Za léta provozu po nejen evropských komunikacích si Tabant vysloužil tisíce posměšných jmen: "Bakeliťák", "Trsátko", "Rozzuřený vysavač", "Pryskyřník pádivý". Na druhou stranu na něj dodnes nedá dopustit tisíce uživatelů. Ti se sdružují v mnoha fanklubech, vyměňují si nedostatkové náhradní díly, radí si jak nejlépe opravit rozbité součásti a také je zde silná skupina tunerů. Kdo by chtěl se zúčastnit některého setkání, ať si udělá čas 16. června, kdy ve Zwickau bude tradičně největší sraz trabantistů, nebo 18. 8. v české Jívce u Trutnova.

Na Trabantu se vždy především oceňovala jeho jednoduchost. Říkalo se, že se šroubovákem, kladivem a dvěma plochými klíči lze opravit téměř všechno (posměváčci ještě přidávali k nutné výbavě neméně slavné lepidlo Kanagom). I přes svojí jednoduchou konstrukci dokázal Trabant zvládnout to, co normální automobil. Jeho dvoutaktní motor se stal pro konstruktéry vzorem v jednoduchosti a nízkonákladovosti. A "přátelé moderého dýmu" jej milují už jen proto, že to je prostě Trabant.

Jak to všechno začalo?

V roce 1953 začal vývoj vozů P50 (500 ccm) a P240 (2400 ccm), které měli přinést do automobilového průmyslu novinku - duraplastovou karoserii. Jelikož však nikdo zatím takovou technologii nevyzkoušel a na samém počátku nebyla připravena konstrukce vozu, byla pro otestování odvozena karoserie pro IFA F8. Z tohoto modelu pak byl odvozen mezičlánek P70, který byl v letech 1955 - 59 vyroben v počtu 36 796 kusů.

Díky tomuto zkušebnímu vozu byl připraven model P50, který se představil 7.11.1957 k 40. výročí VŘSR. P50 byl tedy prvním velkosériově vyráběným automobilem s duroplastovou karoserií, jež se vyráběla v textilce hned vedle závodu Audi, kam produkce tohoto vozu náležela.

Průvodce lidí

Trabant však nebyl trabantem hned od počátku. V rámci veřejné soutěže byl vybrán název Trabant, což znamená "průvodce člověka". Trabant v roce 1962 získal silnější motor (600 ccm) s 23 koňmi namísto předchozích 18 koní z 500 ccm. V roce 1964 pak novou a zlepšenou karosérii (P601) a v roce 1966 i tzv. luxusní provedení.  Rok 1969 s sebou přinesl nový výkonnější motor s 26 koňmi.

Vývoj stávající verze byl následně ukončen a začal výzkum nad novým modelem P603 s novou karoserií a wankelovým motorem. Z tohoto směru nakonec sešlo, protože se ukázalo, že emise zatím technologicky nedostatečně zvládnutého motoru jsou mnohem vyšší než u dvoutaktu.

Revoluce mu přinesla zkázu

Pro revoluci v NDR dne 9. listopadu 1989 došlo k velkému poklesu zájmu o vozy Trabant. Dne 25. 7. 1990 byl smontován poslední Trabant 601. Poslední Trabant 1,1 sjel 30. 4. 1991 z výrobního pásu přímo do auto-muzea August Horch ve Cvikově. Celkem bylo vyrobeno 3 096 099 těchto nesmrtelných vozů.