"Intenzivně se připravuje zavedení databáze pro systém bonus-malus, aby výměna informací mezi pojišťovnami mohla probíhat nezávisle na jejich klientech," ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec. Rutinní provoz podle něj začne 1. ledna 2007.

Zatímco bonus činí pět procent za jízdu bez nehody každý rok, výpočet malusu za způsobenou škodu je složitější. V průměru činí stovky korun za nehodu.

Jednotná databáze bude bezpochyby přínosná pro bezpečnost silničního provozu, míní mluvčí České pojišťovny Dagmar Koutská. Zrušením tzv. malusové turistiky prý získají řidiči větší motivaci k tomu, aby jezdili pozorně a opatrně. Pokud budou svému okolí škodit, projeví se to na vyšším pojistném za povinné ručení. Přechod z jedné pojišťovny do druhé tento rozdíl již nevymaže, dodala.

Pojišťovny si budou podle mluvčího Allianz Milana Káňi moci kdykoliv v databázi ověřit, zda informace, které jim klient při sjednání pojištění o svém nároku na bonus či malus poskytl, jsou pravdivé. Pojišťovny nemají čísla o počtu tzv. malusových turistů. "Případy, kdy klient přicházející od jiné pojišťovny přizná, že jeho předchozí pojištění skončilo malusem, jsou ojedinělé," podotkl Káňa.

Databáze by mohla přispět ke zlevnění povinného ručení, ovšem až za několik let, upozornil ředitel makléřské společnosti Insia Ivan Špirakus. Pro velkou část řidičů ale zůstává možnost úniku převodem provozovatele vozidla na rodinného příslušníka. "Je to sice administrativa navíc, ale bude-li rozdíl v pojistném v řádu tisíců, asi se to vyplatí," poznamenal.

Počet vozů pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel, takzvaného povinného ručení, činil koncem minulého roku 5,421 miliónu. Povinné smluvní pojištění odpovědnosti za provoz vozidla provozuje devět pojišťoven. Některé z nich sazby rozlišují pouze podle obsahu motoru a způsobených nehod, jiné zohledňují také třeba věk či bydliště vlastníka vozu.