Hlavní obsah

Octavia RS: učiněný drak

Právo, Jaroslav Šimek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

VÍDEŇ/BRNO

Nejsilnější sériově vyráběné auto z mladoboleslavské Škodovky? Tou se v modelovém portfoliu po své světové výstavní premiéře na nedávném frankfurtském autosalonu stává Octavia RS druhé generace, a to jak v provedení liftback, tak kombi. Právě se začíná prodávat.

Článek

V předstihu jsem mohl tuto variantu octavií v obou verzích vyzkoušet na trase Vídeň-Brno v rámci jejich mezinárodní prezentace. Co první zkušenost napověděla?

Působivý vzhled

Auto dělají barvy a o sportovně laděném to platí dvojnásob. Zdá se, že Škodovka se trefila: Octavie RS začíná nabízet ve třech atraktivních odstínech - stříbrné diamantové metalíze, červené Corrida a černé magické s perleťovým efektem, ke kterým od příštího roku přibudou nově modrá Race Blue a žlutá Sprint Yellow, které - jak ukázal frankfurtský autosalon - těmto vozům sluší snad nejvíc. Pozornosti však neuniknou ani přední a zadní nárazník s integrovaným spoilerem či spoiler pátých dveří u liftbacku. Nechybí ani dvojitá koncovka výfuku z ušlechtilé oceli. Pozornost na sebe strhávají speciální 17palcová kola z lehkých slitin, která mohou být za příplatek dodána i v 18palcovém rozměru.

Uvnitř vítá uživatele sportovní interiér, v němž výrobce vsadil na kombinaci černé a stříbrné barvy, kůže a látky společně s hliníkovým dekorem s hedvábným leskem. Působivé jsou pedály z nerezavějící oceli s pryžovými protiskluzovými ploškami, perfektní tříramenný volant a nová sportovní sedadla, která poskytují bezvadnou oporu těla i při ostrém projíždění zatáček. Ve výčtu estetických řešení, která prohlubují emocionální vnímání Octavií RS jako energicky založených aut, by se dalo ještě pokračovat.

Pokud jde o výbavu, v té základní se objevují například elektronický stabilizační systém (ESP), xenonové světlomety, dvouzónová klimatizace, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna předních dveří, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, klimatizace Climatic a čtyři airbagy. Škoda že výrobce nezařadil do standardu hlavové airbagy -uživatelé "eresa" by si je určitě zasloužili. V nabídce jsou totiž - obdobně jako tempomat, příprava na telefon, dešťový senzor, navigační systém atd. - za příplatek.

Chlouba pod kapotou xx Čemu za svůj superlativní přívlastek nejsilnější tyto octavie vděčí? Především motoru s označením 2,0 TFSI. Tím je přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s přímým vstřikováním benzínu do válců o výkonu 147 kW (200 koní). Ten je s to propůjčit liftbacku zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 s a maximální rychlost 240 km/h, v případě kombíku jde o hodnoty 7,5 s a 238 km/h. Přirozeně že i hodnota nejvyššího točivého momentu 280 Nm dosahovaná při 1800 až 5000 ot./min. má zásluhu na tom, aby "eresa" dávala o sobě na silnici patřičně vědět. Extrémní rychlosti jsme odzkoušeli na letištní ploše v Drnholci a musím potvrdit, že nejsou nadsazené.

Řidič má dobrý pocit z každého sešlápnutí plynového pedálu, neboť auto na ně reaguje spontánně a dokonce i na šestku ve vysoké rychlosti je schopno dále, byť ne tak markantně, zrychlovat. Ale ta "šestka" ručně řazené převodovky má v této situaci více za úkol potlačit hluk a spotřebu. Ta bude pro uživatele zvlášť dnes nikoli nevýznamným ukazatelem. Motor živí benzín s oktanovým číslem 98, ale přípustný je i s číslem 95. Výrobce udává spotřebu pro režimy město 10,9 l, mimo město 6,0 l a pro kombinaci 7,8 l benzínu na 100 km, což nebylo nepříznivé na tak silný vůz. Zkušenost naší dvoučlenné posádky vyzněla v běžném stylu na 8,5 l na 100 km, když jsme plynový pedál pořádně "prošlápli", hodnota nedosahovala 12,5 l na 100 km.

Rozumný kompromis

Špičkovému motoru, který se zrovna tak skrývá v novém Golfu GTI, bezchybně sekunduje podvozek, i když v zájmu ještě vyšší bezpečnosti proti běžným octaviím o něco přitvrdil (je však komfortněji naladěn než v předchozí generaci Octavií RS) a také byl o 12 mm snížen, což přispívá nejen ke zvýšení stability těchto vozů ve všech ohledech, ale částečně i ke snížení hladiny vnějšího hluku. Brzdy šlapou na jedničku - nevadnou ani po opakovaném sešlápnutí. Řazení je přesné, lehké, a řízení se díky tomu stává ještě příjemnějším.

Je dost modelů aut s přídomkem RS, v nichž bije daleko divočejší srdce než v těchto škodovkách. U octavií však cílem zjevně nebylo vyždímat z nich ještě bouřlivější hodnoty. I když by velmi dobrý podvozek na ně určitě měl. Šlo totiž zároveň o to nijak neomezit ty vlastnosti, za něž jsou octavie obecně doslova velebeny, tedy za prostornost včetně oceňované velikosti kufru a pohodlí pro pětičlennou posádku. Tak tato výkonná auta mohou sloužit jako rodinná či služební, prostě jako běžné octavie v obou verzích. Vznikl tím rozumný kompromis - Octavie RS jsou nejen sportovní, ale také praktická auta.

Zájemců o Octavie RS by mohlo být hodně. Avšak už základní cena - 754 900 Kč za liftback a 794 900 Kč za kombík -jich hodně odradí. Za ty peníze by mohli pořídit skoro dvě nové octavie v základním provedení. S tím koresponduje odhad o podílu "eres" na celkových prodejích octavií u nás - pět procent. Octavia RS tak spíš hraje na strunu zvyšování image značky Škoda Auto.

Škoda Octavia RS a špičkoví konkurenti ve třídě
ModelOctavia RSFocus Ford ST
Délkaxšířkaxvýška (mm)4578x1769x14474362x1840x1497
Rozvor (mm)25782640
Objem. zavazadl. prostoru (l)560385
Typ motorupřeplňovaný zážeh. čtyřválec s přímým vstřikem palivapřeplňovaný zážeh. pětiválec
Zdvihový objem (cm3)19842522
Max. výkon (kW/ot. min.-1)147/5100165,5/6100
Max. toč. moment (Nm/ot.min. -1)280/1800320/1600
Převodovkamanuální 6st.manuální 6st.
Zrychlení 0-100 (km/h)7,36,8
Nejvyšší rychlost (km/h)240241
Komb. spotřeba (l/100 km)7,89,3
Základní cena (Kč)754 900zatím nestanovena
ModelOpel Cosmo Astra 2,0TGolf VW GTI
Délkaxšířkaxvýška (mm)4249x1753x14604204x1759x1485
Rozvor (mm)26142578
Objem. zavazadl. prostoru (l)370350
Typ motorupřeplňovaný zážeh. čtyřválecpřeplňovaný zážeh. čtyřválec s přímým vstřikem paliva
Zdvihový objem (cm3)19981984
Max. výkon (kW/ot. min.-1)147/5400147/5100
Max.toč. moment (Nm/ot.min. -1)262/1950280/1800
Převodovkamanuální 6st.manuální 6st.
Zrychlení 0-100 (km/h)8,27,2
Nejvyšší rychlost (km/h)230235
Komb. spotřeba (l/100 km)9,38,1
Základní cena (Kč)710 900*789 000*
*) Ceny pětidveřových hatchbacků

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám