Registrace nových vozů v regionu sice v prosinci meziročně stoupla o 11,5 procenta, za celý rok ale počet registrací klesl o 2,9 procenta na 14,39 milionu. Prodej automobilů loni postihla celkově slabá ekonomika a horší nálada mezi spotřebiteli.

Největší podíl měly loni v západní Evropě vozy německého koncernu Volkswagen, do nějž patří i mladoboleslavská Škoda Auto. VW měl loni na trhu v západní Evropě podíl 18,4 procenta.

Následovaly jej francouzský koncern PSA Peugeot Citroen s rovnými patnácti procenty trhu a americký Ford s podílem 11,4 procenta. Na tomtéž místě se ale umístila i pomyslná skupina všech japonských automobilek se stejným podílem 11,4 procenta trhu. Následovaly je Renault s 10,7 procenta a vozy z koncernu General Motors s rovnými deseti procenty.

Většina manažerů a analytiků z odvětví se shoduje v tom, že letos odbyt aut v Evropě klesne o procento až dvě. Francouzský Renault však očekává propad až o šest procent, a to kvůli očekávanému vojenskému střetu Spojených států s Irákem. Někteří analytici ale připomínají, že silný prosincový odbyt by mohl podpořit výrobu v krátkodobém výhledu.

V prosinci, kdy byl prodej na poslední měsíc roku rekordní, pomohli číslům nahoru italští spotřebitelé v očekávání, že vláda zruší pobídky k výměně starých aut za ekologicky čistší modely. Vláda minulý týden přesto platnost pobídek o tři měsíce prodloužila. Nové registrace v Itálii za celý rok 2002 klesly o 5,9 procenta, za samotný prosinec ale vyskočily o 51,4 procenta.

Evropská komise minulý týden zhoršila předpověď pro růst ekonomiky eurozóny za poslední čtvrtletí minulého roku. Pro letošní první čtvrtletí přišla s varováním před možným poklesem hrubého domácího produktu eurozóny. Spotřebitelská důvěra navíc klesla na úroveň nejnižší za posledních šest let, připomněla agentura Reuters.