"Silnice jsou ve stavu, který mnohde hraničí s havarijním. Omezování výdajů na jejich údržbu, opravy a výstavbu povede k dalšímu zhoršení. Takový postup je pro motoristy nepřijatelný," zdůraznil mluvčí Autoklubu ČR Václav Špička.

Vláda původně počítala se zvýšením spotřební daně z pohonných hmot až v květnu 2005. Nyní však vládní koalice názor změnila, a shodla se na změně už od 1. ledna 2004. Zatímco teď je tato daň u benzínů 10,84 koruny na litr, v příštím roce by to mělo být o šedesát haléřů více. U nafty má spotřební daň z nynějších 8,15 Kč/l podražit dokonce o 2,10 koruny.

Podle Autoklubu se vyšší zdanění pohonných hmot výrazně promítne do cen u čerpacích stanic, což si firmy zahrnou do nákladů a podraží zboží i služby. Postiženi tak nebudou jen motoristé, ale všichni obyvatelé.

Fond si zřejmě bude muset půjčit

Prostřednictvím silniční daně, spotřební daně z pohonných hmot a poplatků za použití dálnic vybírá stát ročně od motoristů přes šedesát miliard korun. Do silniční infrastruktury se z toho letos vrátí pouhých dvacet osm miliard. "Tento objem se má v příštích letech ještě zkrátit, neboť ve Fondu dopravy budou chybět peníze, jež dosud dostával z Fondu národního majetku (FNM)," upozorňuje Autoklub.

Od FNM má letos Fond dopravy slíbeno dvacet sedm miliard korun. První dvě platby v rozsahu čtyř miliard však dostal až v dubnu a květnu. "S FNM jednáme o úpravě harmonogramu dalších plateb. Začíná totiž hlavní stavební sezóna, kterou je nutné finančně pokrýt," sdělil ČTK ředitel SFDI Pavel Švagr. Připustil, že ve druhém pololetí bude SFDI muset řešit nedostatek peněz krátkodobým úvěrem.

SFDI má letos rozpočet 46 miliard korun. Pro příští rok počítá se 44 miliardami, ale o zhruba sedm miliard ho připraví chystaná změna rozpočtového určení daní, která část výnosu ze spotřební daně z pohonných hmot převede na kraje. Pomoci má mýtné a dražší známky Podle ministra dopravy Milana Šimonovského by stát měl ročně do výstavby komunikací investovat kolem třiceti miliard korun.

Přišpět k tomu má i vybírání mýtného

 "V ČR chceme elektronické mýtné zavést do tří let. Máme zájem, aby se vlastníci těžkých nákladních aut podíleli větším dílem na úhradě nákladů na opravy a údržbu dálnic," řekl novinářům Šimonovský. Ministr také sdělil, že podraží dálniční známky na rok 2004. Zatímco vlastníci osobních aut budou za roční známku platit o stokorunu více než letos, pro nákladní vozidla bude dražší o dva tisíce. Ještě podstatně vyšší zpoplatnění dálnic se chystá pro rok 2005.