Tyto faktory ovlivnily spolu s vyššími marketingovými výdaji rovněž hospodářské výsledky dceřiné společnosti Kia Motor. Ta ve třetím čtvrtletí vykázala čistou ztrátu 43,9 miliardy wonů ve srovnání se ziskem 75,9 miliardy před rokem. Jde o první čistou ztrátu od roku 1999, kdy do společnosti vstoupila automobilka Hyundai, píše agentura Reuters.

Výsledky obou firem zaostaly za očekáváním analytiků. Ti předpokládali, že Hyundai vykáže čistý zisk 389,2 miliardy wonů a Kia 45,1 miliardy wonů. Hospodaření automobilek by se však nyní podle analytiků mělo zlepšit, protože nárůst exportu by měl kompenzovat slabou domácí poptávku.

"Výsledky Hyundai zaostaly za očekáváním, protože tržby byly mnohem nižší, než se předpokládalo. Čtvrté čtvrtletí by však mělo být lepší díky zakázkám, jež se nahromadily během stávek," řekl analytik ze společnosti Goodmorning Shinhan Securities. "Očekává se, že v příštím roce podpoří zisky automobilky Hyundai export, ačkoli vyhlídky pro domácí prodej nejsou tak příznivé," dodal.

Společnost Hyundai dnes rovněž oznámila, že její rozhovory o koupi továrny zkrachovalé jihokorejské automobilky Daewoo Motor v Uzbekistánu se zhroutily kvůli neshodám ohledně ceny a dalších podmínek transakce. Továrna má kapacitu 200 000 vozů ročně a její cena se odhaduje na 650 milionů dolarů (14,5 miliardy Kč).

Hyundai nedávno kvůli letním stávkám snížil odhad prodeje pro letošní rok na 3,85 milionu vozů z původně předpokládaných 4,1 milionu. Prognóza zahrnuje rovněž prodej dceřiné společnosti Kia. Odboráři z Hyundai a Kia v létě stávkovali za zvýšení mezd a zlepšení pracovních podmínek. Časté stávky v domácích závodech jsou jedním z důvodů snahy korejských automobilek o rozšíření výroby v zahraničí.

Hyundai hodlá investovat v Nošovicích na Frýdecko-Místecku do výstavby nového závodu zpočátku 743 milionů eur (asi 21 miliard korun) a celkově až přes miliardu eur (asi 28,5 miliardy Kč). Automobilka by zde měla postupně zaměstnat až 3500 lidí. V navazujících výrobách a službách by měly vzniknout další tisíce pracovních míst. Továrna s předpokládanou produkcí až 300.000 vozů ročně by měla být otevřena ve druhém pololetí roku 2008.

Hyundai kromě výstavby závodu v Nošovicích pracuje na spuštění sériové produkce v továrně blízko slovenské Žiliny. Zde bude vyrábět své vozy dceřiná společnost Kia.