Zastava, jeden z podniků bývalé Jugoslávie který vypadal na zavření, se probouzí k životu. Pomáhá mu k tomu italský Fiat. Zastava vyráběla dvacet let starý model Yugo (pod různými jmény), který nikdy nemohl být konkurenceschopný.

Během války na Balkánském poloostrově se podnik přeorientoval na výrobu zbraní a po válce se snažil opět vrátit k automobilové produkci. Vybombardovaná továrna však neměla prostředky na zavedení nového modelu. Finanční situace se proto stávala neúnosnou.

Reinkarnace Zastavy

S podporou Evropské Unie a fondů na obnovu válkou zničených zemí se však podařilo srbské vládě podnik obnovit a vedení se dalo do vyjednávání se zahraničními automobilkami. V červenci roku 2005 se Zastava dohodla s Fiatem na výrobě starší generace modelu Punto pod názvem Zastava 10. Ten by se měl vyrábět do konce letošního roku v tamním závodě za velmi výhodnou cenu konkurující třeba Dacii Logan. Z pásů půjdou vozy s motorem 1,2 l o výkonu 44 kW s velmi bohatou výbavou (airbagy, klimatizace, elektricky stahovatelná okna...).

Stilo jako další model

Tento týden se však objevily zprávy o dalším vyjednávání představitelů Fiatu a Zastavy. Podle zahraničního tisku se dohaduje prodej licence na další vůz - Fiat Stilo. I zde by se jednalo o automobil, který by byl levnější, než je dnes a dovážel by se do střední a východní Evropy. Samozřejmě, že tato spolupráce vyhovuje i Fiatu. Ten si prodejem licencí zlepšuje své finanční bilance, které nebyly v minulých letech vůbec lichotivé. I díky tomu se letos poprvé mohli šéfové italské značky konečně pousmát - automobilka se vyhrabala z ohromné ztráty a vypadá to, že by se mohla vrátit alespoň k mírnému zisku.