S Fabií WRC by měly být 24. července na startu obě posádky týmu Škoda Motorsport Didier Auriol s Denisem Giraudetem a Toni Gardemeister s Paavem Lukanderem. "Vývoj ještě samozřejmě zdaleka není u konce, takže neočekáváme zázraky hned na prvním startu, ale jsem si jistý, že v příštích třech letech bude nová Fabia WRC dělat dobrou reklamu značce Škoda a radost našim příznivcům po celém světě. Držím týmu Škoda Motorsport palce a těším se na první start nového vozu," uvedl na brněnském autosalónu šéf Škoda Auto Vratislav Kulhánek.

Z nového WRC jsou nadšeni i piloti."Máme před sebou poslední přípravy na ostrý start a Fabia WRC potřebuje naše ruce právě teď. Tvrdě na ní pracujeme - touha po úspěchu nás všechny žene k maximálnímu nasazení," popisoval své pocity několik týdnů před prvním startem s novým vozem jezdec Didier Auriol. "Do Trieru to není tak daleko, takže s Tonim pevně věříme, že nás při prvním startu s Fabií WRC naši čeští fanoušci přijedou podpořit," přál si.

Motor

Nový vůz Fabia WRC pohání další vývojová verze motoru používaného ve vozech Škoda Octavia WRC. Stejně jako u všech konkurentů v kategorii WRC se jedná o přeplňovaný čtyřválcový motor se zdvihovým objemem daným hranicí 2000 ccm. Základem agregátu Škoda pro vozy kategorie WRC je známý koncernový přeplňovaný motor o objemu 1,8 l s pětiventilovým rozvodem.

.:. PŘEČTĚTE SI .:.
:. NA PENZI Octavia dává sbohem MS v rallye
:. RADOST Fabia WRC se má čile k světu
:. PREMIÉRA Sportovní Fabia RS má premiéru v Ženevě za sebou
:. CHVÁLA Fabia je moje nejlepší dítě, říká Janeba

Výkon motorů všech výrobců automobilů, kteří se účastní mistrovství světa v automobilových soutěžích, dosahuje hodnoty 221 kW (300 k). Tuto jednotnost dosahovaného výkonu způsobuje restriktor (clona) o průměru 34 mm, který musí být podle předpisů namontován před turbodmychadlem tak, aby omezoval množství nasávaného vzduchu.

Karosérie se změnami

Velký důraz při konstrukci vozu Škoda Fabia WRC byl kladen na docílení nejvyšší možné tuhosti karosérie, která podstatně ovlivňuje vlastnosti soutěžního vozu. Torzní tuhost karosérie vozu WRC je několikanásobně vyšší než u sériových aut, k čemuž z velké části přispívá zabudovaný bezpečnostní ochranný rám.

Čelní i zadní skla byla optimalizována pro dosažení nižší hmotnosti. Čelní a boční skla v předních dveřích jsou navíc elektricky vyhřívána, aby byl zabezpečen výhled řidiče za jakýchkoli klimatických podmínek.

Skelet samonosné karosérie vozu Fabia WRC, stejně jako povrchové díly, vychází ze sériového RS. Kvůli použití širších pneumatik a rozšíření rozchodu kol obou náprav však byly blatníky a podběhy upraveny tak, že vůz dosahuje maximální povolené šířky 1770 mm. Podlahová část je modifikována pro zabudování ústrojí pohonu 4x4. Obsah palivové nádrže, která je instalována pod vozem ve stejné oblasti jako u sériového automobilu, je ve srovnání se sériovým vozem dvojnásobný, tedy 90 l.

Převodovka a pohon 4x4

Na speciální soutěžní šestistupňovou převodovku navazuje soustava pohonu všech kol. Mezinápravový a přední diferenciál jsou umístěny ve skříni převodovky, přičemž stejně jako diferenciál zadní nápravy jsou elektronicky řízeny. Řízení celého systému pohonu všech kol zajišťuje vlastní elektronická řídicí jednotka v závislosti na úhlu natočení předních kol, rychlosti vozu, otáčkách jednotlivých kol, tlaku v brzdovém systému, poloze škrticí klapky a dalších parametrech. Elektronická komunikace s řídicí jednotkou motoru probíhá prostřednictvím sběrnice CAN-Bus. Všechna data o funkci řídicího systému pohonu 4x4 jsou během rychlostních zkoušek zaznamenávána a v servisní přestávce vyhodnocována.

Soutěžní převodovka je vybavena poloautomatickým řazením, které se ovládá tlačítky na volantu. Poloautomatické řazení umožňuje změnu rychlostního stupně s minimálním přerušením přenosu hnací síly a tím i minimální časovou ztrátou.

Poblíž řadicí páky je umístěna páka ruční brzdy, která se od sériového provedení výrazně odlišuje svojí délkou, umístěním co nejblíže řidičovy ruky a způsobem aktivace brzd. Rozdíl v samotné funkci ruční brzdy je ještě markantnější. Kromě vyvolání brzdného účinku na zadní kola se totiž při použití páky ruční brzdy aktivuje také hydraulický systém řízení pohonu všech kol a mezinápravový diferenciál rozpojí pohon mezi nápravami. Tím se vyvolá cílená nestabilita zádi vozu a následný kontrolovaný smyk, který se využívá například pro rychlé projetí serpentin.