Dosavadní objednávky je možné zachovat se zvýhodněnou splátkovou sazbou nebo zrušit. Původní jednání s čínskými výrobci a distributory byla ve finální fázi těsně před podpisem smlouvy. Ani jeden z čínských výrobců však nakonec nebyl schopen garantovat technické podmínky, které by umožnily homologaci a registraci vozu v Česku. S podobnými problémy se setkávají i zájemci o import z ostatních evropských zemí. V omezených počtech se na západní trhy dostává zatím jen značka Landwind.

"Komunikovali jsme přímo s výrobci i importéry několika čínských značek, ale jednání většinou ztroskotala na neschopnosti druhé strany zajistit běžné podmínky pro hladký prodej. Výrobci měli problémy splnit emisní limity náročných evropských norem, " dodal Martin Emes, majitel firmy.

Podle něj i mnoha odborníků se ale kvalita čínských vozů skokově zlepšuje, a to nejen v emisích, ale i v bezpečnosti a použitých technologiích. To dokazuje například i výrazné zlepšení Landwindu, který se v loňském roce nechvalně proslavil neúspěšnými crash testy, ale nyní splňuje i přísnou evropskou normu EURO 4 a je připraven k prodeji ve Francii, ve Španělsku a v Portugalsku. Podle Emese bude navíc brzy homologován i v Česku.

V tomto směru je aktivní například i automobilka Geely, která začne v příštím roce prodávat i na náročném trhu v USA. V Česku se Geely zatím připravuje na homologační proces. Na začátku příštího roku by měly přijít dva až tři modely na náš trh. Cena nejlevnějšího vozu by neměla překročit hranici 120 000 korun. V případě splátkového prodeje 850 korun měsíčně.