Hlavní obsah

Kolínské mládě - Citroën C1

Novinky, Andrej Poliak

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kolínské trio Citroën C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo se již rozjelo k prvním zákazníkům. Vozy využívají stejných motorů, převodovek, podvozků a dalších dílů. Výraz každého z nich je však osobitější než se očekávalo. Jako první jsme si k testu vybrali vůz C1 s vyšší výbavou SX s motorem 1,0 VVT-i.

Článek

Citroën z Kolína je úsměvné autíčko. Ve srovnání se svými kolínskými bratříčky se vyznačuje hravějším designem. Patrné je to především z čelního pohledu.

Kapkovité čelní světlomety připomínají velké oči některého z menších domácích mazlíčků. Tam kde "céjednička" projede, vždy vyvolá zájem okolí. Designově se jedná o povedený vůz, který jen potvrzuje nastoupenou cestu Citroënu k pohlednějším vozům.

C1 stojí na samém počátku modelové nabídky francouzské automobilky. O svůj úspěch na slunci se bude muset teprve poprat a vzhled bude jednou z jeho výhod.

C1 je zástupcem třídy malých vozů. Uvnitř však překvapí ve své třídě nebývalou prostorností dostatečnou pro čtyři cestující. Hlavním místem určení tohoto vozu jsou zaplněné ulice měst. Tam se C1 cítí jako doma. Neztratí se samozřejmě ani na trasách mimo město avšak za cenu menšího pohodlí. Zavazadelník nabízí v základní konfiguraci 139 litrů. Po sklopení sedaček vzroste u třídveřového na 751 a u pětidveřového na 712 litrů. 

V interiéru jsou sice ve větší míře použity lacině vypadající plasty, nicméně u C1 plně korespondují se zaměřením vozu. Ovládací prvky na středovém panelu jsou bez problémů dostupné a jejich ovládání je více než intuitivní. Odhlučnění interiéru se technikům docela povedlo, ale nějakým záhadným způsobem zřejmě zapoměli na podběhy zadních kol. Při přejezdu silnice pokryté štěrkem se od zadních podběhů line neuvěřitelný kravál.

Opravdovou lahůdku má "céjednička" schovánu pod kapotou. Je to vpředu uložený zážehový tříválec o objemu 998 ccm z produkce Toyoty. Citroën C1 je díky tomuto agregátu přiměřeně živý. Motor disponuje výkonem 50 kW při 6000 otáčkách za minutu. A maximální točivý moment dosahuje hodnoty 93 Nm při 3600 otáčkách za minutu. Ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou dokáže vůz zrychlit z nuly na sto kilometrů v hodině za necelých 14 vteřin. Maximální rychlost určuje hodnota 157 km/hod.

C1 má ve výbavě SX čelní airbagy řidiče a spolujezdce a boční airbagy. Sloupek řízení je vybaven funkcí zatažení v případě nárazu. Nechybí elektronické systémy ABS, EBD a CSC (Cornering Stability Control). Všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními tříbodovými pásy, v předu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu. Na nezapnutý pás je řidič upozorněn akustickou a vizuální signalizací. Řízení a parkování ve městě usnadňuje elektronický posilovač řízení.

Nejmenší Citroën je subtilním automobilem, a mohl by proto budit zdání méně bezpečného vozu. Poslední nárazové testy EuroNCAP však ukázaly pravý opak. C1 získala v kategorii ochrana posádky čtyři hvězdičky z pěti. "Karosérie C1 je extrémně pevná a vyznačuje se malým deformacemi při čelním nárazu," píše EuroNCAP v důvodové zprávě. V oblasti ochrany chodců získala C1 dvě hvězdičky ze čtyř. V ochraně dětských pasažérů si vysloužila tři hvězdičky z pěti stejně jako například Citroën C2, Mazda 2 či Honda Jazz.

Technická data Citroën C1 SX 1,0 VVTi
Motor
vpředu uložený zážehový tříválec
Zdvihov objem (ccm)998
Výkon (kW)50 při 6 000 ot./min
Točivý moment (Nm):93 při 3 600 ot./min
Maximální rychlost v km/h157
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)13,7
Převodovka
manuální, 5-ti stupňová
Rozměry (mm)
Délka3435
Šířka1630
Výška1465
Rozvor2340
Objemy (l)
Zavazadlový prostor139/751
Nádrž35
Spotřeba (l/100 km)
město5,5
mimo město4,1
kombinovaná (l/100 km)4,6
Základní cena testovaného vozu:
278 900 korun
Příplatková výbava (Kč)
Rádio s CD10 000
Otáčkoměr1800
Metalický lak šedá "Carlinite"8000
Celková cena testovaného vozu
298 700 korun

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám