Hlavní obsah

Nejdostupnější Mercedes do zásuvky má výhodu pod víčkem, nabije se za půl hodiny

Novinky, Milan Lažanský

Elektrifikace u automobilky s trojcípou hvězdou ve znaku má písmena EQ. Plně elektrické SUV EQC brzy doplní armáda dalších elektromobilů. Napříč segmenty se Stuttgartští soustředí i na plug-in hybridy. Testovaný model A 250e dobijete i stejnosměrným proudem, díky čemuž by život s dobíjecím hybridem měl být o poznání příjemnější.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Mercedes-Benz A 250e

Článek

Třída A se v minulé třetí generaci zbavila sendvičové konstrukce podlahy, která si žádala vysokou a nepříliš vzhlednou stavbu karoserie. Od té doby je svou stavbou klasických hatchbackem, stejně jako v aktuálním vydání plní roli vstupenky do světa Mercedesu.

Platí to i pro „svět” s písmeny EQ. Ovšem ve Stuttgartu aktuálně volí zcela opačnou strategii, než třeba konkurent z Paříže, značka DS. Ta jako celý mateřský koncern spoléhá u větších modelů na plug-in hybridy, zatímco u těch kompaktních na čistou elektřinu. „Áčko” jako bateriový elektromobil nekoupíte, ovšem plug-in hybridní A250e k němu má díky rychlodobíjení o něco blíže než konkurence s podobnou technikou.

Usedlý z vnějšku, luxusní uvnitř

Vizuálně se plug-in hybrid připomene jen plaketkou na blatnících. Celkově je tato generace nositelem designového jazyka, který zaválo čtyřdveřové kupé CLS. Řeč je především o hranatých předních světlometech.

Právě k agresivně tvarované přídi mi kulatá záď příliš nesedí. Na vině ale může být i nenápadná konfigurace s petrolejově modrým lakem a malými koly.

Zato uvnitř na posádku čeká skvělé zpracování i celkově zajímavá architektura. Detaily jako podsvícené otvory ventilace vás přesvědčí, že s luxusními modely tohle auto nepojí jen značka na volantu.

Test Mercedesu GLB 200d: Víc než jen rodinná krabice

Testy

Infotainment MBUX nabídne skvělou grafiku, rychlou odezvu a přehlednost. Navíc se spoléhá na pokročilé hlasové ovládání, které je napříč automobilovým trhem podle mého to vůbec nejpropracovanější.

Baterie ubraly 70 litrů ze zavazadelníku, který tak nabídne 310 litrů. I tak je ale celková nabídka prostoru pro dospělou posádku i jejich zavazadla na poměry třídy slušná.

Nestačíte ani nakoupit

Pohonné ústrojí se skládá z přeplňované třináctistovky, elektromotoru a osmistupňové dvouspojkové převodovky. Systémový výkon činí 160 kW, 217 koní. Maximální točivý moment dosahuje 450 Nm.

Bateriový balíček o kapacitě 15,6 kWh vystačí na papírových 60 až 66 kilometrů. Převážně v městském provozu se skutečně není problém dostat až přes 60 kilometrů elektrické jízdy, což je slušné.

Foto: Mercedes-Benz

Bateriový balíček Mercedesu A 250e se nachází u zadní nápravy

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Na základě předchozího použivání mi systém předpověděl dokonce 69 kilometrů na elektřinu. Ve městě a na okresních cestách lze skutečně dosáhnout přes 60 kilometrů.

Eso v rukávě má auto ovšem co v nabíjení. Klasická dvoufázová palubní nabíječka na střídavý proud má vcelku běžný výkon 7,2 kW. V ten moment trvá nabíjení z wallboxu či dobíjecí stanice přibližně dvě hodiny.

Ovšem plug-in hybridní Mercedesy včetně „Áčka” umí také rychlodobíjení stejnosměrným proudem, což jsem zatím viděl jen u Mitsubishi Outlander PHEV.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Stejnosměrné dobíjení vyžaduje odlišný konektor.

Tehdy potřebujete jiný konektor a kabel taháte vždy z nabíjecí stanice, nikoli z kufru. Samozřejmě že ani v ten moment nevyužijete plný výkon rychlodobíjecích stanic - ty nejrychlejší v Česku dnes umí až 350 kW.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

K plnému nabití na rychlodobíjecí stanici stačí 29 minut z nuly na 100 procent.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Nabíjecí výkon během chvíle vzroste na 21 kW, teoreticky ještě i o trochu více.

Mercedes uvádí maximální výkon 24 kW - mě se podařilo dostat se na 21 kW. I to ovšem stačí, abyste měli baterii plnou za příjemnou půlhodinku.

Pohodlný a hbitý, ovšem mohl by být tišší

Po nabití máte velmi schopný „elektromobil”, který má i čistě na elektrický režim dostatek síly na hbité proplétání se městem. Dálniční provoz spotřebu elektřiny navýší, ale i tak potěší, že se lze jen na elektromotor pohybovat až lehce nad českým povoleným dálničním limitem.

Pokud vyrazíte s vybitými bateriemi, spuštění třináctistovky po chvilce jízdy by mohlo být kultivovanější - studený motor s autem v akceleraci cukne a poté je i na volnoběh v hlučnějším módu dobíjení baterií. Na druhou stranu po chvilce zahřátí je jednotka příkladně klidná a vzorně si rozumí i s převodovkou.

Mercedes po Karlu Gottovi zamířil do sbírky fanouška

AutoMoto

Plug-in hybridní třída A si zaslouží pochvalu i za jízdní vlastnosti - i přes vyšší hmotnost způsobenou zástavbou bateriového balíčku zůstává podvozek skvěle „pracovitý”, nabídne velmi doboru úroveň komfortu na více typech nerovností.

Zároveň je auto velmi stabilní v oblouku a mrštné v utažených zatáčkách. Ne že by si se šoférem vyloženě „povídalo”, ale rychlá jízda po okresní silnici je v tomto autě intuitivní a snadná. Jediná výtka k jízdním vlastnostem tak směřuje k nedostatečnému odhlučnění valivého hluku od pneumatik, které kazí dojem luxusního malého vozu.

Závěr testu

Plug-in hybridní Mercedes třídy A má skutečně zásadní výhodu v podobě možnosti rychlodobíjení. Interiér je pak co do technologií a vnímaného luxusu na vrcholu třídy.

Až na poněkud hrubé spouštění spalovací jednotky a nedokonalé odhlučnění valivého hluku od pneumatik potěší i jízdními vlastnostmi. Cena povedenému luxusnímu balíčku odpovídá, ovšem onen „milion” není v současné kompaktní třídě ničím neobvyklým - za baterie se stále platí.

Mercedes-Benz A250e
Motor:1332 ccm, zážehový čtyřválec, turbo, elektromotor
Max. systémový výkon:160 kW (218 k)
Max. točivý moment systému:450 Nm
Převodovka:osmistupňová dvouspojková
0–100 km/h:6,6 s
Nejvyšší rychlost:235 km/h
Průměrná spotřeba a emise v kombinovaném režimu:1,4 -1,6 l/100 km, 32 - 36 g CO2/km
Doba nabíjení baterie 15,6 kWh:25 min (z 10 na 80 %, DC nabíjení, 24 kW)
1 h, 45 min (z 10 na 100 %, AC Wallbox 7,4 kW)
Pohotovostní hmotnost:1680 kg
Délka x šířka x výška:4419 x 1796 x 1440 mm
Základní objem zavazadelníku:310 l
Poháněná náprava:přední
Základní cena modelu:638 880 Kč (A160)
Základní cena motorizace:989 780 Kč

Místo čipů karta

Elektrifikované Mercedesy potěší také on-line zobrazením obsazenosti nabíjecích stanic přímo v infotainmentu MBUX. Po příjezdu se v ideálním světě bude stačit identifikovat kartou Mercedes Me Charge a neřešit poskytovatele a jejich přístupové čipy. Zatím to tak funguje u společností PRE a E.ON, ovšem podle českého zastoupení značka pracuje na dalších partnerstvích.

Podobná strategie je cílem i konkurenčních automobilek. Stejně jako rostoucí význam mobilních aplikací. U elektrifikovaných vozů lze odložit nabíjení, vyhřát si interiér či sledovat úroveň nabití.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Karta Mercedes me Charge umožňuje přístup zatím ke dvěma tuzemským dodavatelům.

Mercedes k tomu ovšem přidává ještě jednu aplikaci, ke které ani takový vůz mít nemusíte. Aplikace EQ Ready vám má pomoci rozhodnout se, jestli se k vašemu každodennímu stylu hodí elektrifikovaný vůz.

Ostatně, nový pohon vyžaduje specifický režim - především mít kde nabíjet. A to i u plug-in hybridu, který jinak zbytečně vozí těžkou vybitou baterii, což zvyšuje spotřebu benzínu.

Foto: Mercedes-Benz

Aplikace EQ Ready

V EQ Ready lze spustit takzvanou sedmidenní výzvu. Ta obsahuje analýzu každodenních jízd - kolik by uživatel ujel na elektřinu, s jakou spotřebou. Ale také virtuální dobíjení či jeho možnosti v okolí. Na konci software vyhodnotí, jestli jste „EQ kompatibilní”.

Mercedes masivně elektrifikuje

Aktuálně je značka ze Stuttgartu aktivní především co se plug-in hybridů týče. Najdete je téměř ve všech třídách. A i tam, kde nikoli, je k mání alespoň mildhybridní ústrojí EQ Boost s pomocným startér-generátorem.

Co se elektromobilů týče, na čistě bateriový pohon přešla odnož Smart, vlajkovou lodí je ovšem SUV EQC. V příštích letech však bude rušno, elektromobilita překope nabídku Mercedesu, nejen ve vyšších sférách.

Nabídku Mercedesu čeká zemětřesení ve jménu elektromobility

AutoMoto

Přijde sedan EQE, který bude o něco menší než chystaná vlajková loď EQS, a také SUV s označením EQE. Dále jsou v přípravě crossovery EQA, který bude zhruba velikosti současného GLA, a EQB jako ekvivalent dnešního GLB. I vlajková loď EQS dostane svou SUV-verzi a technika crossoveru EQA má posloužit také v elektrické verzi sedanu třídy A.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám