Hlavní obsah

Prvních 200 kilometrů za volantem Škody Rapid

Novinky, Martin Žemlička

Dálnice z Vídně, jízda hlavním městem Slovenska i nedaleké okresní silnice protínající slovenské dědiny. Takový byl program novinářské prezentace, na které jsme během dvou stovek kilometrů vyzkoušeli nejdůležitější mladoboleslavskou novinku letošního roku. Jaká je?

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Rapid (2012)

Článek

Velké auto pro čtyři až pět lidí, které lze využít jak pro cesty po městě, tak pro víkendové návštěvy chalupy či každoroční dovolenou v Chorvatsku. Snem mnoha Čechů je přesně takový typ auta a jak se ukázalo v případě dvou generací Octavie, nejdůležitějšího modelu škodovky, v Mladé Boleslavi to vědí moc dobře.

Nový Rapid, který pouze svým jménem evokuje sportovní kupé, nabídne obrovský a díky karoserii typu liftback skvěle přístupný kufr. Pět set padesát litrů v kategorii levných sedanů/liftbacků nenabízí nikdo. Zadní víko se navíc vyklápí kompletně i s prosklením pátých dveří (na rozdíl od sedanů), což zvyšuje praktičnost. Pod zdvihnuté víko kufru se bez kontaktu hlavy s kovem postaví i cestující s výškou do 185 centimetrů. Skvělá je i hodnota užitečného zatížení - 535 kilogramů.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Rapid (2012)

Jak je na tom prostor pro posádku? Vepředu vadí široká středová konzole, která tlačí na řidičovo pravé stehno. Jinak je místa dostatek i pro vysoké jedince (volant lze seřídit dvouose).

Vzadu je to už horší, a přestože v podélném směru je místa nadprůměrně (včetně kritického místa pro nárty), cestující nad 180 cm zažijí při vzpřímeném posezu kontakt hlavy s čalouněním stropu. Místo jim ubírá ukotvení zadního výklopného víka. Rapid čtyři dospělé běžného vzrůstu bez problémů pojme, vzhledem k proporcím by ale leckdo očekával větší prostor pro hlavu na zadních sedadlech a v tomto ohledu jej nová škodovka zklame.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Rapid (2012)

Šest motorizací

Vybírat lze z šesti motorizací, které mají výkon mezi 55 až 90 kW, neboli 75 až 122 koňskými silami. Základem je tříválec 1,2 MPI s výkonem 55 kW. Tento motor v nabídce pro testovací jízdy nebyl a zřejmě to nebyla náhoda. Mnohem zajímavější je námi zkoušený základní 1.2 TSI ve variantě 63 kW (nabízí se i 77 kW).

Turbodmychadlem přeplňovaná dvanáctistovka nabízí autu s pohotovostní hmotností 1161 kg dostatek elánu už od nízkých otáček a je pružná v celém spektru. Osmdesát šest koní stačí na nejvyšší rychlost 186 km/h, mnohem zajímavější je ale působivé pružné zrychlení. Po zkušební, vcelku svižné jízdě ukázal palubní počítač spotřebu 7,2 l, což u syrového agregátu není špatná hodnota.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Rapid (2012)

Lepší spotřeby dosáhnete s druhým ze zkoušených motorů, silnější variantou 1.6 TDI s výkonem 77 kW. Spotřeba paliva u tohoto motoru osciluje kolem pěti až šesti litrů. V případě rapidu 1,6 TDI je ale nutné častěji řadit, protože zpřevodování je relativně delší. Pokud bylo nutné auto pobídnout k většímu zrychlení například při předjíždění, bylo nutné z pětky podřadit na trojku. Při dálničních 130 km/h točí motor 2400 otáček.

Jednodušší podvozek, osvědčené řešení

Jak rapid jezdí? Nečekejte tak pečlivé odladění jako u octavie, což by sama automobilka kvůli kanibalizaci jistě nechtěla. Osvědčená, nicméně konstrukčně jednodušší náprava typu McPherson a zadní kliková náprava s vlečenými rameny zázraky nedovede, na patnáctipalcových kolech ale rapid solidně tlumil nerovnosti a držel přímý směr (vyjma úseku s hlubokými vyjetými kolejemi). Stabilita vozidla je dobrá, při prudších nájezdech ale rapid v zatáčce trochu znervózní. Pro běžné ježdění ale odladění i konstrukce podvozku rapidu vyhovují.

Odezvou od řízení a dávkováním účinku brzd patří rapid v daném segmentu k lepším modelům.

Základem nabízených převodovek je pětistupňová manuální převodovka. Ta je, jak ukázaly první jízdy, přesná a lze s ní řadit dostatečně rychle. Pouze k jedinému motoru (1.2 TSI - 77 kW) můžete dostat šestistupňovou skříň.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Rapid (2012)

K dispozici je i dvouspojková automatická převodovka DSG (pro 1,4 TSI a 1,6 TDI), ta se ale k charakteru "levného velkého auta" i přes své neoddiskutovatelné kvality v jiných koncernových modelech tolik nehodí.

Místy se šetřilo, levná octavia to je i není 

Interiér je střižen jednoduše, kromě levněji vypadajících sedaček a tvrdých plastů (výplně dveří, některé části přístrojové desky) si ale nelze prakticky na nic stěžovat. Některé prvky, například výdechy klimatizace, pocházejí z aktuálního superbu. V jinak ergonomicky dobře zvládnutém interiéru nepotěší absence tradičního kolečka pro nastavení sklonu opěradla, musíte se spolehnout na nastavení vahou těla.

Exteriér je střižen jednoduše, o to víc mu to ale sluší (byť samozřejmě ne každému se líbí). Pro úplnost, nová Škoda Rapid měří na délku 4483 mm, je široká 1706 mm a vysoká 146 mm. Rozvor náprav má hodnotu 2602 mm.

Foto: maž, Novinky

Interiér rapidu je jednodušší, což někdy není na škodu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám