Žilinská investice je jednou z největších v Evropě. Jedna miliarda eur je již téměř proinvestována. Na zelené louce o délce dva kilometry byl postaven závod pro 3000 zaměstnanců, z jehož bran budou do roku 2009 vyjíždět tři modely.

V roce 2004 byl položen základní kámen a nyní zahájila továrna výrobu. Zatím je pouze zkušební, ale v prosinci již najede na hromadnou produkci. Zatím přesně není známo, který model bude tím stěžejním. Jedná se totiž o zatím pečlivě utajovaný vůz s označením ED (European Design), který vychází z ženevského konceptu Kia Cee´d. [celá zpráva]

Ten se zde bude vyrábět nejdříve v pětidveřové variantě, v roce 2007 přijdou na řadu verze třídveřová a kombi. Jako druhý model bylo vybráno SUV Kia Sorento. O třetím modelu ještě nebylo rozhodnuto - jeho výroba totiž začne v roce 2009.

Továrna je vlastně kompletním výrobním podnikem. Za branami totiž stojí všechny potřebné budovy - lisovna, motorárna či lakovna. Některé díly se dovážejí již hotové, jiné se zde dále opracovávají (části motorů) a ostatní se zde vytvářejí zcela nové.

Automatika i lidská síla

Továrna má nejmodernější výrobní zařízení, jaké lze v současné době na trhu najít. Svařovna je plně robotizovaná a zvládne současnou výrobu až šesti modelů. Kompletní karoserie jsou dopravovány automatickými samohybnými vozíky po hale, náhradní díly jsou připraveny v ohromných čtyřpatrových samočinných skladech. Přesto je i zde potřeba lidská síla.

Až tři tisíce pracovníků budou mít kompletní zázemí (v centru každé výrobní haly je oddychové centrum malými kuchyňkami, venku budou procházkové parky...), ale také tradiční východní přístup k práci. Na pracovišti musí být extrémní pořádek, vše se děje v naprosto přesně určeném rytmu, vzdělávání pracovníků je rozloženo do několika kurzů, z nichž jeden je pro některé z nich zajištěn v Koreji.

Zkoušky odhalují nedostatky

Zatím automobilka Kia ve svém podniku dokončuje některé zemní práce, ale interiér je již téměř plně připraven. V současné době probíhá zkušební výroba modelů Sportage. Ty jsou po kompletním složení opět rozebrány a zjištěny závady a nedostatky. Na lince se lze v klasickém provozu setkat i s modely ED, ale ty byly v době naší návštěvy staženy a k vidění byly jen holé kusy karoserie či zakrytované testovací vozy. Tomuto vozu však budeme věnovat speciální článek.