Plynárenské společnosti se nedávno zavázaly, že do roku 2020 v Česku investují zhruba miliardu korun do výstavby stovky čerpacích stanic se zemním plynem. Podíl zemního plynu na spotřebě pohonných hmot má díky tomu do roku 2020 vzrůst z nynějšího půl promile nejméně na deset procent. Automobily by měly ročně spálit zhruba miliardu metrů krychlových zemního plynu.

Generální sekretář ČPU Josef Kastl řekl, že ČPU žádost o nulovou daň na zemní plyn pro dopravu odeslala ministerstvu financí v úterý. ČR se podle Kastla zavázala nezvyšovat spotřební daň pro zemní plyn používaný v dopravě do roku 2020, takže by jednání o nulové sazbě mohla být úspěšná.

"Máme vysoké ceny ropy, které zřejmě ještě porostou, takže zájem celé Evropy je dát prostor alternativním palivům a vytvořit pro ně podmínky. Myslím si, že je velká šance, že by to mohlo vyjít," prohlásil Kastl.

CNG zatím jen na několika místech

V ČR již funguje prvních 18 čerpadel stlačeného zemního plynu, z toho osm podnikových a deset veřejně přístupných. Podle dohody by nejpozději do jednoho roku měla být veřejná čerpací stanice v každém kraji a do roku 2013 mají tyto čerpací stanice stát také podél hlavních silničních tahů, a to zejména těch, které slouží pro tranzit přes Českou republiku.

Nejvíce jezdí autobusů

Automobilů využívajících k pohonu zemní plyn je zatím v Česku asi 460. Autobusů na zemní plyn jezdí v městských hromadných dopravách či na linkových trasách 165, dalších 160 osobních automobilů provozují plynárenské firmy. "Zhruba 120 osobních automobilů provozují jiné osoby. V ČR jezdí i odhadem osm nákladních a svozových vozidel odpadu," uvedl Lubomír Kolman z plynárenské společnosti RWE Transgas.

Kromě výstavby čerpacích stanic proto plynárenské firmy chtějí svoji pozornost zaměřit na provozovatele linkových autobusů či MHD, kterým chtějí přispět na nákup nových autobusů s plynovým pohonem částkou 200 000 korun. Ročně by měly plynárenské společnosti na nákup autobusů vynaložit až deset miliónů korun.