Hlavní obsah

Nové Clio - velkolepý nástupce

Novinky, Andrej Poliak

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Renault Clio není nejstarším modelem této francouzské automobilky, nicméně za svůj krátký život si dokázal získal své místo na slunci. Nyní na slinice vyjelo Clio třetí generace a nelze než prohlásit, že před námi stojí automobil, který prošel vývojem a dokázal se poučit z mnohých nedostatků. Navíc přináší do segmentu malých vozů adaptivní světlomety.

Článek

Třetí generací získalo Clio na výrazu. Příď vozu je oproti předchůdcům odvážnější a agresivnější. Clio si za dobu svého života vybudovalo slušnou základnu obvivovatelů, kteří naváhají vůz využít k soutěžním účelům. Nové Clio je pro sportovní využití přímo předurčeno.

Na první pohled každého pozorovatele zaujmou zvětšené světlomety, které navíc mají na každé straně dodatková světla. Ta se v závislosti na poloze volantu rozsvěcejí a pomáhají tak osvětlit prostor v zatáčce, který zůstává vzhledem k nastavení hlavních světel neosvícena. Nejedná se o klasický systém adaptivních světlometů, který nabízí ostatní výrobci. V jejich případě se natáčejí hlavní světlomety. Systém uvedený Renaultem je v porovnání s konkurenčními z dlouhodobého hlediska s příhlédnutím k možným poruchám jednodušší.

Větší je i logo automobilky, zcela v duchu aktuálního designu ostatních nových modelů Renaultu. Zadním partiím pak dominují velké sdružené světlomety a opět logo automobilky doplněné názvem modelu Clio. Při celkovém pohledu zaujme Clio bohatým prosklením, včetně panoramatického dvoudílného střešního okna.

Praktický interiér

Interiér vozu je řešen prakticky s dostatkem odkládacích ploch. Pro ilustraci zmíním úložný prostor v přední schránce o objemu přes devět litrů. Použité materiály jsou příjemné a pro údržbu praktické. Zpracovnání je velmi zdařilé a tak při jízdě po pražských kostkách nic nevrže a neskřípe.

Pracoviště řidiče je přehledně uspořádané. Přístrojovou desku tvoří otáčkoměr a tachometr. Doplňuje je mezi nimi uložený displej palubního počítače. Informace o rádiu, přehrávači CD a klimatizaci řidič nalezne na displeji ukrytém v kapličce na středovým panelem. Ovládací prvky na něm jsou řešeny minimalisticky, nicméně jim to neubírá nic na funkčnosti a praktičnosti. Zkrátka méně znamená někdy více.

Motor a jizdní vlastnosti

Vznětový čtyřválec o objemu 1461 ccm je vybaven vstřikováním Common rail a je nabízen ve třech výkonových verzích 50, 63 a 78 kW. Pod kapotou testovaného vozu byla padesáti kilowatová verze, která disponuje maximálním výkonem při 4000 otáčkách za minutu. Jednotka po se po nastartování vyznačuje klidným a tichým chodem. Hluk do dobře odhlučněného interiéru neprotinká nijak výrazně i při vyšším zatížení motoru.

Agreát patří k tomu lepšímu, co Renault v současné době nabízí. Pracuje spolehlivě s lehkostí. Výkonnější verze jsou spojeny s šestistupňovou manuální převodovkou, testovaný vůz si však plně vystačil s klasickou pětistupňovou.

Clio, i přes relativně vyšší pořizovací cenu, patří do segmentu malých vozů a v těchto rámcích nabízí komfortní svezení. Homologace hovoří o pěti dospělých cestujících. Avšak v praxi na delších cestách bude třem cestujícím poněkud těsno a to i přes zvětšení oproti předchozí generaci. Sedadla jsou pohodlná a v předo poskytují dostatečné boční vedení.

V zatáčkách působí Clio jistě a sebevědomně. Odpružení vozu je nastaveno komfortně, i když při průjezdu příčných nerovností je poněkud tvrdší.

Bohatá výbava plusem

Testovaný vůz byl ve výbavě Expression za 398 600 korun, jeho výsledná cena se však s doplňkovou výbavou vyšplhala na 517 600 korun. A to především díky manuální klimatizaci (35 000 Kč) a střešnímu oknu (26 000). Za deset tisíc korun byl vůz vybaven panoramatickým střešním oknem. Ve výbavě je dále radio s přehravačem CD, který zvláda i formát MP3 (18 000). K pohodlí přispívají vyhřívaná přední sedadla (6000) a elekrická zrcátka.

Z hlediska bezpečnosti nabízí čtveřici airbagů: dva adaptabilní čelní airbagy vpředu a dva bočí airbagy vpředu. Za příplatek 12 000 korun jsou k dispozici i okenní airbagy. V základu je ABS s elektronickým systémem rozdělení brzdné síly EBV spojený s asistenčním systémem brzd AFU, dále pak výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče.

Bezpečnost s pěti hvězdičkami

V nárazových testech sdružení Euro NCAP si Clio polepšilo. Oproti svým předchůdcům (v letech 1996 a 2000) získalo v ochraně posádky plné pětihězdičkové hodnocení. V roce 2000 získalo čtyři hvězdičky a o čtyři roky dříve dokonce jen dvě. Výsledek je důkazem, za jak důležitý považují šéfové Renaultu model Clio považují. Větší bezpečnosti dosáhl Renaut především zvýšením pevnosti karosérie a vytvořením nových deformačních zón.

Příznivému hodnocení napomohly i bezpečnostní pásy s předpínači na předních sedadlech, systémy uchycení ISOFIX pro dětské zádržné systémy. Čtyři hvězdičky z pěti možných si Clio vysloužilo v ochraně dětských pasažérů. Takové hodnocení nedosahují ani větší a na první pohled bezpečnější vozy.

Technické údaje
Renault Clio 1,5 dCi Expression
Motor
Zdvihový objem1461 ccm
Max. výkon50 kW/4000 ot.min.
Max. točivý moment160 Nm/1700 ot.min.
Spotřeba (l na 100 km)
Město5,3
Mimo město4,3
Kombinace4,6
Výkony
Max. rychlost156 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod15,2 s
Převodovka
pětistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka3986 mm
Výška1496 mm
Šířka2025 mm
Rozvor2575 mm
Objem zavazadelníku288 l
Pohotovostní hmotnost1165 kg
Ceny
Cena výbavy Expression398 600 Kč
Cena testovaného vozu517 600 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám