V útrobách tohoto dravce se skrývá přeplňovaný, benzínový čtyřválec řady ECOTEC, který ze svého dvoulitrového objemu těží výkon 147 kW (200 k).

Přes 240 kilometrů za hodinu

Dosavadní model Speedsteru, který stojí 1 239 000 korun, poháněl benzínový čtyřválec řady ECOTEC o objemu 2,2 l. Jeho výkon 108 kW (147 k) stačil ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 s. Avšak nyní s přeplňovaným benzínovým dvoulitrem se nabízí ještě více. Speedster Turbo s ním zrychluje z klidu na stovku za pouhých 4,9 s a pod plným plynem se rozjíždí až na rychlost 240 km/h.

Na výborné dynamice jízdy má velkou zásluhu velmi plochá křivka průběhu točivého momentu. Jeho nejvyšší hodnota 250 Nm je k dispozici v širokém rozsahu 1950 až 5500 otáček za minutu. Díky tomu vůz dokáže pružně zrychlovat už z nízkých a středních otáček. Pro elastické zrychlení z 80 na 120 km/h při zařazeném IV. rychlostním stupni potřebuje pouze 5,1 s. A na V. stupeň mu to trvá jen o něco málo déle, přesně 6,7 s. Síla motoru, uloženého těsně za sedadly, se přenáší na zadní kola pětistupňovou ručně řazenou převodovkou.

Podmanivá zvuková kulisa

Výrazné žábry v bocích karosérie, těsně za dveřmi, upozorňují na to, kudy se přivádí vzduch ke speciálnímu mezichladiči. Další změnu, kterou si vynutilo nasazení turbomotoru, najdeme v přední části vozu - větší maska propouští více vzduchu k chladiči a zároveň propůjčuje tomuto modelu ještě dravější podobu. Odpadní teplo se od pohonné jednotky odvádí zvětšenými průduchy v krytu motoru.

A co dál dělá sporťák sporťákem? Je to též patřičné naladění jeho agregátu. V tomto případě také pomocí zcela nového zdvojeného výfukového systému. Zvuk je nyní hutnější a preferuje nízké frekvence akustického spektra. Turbo na první poslech "zdravě dýchá". Znalci postřehnou rovněž osobité syčení při uzavření škrticí klapky, tak typické pro přeplňované agregáty.

Záměrná nepraktičnost

Opel Speedster Turbo se profiluje jako vůz pro sportovně založené řidiče, kteří si mnohem více cení dynamiky, špičkových jízdních vlastností a jeho osobitosti než přemíry nejrůznějších elektronických systémů a vůbec jim nevadí záměrná nepraktičnost tohoto automobilu. ,

Z této filozofie také vychází koncepce celého modelu: tvůrci nezaměnitelného roadsteru důsledně využívali pouze prvky, které jsou nezbytné pro funkčnost auta. Vše ostatní by totiž jen zbytečně zvyšovalo jeho hmotnost. Při porovnání jeho vynikajícího poměru hmotnosti a výkonu, který činí 4,7 kg/k, má snad nejblíže k dvoumístnému Lotusu Elise 111. Ten však nenabízí přeplňovaný motor a zatím se k nám nedováží.

Výrobcem je Lotus

Speedsteru Turbo jde však k duhu, že ho vyrábí právě Lotus Cars z anglického Hethelu, který je renomovaným producentem ryze sportovních speciálů. Na svět se klube v malých sériích ručně. Exkluzivitu každého z těchto opelů zdůrazňuje štítek s výrobním číslem na palubní desce.

V konstrukci Speedsteru Turbo se prolínají zkušenosti Opelu a Lotusu. Výsledkem je atraktivní, vyvážený a mimořádně dynamický vůz, který využívá například hliníkové šasi a nápravy z modelu Lotus Elise. Klíčovým prvkem v Speedsteru Turbo, kterému vděčí za svou nízkou pohotovostní hmotnost, je mimořádně lehká a zároveň extrémně tuhá struktura karosérie. Rám přitom váží pouhých 74 kg. Nese velmi lehké karosářské panely ze skelného laminátu.

Inspirace z formule 1 

V řadě detailů a technických řešení se Opel nechal inspirovat iformulí 1. A to například použitím tzv. nárazových boxů, zaručujících příkladnou míru pasívní bezpečnosti pro oba pasažéry.

Jinak do bezpečnostní výbavy patří mimo jiné airbag řidiče, samonavíjecí bezpečnostní pásy s pyrotechnickými předpínači, protiblokovací systém brzd (ABS) a posilovač brzd. O krocení výkonného modelu Turbo, který má ve srovnání se slabším Speedsterem i asi o deset procent tužší pružiny, se starají výkonné brzdy s ventilovanými kotouči. Pneumatiky řady Potenza, speciálně pro Speedster, vyvinula a vyrábí firma Bridgestone.

Prostor pro individualisty

Také tlačítko spouštěče motoru, hlavice řadicí páky, kličky oken, masívní hliníková páka ruční brzdy a pedály navozují atmosféru závodního vozu. Turbo se drží minimalistického a ryze funkčního pojetí původního modelu i uzpůsobením interiéru. Ten je spartánský, nikoli však nepohodlný. Řidič i spolujezdec mají k dispozici perfektní anatomicky tvarovaná skořepinová sedadla s integrovanými opěrkami hlav, která zaručují skvělou oporu těla i při dravé jízdě.

Jako novinku přináší tato verze oddělené schránky pro uložení mobilního telefonu, drobných mincí a dalších maličkostí.

Přestože byly z výbavy záměrně vyškrtnuty všechny "luxusní" zbytečnosti, mají zájemci možnost přizpůsobit si tento automobil některými kvalitativními doplňky - např. navigačním systémem - podle svého osobitého vkusu a potřeb. Individualistům rovněž nahrává možnost objednat si skládací plátěnou střechu v černé, modré, rudé nebo zelené barvě. Těm, kdo by chtěli s tímto modelem jezdit po celý rok, může být dodána pevná, odnímatelná střecha hardtop.

A k čemu Speedster Turbo z hlediska pocitu nejlépe přirovnat? Díky širokému rozchodu kol, skvělému rozdělení hmotnosti, nízko položenému těžišti a přesnému řízení bez posilovače připomíná svými suverénními vlastnostmi a dokonalou ovladatelností závodní motokáry.

Opel Speedster Turbo a konkurence
Typ vozidla Opel Speedster Turbo Lotus Elise 111
Délka x délka xšířka (mm) 3786x1708x1117 3785x1719x1143
Rozvor (mm) 2330 2301
Maximální výkon (k/ot. min.-1) 200/5500 160/7000
Motor řadový přeplňovaný řadový čtyřválec 2,0 ECOTEC řadový čtyřválec 1,8 l VVT*
Maximální rychlost (km/h) 243 212
Zrychlení 0-100 km/h (s) 4,9 5,1
Maximální točivý moment (Nm/ot./min. -1 ) 250/1950-5500 175/4650
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 8,5 6,9
Cena zatím nestanovena, odhad přes 1 400 000 Kč v ČR se zatím neprodává**
*/VVT = variabilní časování ventilů
**/Cena v euro 39 940, v přepočtu 1 298 0000 Kč