a ještě dál

U zadních sedadel však začíná kouzlení, které už dlouhá léta táhne zákazníky k tomuto vozu. Druhá řada sedadel je klasická třímístná lavice.

Jenže stačí nahmátnout páku na posunování a už je vše jinak. Velký rozsah popojíždění po kolejnicích není jen tak. Sedák se dá zvednout (vznikne tak velmi slušný prostor za předními sedadly na umístění rozměrnějších předmětů) a následně i s opěradly přimáčknout k předním sedadlům. A hned je tu nákladový prostor, který může vozu závidět i leckterá dodávka.

Ale to není vše. Posun sedadel není jen jednoúčelový. I s tradičně sklopenými sedadly se může (musí) posunout lavice vpřed, aby se dala z podlahy v zavazadlovém prostoru vytáhnou další dvě nouzová sedadla. Jedná se o neuvěřitelně jednoduchý systém sklápění. Pásy sedadel jsou umístěny na stropě a zámek k nim je zapuštěn doprostřed zavazadelníku. Místa zde ale není mnoho. Popravdě řečeno, jejich tvar a prostor na nich je dost tristní. "Dospěláci" mají tato místa spíš za trest a lámou si jak nohy, tak hlavu. Ale pokud máte nějaké dítě, to se zde pohodlně usadí.

Kufry nebo cestující?

Objem zavazadlového prostoru je při obsazení sedmi cestujícími pouhých 140 l. Moc nákladu se sem opravdu nevejde - jen malá taška a vše ostatní si berete do interiéru. Když jsou zadní dvě sedadla zasunutá do podlahy, je to už mnohem veselejší nakládání. Až 645 l už pojme všechny nutné věci na dovolenou u moře.

Turboefekt?

Jak jsme již řekli, tenhle vůz je netradiční i svým motorem. Kdo by čekal u velkoprostorového vozu dvoulitrový zážehový čtyřválec dopovaný turbodmychadlem? Ze Zafiry činí se svými 147 kW pořádného dravce. Turbodmychadlo nemá téměř žádné nežádoucí efekty, jako je prodleva či rychlé vadnutí. Má silný zátah hned od spodních otáček a když se ručička otáčkoměru přibližuje ke čtyřem tisícům, jede prostě božsky. Však také točivý moment 262 N.m je k dispozici ve 4200 ot./min. To je ale trochu problém při plném zatížení. Vůz se musí slušně vytáčet, takže když vezete rodinu, babička a tchýně asi nebudou moc nadšené z "rallyového plynu", a to i přes nízký práh hluku pronikající do interiéru.

Ropná krize

Dost silnou nevýhodou vozu je jeho spotřeba. Stačí jen naložit, jet trochu ostřeji nebo se ploužit v koloně a ručička palivoměru padá přímo před očima. Na to, abyste v peněžence nepocítili průvan musíte mít hodně lehkou nohu (na což u turba zapomenete každou chvíli), nebo mít neustále zapnutý tempomat. Udávaných 7,3 l v kombinovaném provozu jsme nedosáhli. Je pravda, že většina jízd byla po Praze, ale díky "nábližkám" v pěkně plynulém provozu. I tak jsme museli připočítat více jak litr navíc.

K motoru máme ale ještě jednu připomínku. Moderní technologie ve vstřikování a motormanagementu společně se šetřením si u mnoha automobilů vybrali daň v podobě absence signalizace teploty motoru. U mnoha vozů to přehlížíme a doufáme, že konstruktéři tomu rozumí lépe. Nenacházíme však jiný typ agregátu, kde by měl teploměr zcela určitě být. Zážehový motor s nižšími teplotami spalování a turbodmychadlo závislé na ideálních pulzacích ve výfukovém potrubí lze přirovnat k porcelánu po babičce. Musí se na ně opatrně. Správná teplota je nutná pro dobrý chod motoru, jinak se po padesáti tisících kilometrech rozloučíte s turbínou a lambdasondou.

Na třetí koleji projíždí Opel Zafira

Jízda jako po kolejích u přitvrzeného podvozku není jen tradičním přirovnáním. Je to téměř pravda. Vůz se chová velmi dobře i v režimu klasického pružení. Je sice trochu tvrdší, ale všechny nerovnosti dobře pohltí. Po zapnutí tlačítka IDS se aktivuje aktivní podvozek. Díky němu ztuhne řízení, přitvrdí se tlumiče a všechny reakce jsou jistější a ostřejší. Vynášet systém do nebe však nehodláme.

Prosté porovnání jízdních vlastností zafiry a třeba Seatu Toledo se dočká překvapení. I IDSplus nechá automobil v každé ostřejší zatáčce sklouznout a hvízdnout si pneumatikami, zatímco konkurent s víceprvkovým zavěšením si potichu a jistě vykrouží oblouk. Na druhou stranu drtivá většina konkurentů je na tom s podvozkem mnohem hůř a zafira je převálcuje v jistotě při obyčejné jízdě i při extrémním zatížení.

Cena se blíží miliónu

Základní cena vozu ve výbavě Enjoy je 838 900 Kč. Jenže my měli ještě příplatkovou výbavu (metalíza, panoramatické střešní okno, tempomat...) se kterou se cena vyšplhala až na 927 200 Kč. To je už pro mnoho zákazníků neakceptovatelná hranice. Snad jen malou útěchou může být to, že Opel na model Zafira má akci, při které si zákazník může vybrat výbavu ve výši až 18 000 Kč zdarma.

Mezi konkurenty však nemůžeme najít žádného vhodného protivníka. Renault Grand Scénic má sice dvoulitr s turbem, ale jen se 120 kW. Základní cenu 709 000 Kč ještě navíc krájí sleva na vozy ve výši 100 000 Kč, což je cenový rozdíl mezi opelem a renaultem hodně velký.

Technické údaje
Opel Zafira 2.0T Enjoy
Motor
Zdvihový objem1998 ccm
Max. výkon147 kW při 5400 ot./min
Max. točivý moment262 N.m při 4200 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město13,3
Mimo město7,3
Kombinace9,5
Výkony
Max. rychlost231 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod7,8 s
Převodovka
šestistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka4467 mm
Šířka1801 mm
Výška1645 mm
Rozvor2703 mm
Objem zavazadelníku140/645/1820 l
Provozní hmotnost1505 kg
Ceny
Základní cena vozu838 900 Kč
Základní cena vybavení Enjoy838 900 Kč
Cena testovaného vozu927 200 Kč*

*v akci lze dostat výbavu až za 18 000 Kč zdarma

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám