"Vysoké ceny již nejsou pouhou nepříjemností. Nutí lidi uvažovat o tom, v čem a jak jezdí," uvedl časopis. Dodal, že o přechodu na úspornější model uvažuje 37 procent Američanů. Z toho polovina pomýšlí na hybridní automobily. Ty kombinují různé druhy pohonu, nejčastěji benzinový a elektrický, což snižuje spotřebu pohonných hmot.

Prodej hybridních automobilů ve Spojených státech se v loňském roce podle firmy R. L. Polk and Company zvýšil téměř o 140 procent na 199 148 vozů díky novým modelům. Na celkovém prodeji aut v zemi se však hybridní modely podílely pouze zhruba procentem. Někteří analytici zpochybňují, že úspora paliva vykompenzuje vyšší náklady na koupi těchto automobilů.

Více než třetina amerických spotřebitelů podle průzkumu prohlásila, že je pro ně kvůli dražšímu benzinu obtížnější hradit životní potřeby, například potraviny a zdravotní péči. Časopis Consumer Reports, který vydává nezisková organizace Svaz spotřebitelů, uvedl, že průzkumu se zúčastnilo více než 2400 lidí.

Jsou hybridy lékem?

Zájem spotřebitelů o modely s nižší spotřebou by mohl být další ranou pro americké automobilky, jejichž zisky z velké části pramení z prodeje sportovně užitkových automobilů a dalších velkých vozů. Trhu s malými i hybridními automobily v USA nyní dominují japonské firmy Toyota a Honda.

Společnost Toyota minulý týden uvedla, že její celosvětová produkce hybridních automobilů by mohla během příštího desetiletí překročit milión vozů. Americké automobilky General Motors, Ford Motor a Chrysler Group hodlají rovněž zvýšit výrobu hybridních modelů, jejich plány jsou však alespoň prozatím méně ambiciózní než cíle Toyoty.