Všechna byla také nejvýraznějšími italskými posly svého oboru na letošním ženevském autosalonu. Představila práce, které nemohou zůstat bez povšimnutí. Je pro ně společné jedno - nabídnout posádce co největší požitek z jízdy.

Spřízněnost s BMW

Ze studií, které dnes na tomto místě představuji, má zřejmě do života nejblíže Bertoneho Birusa. Je to supersportovní kupé, které vychází z roadsteru BMW Z8.

To, že se studio Bertone opírá i v některých dalších momentech včetně zvoleného tvarosloví o prvky modelů mnichovské automobilky, ještě zdaleka neznamená, že Italové míří birusou na zmíněný osmičkový roadster, který se přestává vyrábět. Spíš v tom zatím hledejme spřízněnost Bertoneho s BMW jako takovou. Vždyť už trvá čtyři desetiletí.

Ke svému záměru si italské studio vypůjčilo podvozek a některé další mechanické skupiny z BMW Z8 včetně hliníkového prostorového rámu a pětilitrového osmiválce o výkonu 400 koní a točivém momentu 500 Nm, který přenáší sílu na velká zadní dvacetipalcová kola prostřednictvím šestistupňové ručně řazené převodovky.

Pak už se dostali ke slovu konstruktéři a návrháři z karosárny Bertone. Výsledkem je elegantní dvoumístné nízké kupé s dlouhou přídí, vytáhlou zkosenou zádí a minimálními skleněnými plochami. Vzhled na každé straně dolaďuje podélná chromovaná lišta protínající i boční okna. Spojitost s BMW citlivě zabudovala do birusy Bertoneho karosárna mj. stylistickým náznakem "bavoráckých ledvinek" na mohutné přídi.

Nejnovější technika

Nebyl by to ovšem Bertone, kdyby nekoketoval ve svých vydařených studiích s nejnovějšími technickými řešeními. Proto vůz dostal výklopné dveře z karbonu, jejichž ovládání je založeno na hlasových povelech v různých jazycích a na jištění proti nežádoucímu otevření. Obdobně se hlasem ovládá posuvná střecha z laminovaného bezpečnostního skla, která se zasouvá do zavazadelníku.

Světelná intenzita brzdových světel z diod je závislá na síle sešlápnutí brzdového pedálu, což už v praxi začne nyní využívat sériově vyráběná nová generace BMW řady 5. Nočnímu vidění napomáhá technika šíření infračervených paprsků - prostřednictvím kamery se obraz o situaci přenáší na obrazovku před řidičem. Přínosem je, že řidič získává informaci o dění před vozidlem do 200 metrů, zatímco konvenčním způsobem mohou jeho oči ovládnout vzdálenost do 80 m. To samozřejmě není úplný výčet pokrokových řešení. V každém případě je na Bertoneho studiích sympatické, že mají nejen tvář, ale i mozek.

Moray oslavou corvetty

ItalDesign v čele s věhlasným designérem Giorgettem Giugiarem a jeho syn Fabrizio, který doslova mílovými kroky dospívá do vyzrálého návrháře, zaujali originálním postojem k letošnímu 50. výročí jedné z amerických automobilových legend - Chevroletu Corvette. Svou koncepci nazvali Moray.

Nikoli náhodou. Sledujeme-li její vlnité boky, nacházíme klíč ve smyslu překladu tohoto slova: řeč je o mořské velké jedovaté rybě muréně, která právě svou určitou podobností s úhořem vyvolává svými tvary a pohyby asociace se zvlněnými liniemi karosérie dvoumístné automobilové kreace.

Možná že v řešení vozu může být ale i určitý náznak toho, kam by se mohly v novodobém ztvárnění posunout tzv. muscle cars, tedy velká americká kupé, která se objevila v polovině 60. let s velkoobjemovými osmiválci a výkony až do 500 koní.

Na první pohled futuristická čtyřapůlmetrová studie Moray používá jako technický základ corvettu. Jejích zásadních vzhledových rysů - jednoduchosti a sportovního náboje - se tvůrci přidržují. Dál však symbol amerického automobilu přizpůsobili k obrazu svému.

Auto s kupolí

Především na něj naroubovali kupolovitou skleněnou střechu, která má imitovat emoci z jízdy s nebem nad hlavou, kterou jinak dokonale nabízejí kabriolety. Ke vstupu do vozu slouží křídlové dveře, které se otvírají vzhůru i s polokoulí střechy. Absence vnějších zrcátek napovídá, že informaci o dění kolem vozu zprostředkovávají řídiči kamery.

Požitek z jízdy má podpořit interiér i tím, že je koncipován tak, aby nerozptyloval pozornost. Přináší další zvláštnost: spolujezdec, byť bez volantu, se v autě může cítit téměř stejně svébytně jako řidič, neboť palubní deska před ním je zformulována zcela stejně jako vlevo. To, v čem interiér doslova kopíruje ameriky, je velký podíl chromování. A k této atmosféře, jak jinak, velkou měrou přispívá šestilitrový osmiválec o 400 koních se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou.

Pocit jak ve formuli

Pininfarina, tvůrce takových automobilů z poslední doby, jako je nová Alfa Romeo Spider, Daewoo Nubira II, Ferrari Enzo, Ford StreetKa, Peugeot 406 Coupé či Mitsubishi Pinin, odhalil i svůj zatím poslední dvoumístný koncept Enjoy.

I v tomto případě je hlavní myšlenkou zrod auta pro požitek a radost z jízdy. Ale hodně předpokladů k naplnění této představy přináší už hliníkové šasi ze sportovního dvoumístného roadsteru Lotus Elise. Přispívá výrazně především ke snížení hmotnosti, která představuje celkových 450 kg, takže svižnou jízdu může klidně zajišťovat zvolená čtyřválcová osmnáctistovka o výkonu 135 koní.

Příslib nevšedních dojmů vyplývá nejen z jízdy po silnici. Stačí odmontovat blatníky a s autem se dá vyjet také na závodní okruh, kde může do jisté míry nahrazovat pocity z monopostu ve stylu formule 1.

Vzhledem k tomu, že tento vůz vysoký jen 1070 mm nemá střechu, nabízí se otázka: a co když začne pršet? O čalounění by se posádka neměla strachovat, neboť je ze stejného materiálu jako na sedlech motorek. Pro pasažéry jsou pro takový případ přichystány zvláštní kombinézy, které v Ženevě při premiéře názorně předváděla sličná modelka. Jsou uloženy v malém prostoru za sedadly stejně jako přilby, jejichž užívání je při absenci čelního skla nezbytností.