Na evropských silnících přijde ročně o život přibližně 42 tisíc lidí a 1,9 miliónu utrpí zranění. Podle šetření provedeného Asociací německých pojišťoven je čtvrtina nehod, při nichž se lidé vážně zraní, a okolo 60 % nehod, kdy dojde k úmrtí, způsobeno automobily, které se dostaly do smyku. V Švýcarsku je situace podobná. Podle Švýcarské rady pro předcházení nehod byly v roce 2005 smyky a nehody jediného vozidla způsobené chybou řidiče nejčastějšími příčinami smrti a vážných zranění řidičů a spolucestujících.

Projíždějte zatáčky bezpečně

Špatně odhadnutá zatáčka, nenadálá překážka nebo ledová "plotna" na silnici - skoro každý řidič již ve svém životě zažil podobnou kritickou situaci. Právě v takové chvíli může řidič snadno ztratit kontrolu nad svým vozem. Kdyby se stabilizační systém instaloval do každého nově vyrobeného automobilu, poklesl by počet nehod vedoucích k vážným zraněním a smrti o 30 až 40 procent," řekl Anton Brunner, vedoucí oddělení pro zkoumání nehod ve skupině Winterthur Group.

Půl vteřiny pro záchranu života

Často se stává, že v kritické situaci nezačne řidič brzdit dostatečně včas nebo brzdí málo razantně, což jsou faktory, které výrazně snižují účinnost brždění a prodlužují brzdnou dráhu. Vždyť o tom, zda k nehodě dojde, či ne, rozhodují milisekundy: přibližně 65 procentům nárazů zezadu a skoro třetině zepředu by se dalo předejít, kdyby řidič začal brzdit o pouhou půlvteřinu dříve. "Kdyby začal řidič brzdit z rychlosti 60 km/h jen o půl vteřiny dříve, brzdná dráha se zkrátí až o osm metrů. To prokázaly crash testy provedené společnostmi Winterthur a Dekra. Použití brzdového asistenta při kritickém brždění by řidiči pomohlo zabrzdit rychleji," vysvětlil Jörg Ahlgrimm, vedoucí oddělení analýzy nehod v organizaci Dekra.

Radarová čidla varují před srážkou

Nové elektronické systémy vybavené nejrůznějšími senzory řidičovi zrychlují reakce. Radarová čidla zaměří vpředu jedoucí vozidlo, vypočítají jeho rychlost a zasáhnou, zmenšuje-li se rozestup mezi vozidly příliš rychle. "Změnu vzdálenosti mezi vozidly zjistí radary rychleji než řidič, a to i v případě zhoršené viditelnosti, např. za deště nebo v mlze. Používáním těchto systémů lze podstatně snížit počet kolizí zezadu," dodal Anton Brunner. Crash testy ukazují, že radarové systémy ještě výrazněji snižují rizika při nárazu zezadu u užitkových vozů. Čím větší hmotnost a velikost má vozidlo, které nehodu způsobí, tím menší je šance na přežití ostatních účastníků silničního provozu. Bohužel v současné době je jen velmi málo užitkových vozidel vybaveno takovýmito systémy.