Hlavní obsah

Kia Cee'd SW: multikulturní kombík v testu

Novinky, Martin Žemlička

Kia Cee'd se nově dostává na trh v praktické karosářské verzi kombi. K testu jsme ji dostali s nejsilnějším turbodieselem a v nejvyšším stupni výbavy Exclusive.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Kia Cee'd SW 1,6 CRDi

Článek

Jak tenhle slovenský Korejec s německými geny funguje na silnici? Ačkoliv multikulturalismus v lidském soužití obvykle přináší mnoho starostí, v případě popisovaného auta funguje evropsko-korejský mix nadmíru dobře. Otázkou samozřejmě je, zda právě tento model vůbec chápat jako korejský, když je vyvíjen a vyráběn v Evropě.

Tak či onak, už na začátku je možné prohlásit, že cee´d je nejlepší současný model v nabídce Kie a verze kombi by jej v očích české veřejnosti mohla posunout ještě výše, jakkoliv velkou část atraktivity je nutno přičíst příznivé prodejní ceně a bohaté základní výbavě.

Pozitiv je ovšem na autě více než dost, ať už jde o atraktivně střižený, moderní design s protáhlými předními světlomety s poměrně dramaticky skloněným (a příliš širokým) A sloupkem neurazí a zaujme, ačkoliv přední maska chladiče s neobvyklým tvarováním se nemusí líbit každému. Záď v očích autora článku už není tak atraktivní jako přední část, rozhodně ale působí solidním dojmem.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Kia Cee'd SW 1,6 CRDi

Prostorné a praktické

Co je důležité, auto je prostorné, dovnitř se bez problémů vejde čtveřice dospělých. Řidiči bude vadit široký středový tunel, který utlačuje jeho pravou nohu, jinak ale k prostornosti nelze mít výhrady. I sedačky potěší vhodným tvarem a tvrdší výplní, takže ani delší cestování není pro posádku utrpením.

Kufr nabídne v základním uspořádání 528 litrů, po sklopení zadních sedaček se jeho „papírová“ velikost zvětší přes 1600 l. Nákladová hrana je položena přiměřeně vysoko, kufr má pravidelný tvar. Zvláštností je, že zadní sedáky jdou překlopit (vznikne tak rovná plocha), obvykle ale překlápěná zadní sedadla nenabídnou tak velký komfort jako napevno umístěné sedačky (jak se říká, cestující sedí „na drátech“).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Kia Cee'd SW 1,6 CRDi

Interiér je ergonomicky dobře zvládnutý, na uživatele nečekají záludnosti a význam většiny tlačítek uhodnou napoprvé. Volant padne dobře do ruky (byť by věnec mohl být tlustší), tlačítek pro ovládání rádia apod. je ale příliš mnoho. Pozice za volantem se díky dvouosému nastavení volantu hledá dobře.

Výbava Exclusive obsahovala kromě bezklíčového přístupu do vozu a startování také vyhřívaný volant, což je libůstka povětšinou dostupná výhradně pro luxusní auta. Zajímavým prvkem je i digitální TFT displej (po vypnutí zapalování zhasne) s přehlednou a moderní grafikou.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Kia Cee'd SW 1,6 CRDi

Dobrý podvozek, ale...

Jízdně je na tom cee´d rozporuplně. Na jedné straně spoléhá na moderní zadní víceprvkovou nápravu (kterou k Octavii III 2.0 TDI nedostanete), na straně druhé má špatně naladěný posilovač řízení bez zpětné vazby a zadní náprava špatně filtruje série krátkých příčných nerovností.

Podvozek je pak nervózní a posádka pocítí otřásání. Jinak vyspělý podvozek ale ve většině situací potěší komfortem a co je důležité, nenechá se rozhodit ani při razantnější jízdě, protože je v zatáčkách prost náklonů a dobře drží stopu. O důvod víc vztekat se na špatně naladěný posilovač, který ačkoliv nabídne tři úrovně tuhosti, pocitově musí náročným řidičům vadit.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Kia Cee'd SW 1,6 CRDi

Bezproblémový je naopak chod spojky, naladění posilovače brzd a koneckonců i řazení manuální šestistupňové převodovky (standard pro všechny motorizace). Převodovka sice nezprostředkuje nadprůměrnou mechanickou vazbu, pohybuje se ale v jasně vymezené kulise, dovoluje rychle řadit (jen výjimečně netrefíte správný „kvalt“) a je i přesná. Vhodné je i zpřevodování, motor při 120 km/h točí přibližně 2000 otáček.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Kia Cee'd SW 1,6 CRDi

Nejsilnější turbodiesel je příjemně utlumený, důležité je, že jeho 260 Nm dovede i se zatíženým autem slušně (pružně) zrychlit (nepříliš atraktivní čas zrychlení 0-100 km/h v tomto případě není tak důležitý). Ve srovnání s dvoulitrovými turbodiesely koncernu VW ale nenabídne takovou dynamiku. Motor Kie dosáhl v testu dlouhodobé spotřeby šest litrů, což je skvělá hodnota.

Co dodat? V mnoha ohledech perfektní auto, které by po odstranění výše uvedených nedostatků představovalo špičku nižší střední třídy. Takhle jde "pouze" o velmi dobré kombi za dobrou cenu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Kia Cee'd SW 1,6 CRDi

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1582 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:94 kW (128 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:260 Nm při 1900 ot./min.
0 - 100 km/h:11,2 s
Nejvyšší rychlost:193 km/h
Průměrná spotřeba:4,3 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1420 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:299 980 Kč (1,4 CVVT, 73 kW) - akční cena
Cena s testovanou motorizací:399 980 Kč (1,6 CRDi, 94 kW) - akční cena

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám