Měl jsem tu možnost vyzkoušet modely Wrangler, Cherokee a Grand Cherokee v akci. Ne na silnici, ale v nehostinném terénu off roadové dráhy. Všechny tři typy jeepů si s nástrahami poradily bez problémů. Autorizovaný dovozce Jeepů do České republiky firma DaimlerChrysler Automotive Bohemia s.r.o. pro ukázku vyčlenila vozy Wrangler Sahara 4,0l Power Tech, Cherokee Sport a Renegade 2,8 CRD a Grand Cherokee 2,7l CRD Laredo.

Tento ani ne čtyřmetrový dravec si v terénu počíná jako doma a pakliže jej řídí zkušený offroadový řidič, dokáže přímo nevídané. Jelikož se nejedná o žádného obra otřesy jsou v kabině o to více znát. Žebřinový rám podvozku s přední i zadní tuhou nápravou však dostatečné procento otřesů absorbuje a díky kvalitním tlumičům eliminuje. O pohon se stará čtyřlitrový zážehový šestiválec 4,1 Power Tech, který má dostatečný výkon pro krkolomné kousky v terénu i dynamickou jízdu na silnici.

Motor nabízí 130 kW (174 koní) při 4600 otáčkách za minutu. Pohonná jednotka se k osádce vozu chová s maximální kultivovaností ať už mluvíme o hlučnosti či spotřebě. Wrangler je určen opravdovým milovníkům jízdy v terénu. Z třech testovaných modelů je právě Wrangler nejakčnější a velkou měrou nabízí možnost takřka adrenalinového "odpočinku".

Wrangler je schopen zdolat stoupání min. 25 stupňů, klesání min. 25 stupňů a přejet 20 stupňový sklon.

Základní technická data Wrangler
Rozměry:
:. délka 3883 mm
:. šířka 1740 mm
:. výška 1748 mm
:. rozvor 2373 mm
Motor Power Tech 4,0
Zážehový OHV
:. počet válců 6
:. objem 3958
:. výkon 130 kW/4600 ot/min
:. max. točivý moment 296 Nm/3500 ot/min
Převodovka 4st. automat
Zdroj: DaimlerChrysler

Cherokee se v náročném terénu neztratí, jako ostatně žádný z modelů automobilky Jeep. S automatickou převodovkou zvládne průjezd off roadovou tratí téměř každý řidič. I zde je však nutné připomenou rozvážnost a opatrnost.

Při nájezdu do prudkého stoupání je nutné přesně načasovat akceleraci, aby vůz nenajel do kopce stylem "hlavou proti zdi." Jak se mi to v případě modelu Cherokee podařilo. Nicméně při druhém průjezdu a s trpělivým naváděním odborníka na sedadle spolujezdce se to podařilo.

Na trati jsme testovali vůz s přeplňovaným vznětovým motorem o obsahu 2,8 litru s chladičem nasávaného vzduchu. Přímé vstřikování paliva obstarává systém Common Rail s elektronicky řízeným čerpadlem. Což je vrchol v nabídce pohonných jednotek u tohoto modelu. Na výběr pak ještě jsou dva zážehové agregáty: čtyřválec 2,4 DOHC 16V a vidlicový šestiválec Power Tech 3,7.

Cherokee zvládá nájezdové a sjezdové úhly min. 25, respektive 20 stupňů. Zdolá naklonění min. 20 stupňů.

Základní technická data Cherokee
Rozměry:
:. délka 4496 mm
:. šířka 1819 mm
:. výška 1817 mm (Renegade 1897)
:. rozvor 2649 mm
Motor 2,8 CRD I 4
Vznětový, přeplňovaný s chladičem nasávaného vzduchu, 2xOHC
:. počet ventilů na válec 4
:. objem 2776
:. výkon 110 kW/3800 ot/min
:. max. točivý moment 360 Nm/1800 - 2600 ot/min
Převodovka Elektronická, 5st. automat
Zdroj: DaimlerChrysler

Na závěr jsem si nechal příjemnou zkušenost s vlajkovou lodí Grand Cherokee. Tento téměř pětimetrový automobil vypadá na silnici jako neohrabaný načinčaný stroj, avšak první zdání klame. V terénu Grand Cherokee podává solidní výkon s veškerým komfortem, který nabízí i na silnici.

Lze bez nadsázky říci, že s tímto vozem si to můžete ze slavnostního představení Smetanovy Libuše v Národním divadla dovolit zamířit přímo do náročného terénu. Automobil vybavený systémem pohonu Quadra-Drive dokáže nevídané kousky. Díky tomuto systému, kdy je vůz schopen přenést téměř 100 % sílu na jediné kolo, se snadno vyprostíte z nepříjemných situací na sněhu, ledu či v terénu.

Nájezdový úhel vpředu je 36,7 stupně, vzdadu 28,6 stupně a u přejezdu počítejte s hodnotou 22,6 stupně.

 

Základní technická data Grand Cherokee
Rozměry:
:. délka 4605 mm (Laredo 4611)
:. šířka 1858 mm
:. výška 1773 mm
:. rozvor 2690 mm
Motor 2,7 CRD I 5
Vznětový s turbodmychadlem a s chladičem nasávaného vzduchu, 2xOHC
:. počet válců 5
:. objem 2658 ccm
:. výkon 120 kW/4000 ot/min
:. max. točivý moment 400 Nm/1800 - 2600 ot/min
Převodovka Elektronická, 5st. automat
Zdroj: DaimlerChrysler