Článek
Společnost PSA, která loni zaměstnávala více než 200 000 lidí, se nyní potýká se slabou poptávkou na svých klíčových trzích v západní Evropě. Firma uvedla, že si již kvůli vysokým nákladům nemůže dovolit pokračovat v investicích do britské továrny v Rytonu.
Zavírat se bude postupně
Ta proto v červenci přejde z dvousměnného provozu na jednosměnný. Do poloviny příštího roku by se pak měla výroba v továrně zcela zastavit. Firma PSA hodlá projednat uzavření továrny s odboráři a chce pomoci co nejvíce zaměstnancům továrny nalézt jiné pracovní místo.
Provozní zisk společnosti PSA v loňském roce klesl o 22 procent na 1,94 miliardy eur. Důvodem byly podle firmy dražší suroviny a vyšší náklady na splnění emisních standardů v evropských zemích.
Generální ředitel společnosti Jean-Martin Folz minulý měsíc prohlásil, že firma nemůže vyloučit uzavírání montážních továren v západní Evropě, pokud bude mít pocit, že si již nemůže dovolit jejich vysoké mzdové náklady.
Odbory bojují
Odboroví předáci, kteří se ve středu mají sejít s vládními ministry, ale oznámili, že udělají maximum proto, aby plány podniku zvrátili. Generální tajemník odborového svazu v dopravě Tony Woodley také napadl vládní politiku s tím, že ničí britský zpracovatelský průmysl, když je pro ni snadnější a levnější nechat dělníky propouštět.
Podle vlády je zpráva znepokojující. Kabinet Peugeotu nabídl v roce 2004 grant 14 milionů liber, tedy 20 milionů eur, aby závod inovoval. "Nabídli jsme jim maximum, co bylo legálně možné v rámci pravidel EU o státní pomoci," řekl ministr průmyslu a obchodu Alan Johnson pro BBC. Připomněl, že Peugeot tehdy závod předělal kvůli výrobě modelu 206.
Nejdražší není
V Rytonu se dosud vyráběly modely Peugeot 206, jejichž životnost však již končí a zanedlouho nastoupí nový model 207. Vysoké mzdové náklady však v okolí Coventry už uzavřely mnoho výrobních podniků, takže tamní kraj se nyní potýká s vysokou nezaměstnaností. Výrobní kapacita z tohoto závodu by se podle představitelů měla přesunout na Slovensko. S vysokými výrobními náklady se však musí potýkat i česká továrna TPCA v Kolíně. Díky vysokým nákladům na zbudování továrny je nyní výroba jednoho vozu nejdražší ze všech výrobních podniků koncernu.