Jako důvod uvedl Ford ve své zprávě pokles prodeje nákladních vozů, výdaje související se snižováním počtu zaměstnanců a odpisy hodnoty některých aktiv.

Firma v pondělí rovněž oznámila, že kvůli účetní změně přepracuje finanční výsledky od roku 2001 do letošního druhého čtvrtletí. Tržby společnosti se ve třetím čtvrtletí propadly na 36,7 miliardy dolarů ze 40,8 miliardy ve stejném loňském období.

Ztráta na akcii ve čtvrtletí stoupla na 3,08 dolaru z 15 centů před rokem. Ztráta z pokračujících aktivit činila 62 centů na akcii, takže byla v souladu s očekáváním analytiků. Mimořádné výdaje zhoršily čtvrtletní výsledky o 4,6 miliardy dolarů, tedy o 2,46 dolaru na akcii.

Redukce na všech frontách

Společnost Ford hodlá v Severní Americe uzavřít 16 továren a zrušit až 45 000 pracovních míst. Americké automobilky nyní zápasí s konkurencí z Japonska a Jižní Koreje i se stoupajícími náklady na suroviny, zdravotní péči a penze. Drahý benzín navíc způsobil pokles poptávky po velkých tréňácích a hlavně pick-upech, které tvořily velkou část prodejů. Například řada F je jasně neprodávanějším užitkovým vozem v USA, ale ani inovace a nová generace nedokázala zvrátit nepříznivý vývoj. Ford tak musel například utlumit výrobu modelů SUV a pick-up v deseti svých severoamerických závodech [celá zpráva].

Firma Ford minulý měsíc uvedla, že její severoamerická divize se vrátí k celoročnímu zisku nejdříve v roce 2009. To je o rok později, než původně předpokládala. Podnik také v dohledné době nebude vyplácet žádné dividendy. Společnost v září rovněž slíbila, že podrobí velkým změnám produktovou řadu, která je podle analytiků její hlavní slabinou.

Koncern na tom také není nejlépe

Ford však není po ekonomické stránce zdravý ani v rámci celého koncernu. Do toho patří značky Ford USA, Ford Europe, Lincoln, Mercury, Mazda, Volvo, Jaguar, Land Rover a Aston Martin.

V nedávné době se spekulovalo o prodeji některé z těchto značek. Především to měly nahnuté výrobce terénních vozů Land Rover a sportovních a luxusních automobilů Jaguar a Aston Martin. [celá zpráva] Právě druhá jmenovaná firma asi pravděpodobně získá nového majitele ještě tento rok, nebo na začátku příštího. [celá zpráva]

Nový šéf automobilky Alan Mulally, který vystřídal Billa Forda [celá zpráva], nyní připravuje velké úpravy ve výrobním programu, které by měly zabránit ztrátám i dalších značek. Například Volvo má stále problémy se ziskovostí, Jaguar je neustále ve ztrátě...