Hlavní obsah

Test Audi A3 Sportback 1.8 TFSI: ani kombi, ani hatchback

Novinky, Martin Žemlička

Audi A3 Sportback se právě začalo prodávat. Redakce Novinek přichází už nyní s recenzí verze 1.8 TFSI, zkoušené minulý týden před i během sněhové kalamity.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi A3 Sportback

Článek

Je A3 Sportback větším hatchbackem nebo malým kombi? Těžká otázka, každopádně 380 litrů, které v základním uspořádání nabídne kufr, hovoří spíše pro první variantu. Ať tak či onak, nové Audi A3 Sportback má o 35 mm delší rozvor náprav než třídveřová verze. Na délku měří karosářská verze 4310 mm, je široká 1780 mm a vysoká 1425 mm.

Vyzdvihnout lze povedený vzhled, který – stejně jako golf postavený na totožné platformě – přidal více ostrých úhlů a celkově působí ostřeji. Prémiovost z automobilu sálá a není to jenom díky vysoké pořizovací ceně, kromě designu je hezký pohled i na osmnáctipalcová litá kola v pětiramenném provedení (27 712 korun) nebo příplatkový bílý lak Gletscher (18 033 korun).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi A3 Sportback

Příplatky kam se podíváš

Perfektní jsou přední sportovní sedačky s velmi dobrým bočním vedením, délkou sedáku a koneckonců i tuhostí výplně. Nelze k nim mít jedinou výhradu (notabene i díky velkým možnostem nastavení posunu a sklonu); tento typ by klidně neudělal ostudu ani v nějakém sportovně ladném autě. Je však nutné si za ně připlatit bezmála 25 tisíc korun. Hezký je i volant s ideální velikostí i zploštěním, i za něj musíte z peněženky vytáhnout další peníze a rozhodně ne málo – 10 656 korun.

Interiér potěší minimalismem; je prémiově zpracovaný a bílé podsvícení rychloměru a otáčkoměru zasluhuje za své provedení absolutorium, jinak ale nenajdete mnoho prvků, které by ospravedlňovaly vysokou pořizovací cenu. Všechny ovladače mají precizní chod a výtečné je i jejich dílenské zpracování, to je však v této kategorii nutnost, kterou zákazník automaticky čeká.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi A3 Sportback

Naopak – od té doby, co jsme vyzkoušeli velký barevný dotykový displej v octavii, nám tento výsuvný z A3 přijde zastaralý, příliš malý s méně intuitivním ovládáním. Zamrzí rovněž, že standardem není USB zdířka pro přehrávání hudby, tu mají bez příplatku i třikrát levnější korejské modely. Audiosystém je špičkový, tedy pokud si připlatíte 21 896 korun za Bang & Olufsen.

Menší praktičnost, skvělý podvozek

Vzadu je hodně místa pro nohy, cestující nad 185 centimetrů se ale budou při vzpřímeném posedu hlavou dotýkat černého látkového potahu stropu (mimochodem, rovněž za příplatek, aby se to nepletlo, v tomto případě 6518 korun). Kufr velikostí neohromí, je však dobře přístupný a běžné cestovní nároky třeba mladé bezdětné dvojce patrně splní.

Až dosud v této recenzi A3 Sportback nezískalo mnoho nadšených pochval, čím však rozhodně zaujme je perfektní naladění podvozku se zadním víceprvkovým zavěšením. Auto bylo i na osmnáctipalcových kolech komfortní z hlediska kinematiky a tiché z hlediska motorického či aerodynamického hluku. Výraznější příčné nerovnosti ve městě auto filtrovalo mírným zhoupnutím, avšak s přirozeným kmitem karoserie, který ani u jedinců s citlivějším žaludkem nevyvolá mořskou nemoc.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi A3 Sportback

Nikdy – ani na hodně rozbitých silnicích - se neozvala tupá rána, mechanický otřes nebo odskok zadních kol. A3 Sportback, zkoušené minulý týden před a během sněhové kalamity, zaujalo i vynikající jistotou na suché silnici, kdy ručka rychloměru vystoupala k číslici 200; auto bylo stabilní, přinášelo řidiči hodně jistoty i akustického komfortu.

Výtečné bylo i spojení s motorem 1,8 TFSI, pokud si odmyslíte F, jde o klasickou osmnáctistovku TSI, kterou najdete i v octavii nebo v golfu. Na tomto 180koňovém motoru je výjimečná pružnost (v nízkých otáčkách ne nepodobná moderním turbodieselům), která ale s příjemným zvukovým doprovodem pokračuje i nad hranicí čtyř tisíc otáček. Motor pak působí k nezastavení a k 6000 otáčkám, kdy začíná být čas přeřadit vyšší stupeň, se žene velmi neústupně a působivě. Musíte ale počítat se spotřebou kolem deseti litrů, nám se při ekojízdě podařilo jezdit za 7,7 l/100 km, při běžné jízdě ovšem apetit stoupá nad osm.

S motorem je vhodně spojená i automatická dvouspojková převodovka DSG (manuální převodovku k tomuto motoru nedostanete), u které sice není úplně snadné rozjet se plynule bez malého škubnutí, jinak ale ježdění funguje dobře a i při ostřejší jízdě málokdy zaváhá s volbou při podřazení či naopak přeřazení. Díky zpřevodování a sedmému rychlostnímu stupni motor při tachometrových 180 km/h točí 3600 otáček (při 130 km/h 2750 otáček), což je na benzínový motor velmi slušné.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi A3 Sportback

Absurdně drahé auto

Základní ceny nového A3 Sportback nejsou zrovna lidové (s tímto motorem od 719 043 korun), musí se připlácet i za některé samozřejmosti, navíc seznam luxusní výbavy obsahuje řadu lákadel. Není pak divu, že výsledná cena vozu, jenž vidíte na fotografiích u článku, vyráží dech - 1 171 312 korun! Za to pořídíte automobily o dvě třídy luxusnější. Absurdní cena je největším nedostatek nového modelu (menší praktičnost je očekávaná, tudíž s ní spotřebitel počítá), naopak nečekaně výtečné jsou jízdní vlastnosti, mnohé z kupujících potěší i prémiový vzhled a image značky.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1798 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:132 kW (180 k) při 6200 ot./min.
Max. točivý moment:250 Nm při 1250 ot./min.
0 - 100 km/h:7,3 s
Nejvyšší rychlost:232 km/h
Průměrná spotřeba:5,6 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1355 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:584 833 Kč (1,4 TFSI)
Cena s testovanou motorizací:665 500 Kč (1,8 TFSI, akční cena)

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám