Vznětový Duramax V8 má objem 6,6 l, čímž je jeho určení jasně dáno - těžké a střednětonážní vozy pick-up a velké terénní automobily, jako je Chevrolet Silverado. Základem je typický litinový blok, který můžeme najít i v ostatních řadách motorů, kupříkladu známý Triton. Hlava válců, stejně jako sací trakt jsou vyrobeny zase z hliníku. Takže na první pohled nic nového.

Jenže pak jsou tu věci okem nespatřitelné, které z Duramaxu dělají mnohem lepší agregát, než bychom od takového obra očekávali.

Především se jeho účinnost se zvedla o několik procent. Je to díky speciálním materiálům a konstrukci jednotlivých dílů, které mají menší odpor tření, lepší přestup a prostup tepla a mají nízkou roztažnost. Tak kupříkladu písty mají speciální tvarování pro snížení kompresního poměru až na 16,8:1 při dobrém spalování a prohořívání směsi. Také inovované vstřikování dovolilo zvednout tlaky ve vstřikovačích.

Ekologie v několika stupních

Základem nízkých emisí je kvalitní spalování. To se děje v několika stupních. Ve válcích je cíleně řízené spalování s dlouhodobým účinkem (to si mohou dovolit pouze americké hodně pomaloběžné agregáty) s elektronicky kontrolovanými žhavicími svíčkami, plynule natáčecími lopatkami turbodmychadla a vysokorychlostními sběrnicemi pro včasné vyhodnocení dat. Když už je nafta spálena, putuje do výfukového systému, ale část se vrací přes EGR ventil zpátky do válce. Výfukové plyny vypuštěné z válce pak dál putují do filtru pevných částic, který silně snižuje množství sazí a tedy i k němu přimknutých emisních složek.

Velké spektrum výkonů

Motor navíc byl připravován pro různé druhy vozidel, tedy s odlišnými vnějšími charakteristikami. "Nejslabší" motor má 184 kW a 624 N.m, nejsilnější pak má 268 kW a 881 N.m. Výkon vrcholí v 3200 ot./min. Jejich použití je tak hodně rozsáhlé a současných osm vozidel se jistě v budoucnu rozšíří.