Hlavní obsah

Zemní plyn bude mít spotřební daň i nadále

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zemní plyn pro dopravu bude s největší pravděpodobností i nadále zatížen spotřební daní. Ministerstvo financí totiž nepřistoupí na návrh ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana, který chce zemní plyn zvýhodnit.

Článek

"Sdělení  ministra financí je pro nás velmi překvapující, neboť z předchozích jednání naopak vyplývalo, že vláda je jednotně připravena využití ekologických paliv podpořit. Současně již byly ze strany plynárenského odvětví investovány značné prostředky do rozvoje CNG. Dnes to však vypadá, že vláda není ve svých záměrech jednotná. Domníváme se, že z hlediska vzniku možné konkurence v oblasti pohonných hmot, ochrany životního prostředí a zdraví nás všech by to nebyla cesta správným směrem, " uvedl Jan Kastl z České plynárenské unie.

Urban Sobotku dopisem na začátku června požádal, aby při nejbližší příležitosti navrhl minimální spotřební daň na zemní plyn pro použití v dopravě. Ta může být podle směrnice Evropské unie i nulová, jak je tomu například v Belgii a Nizozemsku. "Stabilizace této spotřební daně na minimální úrovni je nezbytnou podmínkou pro investory, aby dosáhli alespoň minimálních hodnot návratnosti vložených prostředků," uvedl mluvčí MPO Jiří Havlíček. Zatím se ČR pouze zavázala spotřební daň nezvyšovat dle evropských úmluv až do roku 2020. [celá zpráva]

V loňském roce tuzemské distribuční společnosti prodaly 2242,5 tuny zemního plynu pro použití v dopravě. Z toho byla odvedena spotřební daň 7,51 miliónu korun.

Česká republika usiluje o to, aby do roku 2020 dosáhl podíl zemního plynu na celkové spotřebě pohonných hmot v dopravě minimálně deset procent. To je v souladu s takzvanou Bílou knihou evropské dopravní politiky. Vozů využívajících k pohonu zemní plyn je zatím v Česku zhruba pět set. Asi třetinu z nich tvoří autobusy městské dopravy. Plynárenské společnosti se nedávno zavázaly, že do roku 2020 v tuzemsku investují do výstavby stovky čerpacích stanic se zemním plynem zhruba miliardu korun. Nyní je těchto pump asi 20.

Vyplatí se CNG?

Náklady na pořízení automobilů s plynovým pohonem jsou vyšší než u vozidel využívajících motorovou naftu či benzin. Cenu osobních automobilů pohon na zemní plyn zvyšuje o 60 000 až 80 000 korun. Zatímco cena litru benzinu se nyní pohybuje kolem 30 korun, odpovídající množství zemního plynu stojí 15 až 18 korun. Pokud motorista ročně najede zhruba 40 000 kilometrů, návratnost investice se v případě osobního automobilu pohybuje kolem pěti roků.

Automobily vyrobené s motorem na zemní plyn stojí zhruba o pět procent více, než vozy na běžný pohon. Při současných tuzemských cenách benzínu a zemního plynu se tato investice motoristovi vrátí po ujetí přibližně 40 tisíc kilometrů.

Reklama

Související témata:

Související články

Opel nabídne dva modely na zemní plyn

Dovozce vozů Opel do České republiky letos plánuje, že do nabídky zařadí první dva sériově vyráběné modely s pohonem na zemní plyn. Na začátku června...

Výběr článků

Načítám