Hlavní obsah

Test Fordu Ranger 2.5 TDCi: vyprané montérky

Novinky, Jan Čech

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na našem trhu se zrovna moc pickupů neprodává. Možná je to škoda, protože mnohé z nich nabízejí opravdu slušnou dávku pohodlí, některé i sportovnější svezení a další jsou především pracanti. Kam patří Ford Ranger? Po testu bychom řekli, že k terénnímu dělníkovi má blíž, než k luxusnímu vozu.

Článek

Když jsme se poprvé svezli s Fordem Ranger v rakouských alpách, [celá zpráva] objevili jsme hodně jeho kvalit. Nová generace je sice postavena na starém základu (rám a podvozek), ale vše je odzkoušeno časem a není důvod, proč zásadně měnit. To karoserie a motor doznali změn dost zásadních. Nutno ovšem říct, že k lepšímu.

Double Cab

Testovací automobil byl ve verzi Double Cab, což znamená, že měl čtveřici klasických dveří a pět míst k sezení v interiéru. Teď však tento výrok musíme uvést na pravou míru. Čtyři dveře tu sice jsou a pět lidí se dovnitř skutečně vejde, ale nastupování a vystupování je už složitější záležitost. Zadní dveře jsou totiž o kousek užší a při vysoké stavbě vozu protáhnout nohy mezi předním a zadním sedadlem, když ještě překáží sloupek, je celkem výkon. Ale jak říká staré přísloví, "Übung macht den Meister".

Zato na předních sedadlech je komfortu více než dost. Přepracovaná přístrojová deska se hodně povedla a její užitkovo-osobní tvář je přesně to, co bychom od takového vozu čekali. Najdeme tady i takové příjemnosti, jako je vysouvací stoleček před spolujezdcem nebo v našem případě skolonoměry a kompas na středu přístrojové desky.

Co ukazuje na původní techniku a pracovní zařazení, je dvojice řadicích pák. Ta větší je klasický pětistupňový manuál, ta menší pak řadí čtyřkolku a redukční převod.

Rám a listy

Základem pro každý takový vůz by měl být pořádný tuhý žebřinový rám. Ford se této filosofie drží a dobře, že tak. Auto je nádherně tuhé. Odpružení listovými pery je překvapivě komfortní, ovšem testovací auto nemělo na korbě zatížení, což bylo dost znát. Zadek si často uskočil a v terénu na tvrdé uježděné hlíně rajtoval jako hřebec.

Řízení má vůz pohodlné, v terénu tak akorát tuhé, i když na silnici by nevadila větší degrese posilovače.

To je tah

Na autě nás ale nejvíc překvapil motor. Dvouapůllitrový čtyřválec s variabilním nastavením lopatek turbodmychadla má maximální výkon 103 kW a točivý moment 330 N.m v 1800 ot./min. Motor po naskočení je i přes moderní common rail celkem hlučný, ale postupně umlká a se zvyšující se teplotou a rychlostí už jej neslyšíte. To spíš obtěžuje aerodynamický hluk a valení pneumatik po vozovce.

Nejdřív jsme si mysleli, že pět stupňů na převodovce je málo. Jenže pak jsme jeli do terénu a tady se vážně víc nepotřebuje a cestou zpět jsme vyzkoušeli, co auto dokáže na dálnici. Popravdě řečeno, už dlouho jsme nejeli ve voze, kde by se ručička rychloměru na pětku zapřela do koncové číslice a vůz stále zrychloval.

Konečná hodnota 180 km/h dost nekoresponduje s maximální rychlostí vozu udávanou v technickém průkazu - 158 km/h. Ale dlužno dodat, že zrychlení vozu je dost vágní - na stovku zrychlí (při zařazeném zadním náhonu) za více než sedmnáct sekund.

Jízda, detaily a cena

Když bychom chtěli Ford Ranger za něco opravdu pochválit, tak by to byl vyvážený poměr jízdního komfortu na silnici a terénních schopností mimo ni. Není problém si s autem jezdit po Praze (pokud máte před domem trochu větší místo na zaparkování) a stejně tak i převézt z lesa nějaký ten kubík dříví. Ložná plocha má zvednuté bočnice o 6 cm proti minulé verzi, což se jistě cení.

Pak je tady několik detailů, které člověka potěší i zklamou. Mezi ty radostné patří konstrukce vozu, která i přes větší přiblížení vzhledu k SUV pamatuje na skutečné dělníky. Tak třeba zadní páka otevírání korby či úchyty na upevnění nákladu jsou tak velké, že se s nimi dá operovat i v rukavicích.

To, co nás moc nepotěšilo je ruční brzda, která se vytahuje vpravo pod volantem. Historická konstrukce pak nedává moc možností, jak s táhlem operovat v terénu a pomáhat si při rozjezdech.

A cena? Tak ta patří spíš do té kategorie špatných zpráv. Vůz stojí v základu 629 900 Kč vč. DPH, náš testovaný vůz ve verzi XLT Limited pak "drsných" 864 990 Kč. To konkurence bývá leckdy levnější (třeba Mitsubishi L200), nabízí lepší zrychlení, vyšší výkon motoru, ale jen málokterý konkurent je takhle výrazně zaměřen na užitnou hodnotu.

Technické údaje
Ford Ranger 2.5 TDCi XLT
Motor
Zdvihový objem2499 ccm
Max. výkon105 kW při 3500 ot./min
Max. točivý moment330 N.m při 1800 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Kombinace8,9
Výkony
Max. rychlost158 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod17,0 s
Převodovka
pětistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka5170 mm
Šířka1805 mm
Výška1744 mm
Rozvor3000 mm
Ceny
Základní cena vozu629 900 Kč
Cena testovaného vozu864 990 Kč

Reklama

Související témata:

Související články

Nový Ford Ranger přijde do ČR v roce 2007

V Thajsku byl představen nový Ford Ranger. Další generace oblíbeného pick-upu s terénními schopnostmi získala robustnější karoserii, modernější vzhled a více...

Ford Ranger je k dispozici už i v ČR

Nový Ford Ranger byl představen loni v Bankoku a již tehdy bylo jasné, že dříve než na začátku roku 2007 se do ČR nedostane. Nyní se tedy slib může dodržet...

Nový Ford Ranger: pracovník roku

Představení nového Fordu Ranger ukázalo, že cesta nových pickupů je daná pro všechny automobilky. Automobily se snaží z tvrdých pracovních vozů udělat více...

Výběr článků

Načítám