Hlavní obsah

Test Ducati Scrambler Icon – rarach, co klame názvem

Novinky, Petr Kološ

Strhla na sebe pozornost už na motocyklových výstavách. Zaujala vzhledem, svými parametry, jednoduchostí i nízkou cenou. A také je to návrat do kategorie, ve které si Ducati téměř před půlstoletím vydobylo renomé. Scrambler 21. století je ale úplně jiný, než mnozí čekali.

Foto: Petr Kološ

Ducati Scrambler Icon

Článek

Café racery už netáhnou. V módě jsou sramblery. Nejlépe to v novém tisíciletí odhadl Triumph, který svého Scramblera představil v roce 2006. Od letoška si stroj této obtížně definovatelné kategorie můžete objednat i u Moto-Guzzi (kit k modelu V7) a u Ducati. Všem scramblerům na trhu jsou společné jednoduché až klasické tvary, vzpřímená jezdecká pozice a pak úpravy, díky kterým motorky zvládnou jízdu terénem.

Jedním z charakteristických rysů většiny scramblerů jsou pod sedlo zvednuté svody výfuku. V této souvislosti se pozastavme nad tím, že ani jedna ze čtyř prodávaných verzí Ducati Scrambler nic takového nenabízí. Ve specifikaci Urban Enduro sice dostanete řídítka s hrazdou, drátěná kola, kryt světlometu i motoru – ale charakteristické výfuky pod sedlem chybějí. K mání jsou leda nehomologované.

Foto: Petr Kološ

Ducati Scrambler Icon

Pokud jde o obyčejnou polní cestu, tu zvládne skoro každá motorka. Jezdec na scrambleru však bude rozhodně ve výhodě. Už proto, že na motorce nemá „nic navíc“. Už proto, že na to má gumy, vzadu v tomto případě až překvapivě široké (180 mm). Pokud nevezme podélnou spáru v zatáčce, do které se jinak vzorek „zakousne“ jako do kolejnice, fungují gumy s výrazným vzorkem i na silnici. Navíc žádný z konkurenčních scramblerů není tak lehký (186 kg) ani výkonný (75 koní), ani obratný jako Ducati. Ovladatelnost je (i přes širokou zadní gumu) výtečná.

Podvozek občas hůře tlumí nerovnosti

Co dalšího čekat od scrambleru? Třeba schopnost vykrýt díry a výmoly. Je proto s podivem, jak je scrambler od Ducati tvrdý. V kombinaci se vzpřímenou řidičskou polohou, typickou pro scramblery, to dost často znamená nepříjemné rázy do zad. Jistě, v terénu můžeme jezdit vestoje – jenže co na rozbité venkovské silnici? Ještě že si můžeme vypnout ABS. Až motorka na hrbolech odskočí, nepřestane brzdit.

Foto: Petr Kološ

Ducati Scrambler Icon

A pak je tu obtížná dávkovatelnost výkonu v nízkých otáčkách. Je to dáno jak charakterem dvouválcového motoru (z Monsteru 796), tak i samotným plynem. V některých situacích (otevírání, zavírání plynu pod 4000 ot./min.) reaguje motorka divočeji, než byste chtěli. Funguje na to poměrně primitivní metoda – plánovat všechny akce rovnou „ostře“. Ostrá jízda se ale nevyplácí v neznámém terénu, zvláště na nezpevněném povrchu, a pak při jízdě se spolujezdcem. To se obvykle snažíme o plynulé manévry.

I když Ducati názvem novinky odkazuje na svůj slavný model z 60. let, je to motorka zcela současná. A to nejen „cingrlátky“ typu měnitelných hliníkových panelů na nádrži nebo denního svícení s LED technologií. Ani v nejlevnější verzi neschází USB port pod sedlem nebo tachometr vybavený řadou funkcí a ovládáním z řídítek.

Foto: Petr Kološ

Ducati Scrambler Icon

Také jízdně je motorka plně současná.  A tady už majitelé Ducati vědí. Popisované problematické dávkování plynu i tuhé odladění podvozku totiž znají. I u novinky potom platí, že každý z šesti kvaltů je třeba řadit důrazně – hlavně dolů, jinak se může stát, že se projedete na „falešný neutrál“.

Naštěstí zůstávají i všechny vlastnosti, pro které jsou motocykly Ducati populární – v běžném provozu na tomto scrambleru rozhodně ujedete nejen oběma konkurentům (Triumph, Moto-Guzzi), ale potrápíte i řadu dalších, soupeřivých motorkářů. 75 výbušných koní na 186 kg hmotnosti je vážně dobrá kombinace. Scrambler od Ducati je rozhodně jedna z nejzábavnějších a nejcharizmatičtějších novinek, které se nám letos dostaly do testu.

Tím se dostáváme k meritu věci. Ducati se přece dávno nejen svými technickými řešeními profiluje jako značka specifických sportovních nadšenců. Z toho pohledu vlastně vůbec není překvapivé, jak jejich scrambler funguje. Matoucí může být pro někoho maximálně to, jak se jmenuje.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:803 ccm vzduchem chlazený dvouválec do L, 2 ventil
Max. výkon:55 kW (8250 ot. za min.)
Max. točivý moment:68 Nm (5750 ot. za min.)
Průměrná spotřeba:neudává se
Pohotovostní hmotnost (EU):186 kg
Cena s testovanou motorizací:od 8200 eur/cca 221 500 Kč

Reklama

Výběr článků

Načítám