"Jednání by mohla být obnovena zítra o půlnoci nebo ve středu," řekl zdroj, který si nepřál být jmenován. Volkswagen má v Mexiku závod v Pueble, kde se mimo jiné vyrábějí populární vozy New Beetle. Kolem 9700 zaměstnanců ale v pátek zahájilo stávku za zvýšení platů.

Odboráři chtějí pro své členy vyjednat zvýšení platů o 8,5 procenta, zatímco Volkswagen jim nabízí růst asi o čtyři procenta. Pokud se nepodaří stávku rychle zažehnat, mohly by být následky velmi bolestivé a zřejmě by se projevily poklesem průmyslové výroby v Mexiku. Na ni má značný vliv právě automobilový sektor.

Mexiko vydělává, dělnící ne

Mexická ekonomika v posledních měsících nabrala výraznější tempo růstu, z části díky vysoké poptávce po automobilech, které jdou na vývoz převážně do sousedních Spojených států. Závod v Pueble je v provozu 24 hodin denně, pět dnů v týdnu. Denně se v něm vyrobí na 1450 vozů, z nichž je asi 350 "nových brouků", tedy vozů New Beetle. Asi 80 procent automobilů, které se v Pueble vyrobí, se vyveze.

Stávka v mexickém Volkswagenu má nepříznivé dopady na zhruba 300 dodavatelů autodílů a na téměř 3700 zaměstnanců, kteří nejsou sdruženi v odborech. Ti nemohli vstoupit do prostor závodu a jsou tak nuceni pracovat v náhradních prostorách.

Stávkovat je tradice

Odboráři v mexickém závodu společnosti Volkswagen před dvěma lety čtyři dny stávkovali. Vymohli si tak zvýšení platů o 4,5 procenta a další výhody. Stávka v roce 2001 trvala 18 dní. Volkswagen je v Mexiku jedním z největších vývozců automobilů, podobně jako jeho konkurenti DaimlerChrysler a General Motors. Vozy New Beetle se vyvážejí do celé jižní Ameriky, USA i Evropy.