Úspěch týmu Lycée La Joliverie přišel na samotném konci víkendu, během kterého se zdálo, že soutěž ovládnou vozidla poháněná vodíkovými články. Právě vodíkem poháněné vozidlo francouzského týmu Polytech Nantes-La Joliverie vedlo většinu času víkendového klání Shell Eco-marathonu se spotřebou odpovídající 2 730 kilometrům na litr benzínu. Nakonec ale skončilo třetí za dalším francouzským týmem ESSTIN-Vandoeuvre-les-Nancy.

Polytech Nantes-Joliverie se vyčerpala bojem s německým týmem Hochschule Offenburg a nakonec to byl tým ESSTIN, který získal titul pro nejlepší vozidlo poháněné vodíkovými články.

Hochschule Offenburg tedy skončila čtvrtá se spotřebou odpovídající dojezdu 2 614 km na litr benzínu. Je to skutečně vynikající úspěch pro tým, který pro letošní rok přesedlal z nafty na vodík a používal originální motor umístěný v náboji hnaného kola. Tento pohon nakonec získal Cenu za technickou inovaci Bosch.

Dánové spotřebují 100 % vodíku

Dánští technici z Technical University of Denmark nejenže zvítězili ve třídě UrbanConcept a ustanovili zde nový rekord 810 kilometrů na litr, ale ukázali rovněž, že jsou vedoucím týmem ve vývoji vodíkové technologie budoucnosti. Zatímco většina vodíkových pohonů využívá efektivně kolem 95 % paliva, Dánové vyvinuli technologii, která umožňuje v palivovém článku spotřebovat celých 100 % vodíku. Tým už požádal o patent a věří, že se jejich objev stane běžnou součástí budoucích vodíkových pohonů.

Výsledky jsou stále lepší

Serge Giacomo, ředitel pro vnější vztahy společnosti Shell uvedl, že přítomnost všech druhů pohonů mezi nejlepšími 30 vozidly je velkým příslibem pro budoucí vývoj dostupného a účinného využití energie. Dodal: "Prvních 27 týmů pokořilo hranici 1 000 kilometrů na litr paliva a je skvělé vidět, že letošní ročník Shell Eco-marathonu má tak vysokou úroveň. Vidět tak rozdílné typy pohonu dosahovat tak vynikajících výsledků je rovněž velkým oceněním celoroční práce všech účastníků. Je to další krok k propagaci efektivních způsobů využití paliva."

Český tým letos nebodoval

Český zástupce v soutěži, tým HydrogenIX s vozidlem poháněným vodíkovým článkem a vyslaný Fakultou elektrotechniky a informatiky VŠB - Technické univerzity Ostrava v letošním roce bohužel nebodoval.

Po loňské premiéře, při které obsadil vynikajícím výkonem 946 kilometrů na ekvivalent jednoho litru benzínu skvělé celkové 29. místo ze 127 klasifikovaných týmů a ve své kategorii vozidel poháněných alternativními zdroji pak 5. místo, letos bojoval s technickými problémy.

Po lehké havárii v tréninku vůz bohužel nesplnil předepsaný rychlostní limit, a nebyl klasifikován. Ostravský tým vedený Ing. Bohumilem Horákem Ph.D. a Ing. Jiřím Koziorkem Ph.D., který pro letošní ročník připravil zbrusu nový vůz, se však nevzdává - příští rok by v Nogaru opět nechtěl chybět, tentokráte s vozem kategorie UrbanConcept.