Na trhu ojetin je obrovská nabídka doslova všeho. Od zkorodovaného favorita nebo sotva pojízdnou Škodu 1203 přes běžně opotřebený Fiat Dobló či Peugeot Partner po zánovní Volkswagen Transporter, Iveco Daily či Mercedes Sprinter. Český trh použitých užitkových vozidel je pokryt rovnoměrně ve všech oblastech.

Od letošního ledna do července bylo v Česku nově registrováno 100 700 vozidel kategorií M1 (osobní) a N1 (lehká užitková). To mimochodem znamená přírůstek proti stejnému období loňského roku o 3,44 %. Ojetých vozidel M1 a N1 dovezených ze zahraničí bylo nově registrováno 96 700. V tomto případě se však jedná o podstatně větší růst počtu - o 12,38 %. Podíl ojetých vozidel v počtu registrací tedy proti loňsku vzrostl ze 46,9 % na 49,0 %.

Základním kriteriem pro pořízení užitkového vozidla, které nás uspokojí, je složitý pojem - poměr ceny a užitné hodnoty. To je u ojetého vozidla ještě problematičtější hledisko, protože musí zahrnout několik dalších vlivů. Například spolehlivost po pěti letech.

Rychlost poklesu ceny

Solidním vodicím pomocníkem je popularita jednotlivých značek na trhu a rychlost poklesu jejich ceny. Obecně lze vycházet z prodejnosti vozidel u nás, byť ta je v případě nových vozidel poněkud ovlivňována cenovými kampaněmi, akčními nabídkami a službami navíc.

Podívejme se stručně na tabulky prodejnosti a také na vzestupy a pády značek za prvních sedm měsíců letošního a loňského roku ve třídě lehkých užitkových vozidel do 3500 kg.

Tabulka TOP značek
pořadí značka ks 2006 ks 2005 % k 2005
1. Volkswagen 3374 2605 129,5 % 
2. Ford 3246 2674 121,4 % 
3. Citroen 1956 1157 169,1 % 
4. Renault 1928 1511 127,6 % 
5. Peugeot 1504 1491 100,9
6. Mercedes-Benz 1207 918 131,5 % 
7. Hyundai 929 567 163,8 % 
8. Opel 821 831 98,8 % 
9. Fiat 683 707 96,6 % 
10. Nissan 533 520 102,5 %

Nutno podotknout, že jsme do tabulky nezařadili extrémně bojující značku Škoda, která českému trhu dominuje rozdílem několika tříd. Ta letos prodala 6365 vozidel N1 (loni 3501 ks), což znamená, že její prodeje vzrostly na 181,8 %.

Více se dočtete v pondělí 9. října v příloze deníku Právo Firma.