"Používání rostlinného oleje místo nafty je nelegální," napsal deník Metropol.

Fritovací olej je podobného složení jako klasická bionafta. Jejich původ je z přírodních zdrojů, mají podobné vazkosti a jejich výroba je do jisté míry podobná. Jen biopaliva jsou technologicky náročnější na výrobu, výhřevnější a stabilnější. To se však také projevuje na jejich ceně.

Polští řidiči na jednom litru mohou ušetřit přibližně 1,2 zlotého, v přepočtu tedy asi devět korun. Za litr nafty totiž musejí nyní zaplatit zhruba čtyři zloté (asi 30 korun), zatímco v obchodě koupí litr řepkového oleje za necelé tři zloté, tedy právě o devět korun levněji.

Levnější ale nebezpečné

Na nápad na levné palivo podle listu Metropol přišli taxikáři, kteří jezdí ve východním Německu. Od nich nápad odkoukali jejich západopolští kolegové. "I kdyby se do nádrže nelil pouze čistý olej, ale smíchal se s naftou, tak je možné slušně ušetřit," prozradil listu pracovník jedné z taxislužeb, který si přál zůstat v anonymitě.

"Na vesnicích už se na rostlinný olej jezdí běžně. Přeorientovávají se na něj nyní také řidiči nákladních aut," tvrdí Michal Stróžyk z internetového portálu Biopaliwa.pl. Odborníci však varují před používáním rostlinného oleje místo předepsané nafty. Po ujetí 100 000 kilometrů se totiž podle nich motor tak zničí, že vyžaduje generální opravu.

Žádná novinka

Jízda na fritovací olej však není žádnou novinkou. Velká mánie vypukla minulý rok na podzim, kdy v ČR prošlo několik zpráv o tom, že je možné nahradit naftu fritovacím olejem a to i použitým. Jak ovšem zjistil časopis Svět motorů, jízda na olej má svá úskalí. Především je to velmi rychlé tuhnutí v nádrži. První noční přízemní mrazíky znepojízdnily testovací vůz.

Další zásadní nevýhody jsou v malé mazací účinnosti, zanášení nečistotami a rychlý vznik usazenin při vysokých teplotách. Před používáním fritovacího oleje jako paliva tak varují všichni odborníci. Náklady na pohonné hmoty totiž nevyváží škody na mechanických částech agregátů.

Kdo tankuje "friťák", platí daně

Použití fritovacího oleje jako paliva je však poněkud náročnější i na agendu. Dle litery zákona totiž olej musí projít proclením jako pohonná hmota a ne jako součást jídelníčku. Celnímu úřadu je tak tedy nutné za každý litr oleje zaplatit spotřební daň vyměřenou na 9,95 Kč. Samozřejmě, že lidé, kteří automobily s typickým fritovací vůní za výfukem se k placení daní moc nemají.