Článek
V roce 2002 byl představen koncept Alfa Romeo Brera, kterou navrhl dvorní designér Giugiaro. Veřejnost nadchnul a velký ohlas nenechal na sebe s reakcí dlouho čekat. Brera šla do výroby a jen s malými změnami. Největší úpravou proti konceptu jsou klasické dveře místo vyklápěných vzhůru.
Eleganci je podřízeno vše
Sériový model nyní přichází i do České republiky. Karoserie kupé o rozměrech 4410 x 1830 x 1341 mm poskytuje více sportovních zážitků, než prostoru. Postava se 188 cm se neustále dotýká hlavou stropu a na zadních sedadlech nelze převážet dospělé osoby - leda na velmi krátké vzdálenosti. Jinak je ale to ale s prostorností dobré. Místo pro posádku na předních sedadlech v šíři loktů i ramen má dost, zavazadelník disponuje v základu 300 l a lze jej rozšířit až na 610 l sklopením sedadel.
Ale kdo by se u takového vozu zajímal o to, kolik nákupu naloží do vozu? Alfa Romeo Brera má především ždímat adrenalin a vzrušovat při jízdě. To všechno dokáže měrou vrchovatou. Už zmiňovaný design poutá pohled každého řidiče i chodce. Zamračená přední světla, krátký rozvor a rychle ustupující záď dávají pocit, že vůz má neustále "našlápnuto".
Perfektní jízdní vlastnosti
To také má - stačí se usadit do interiéru a vyzkoušet něco z vlastností podvozku. Přední náprava dvojitých lichoběžníků s vysokou těhlicí je velmi jistá, stejně jako zadní Multilink. Tvrdší pružení perfektně k vozu sedí a každá zatáčka vykroužená s brerou poskytuje velké potěšení. Brzdy jsou v námi testované nejlepší verzi opravdu extrémně účinné. Ze stovky prý zastaví vůz na 35,5 m.
Dva motory, třetí přijde
Ten pravý zážitek však přijde teprve s vrcholným modelem 3.2 V6 s výkonem 191 kW. Mnoho důležitých komponentů bylo překonstruováno, a proto jsou pro motor V6 Alfa Romeo specifické. Zejména se jedná o hliníkové hlavy válců se čtyřmi ventily na válec, dva vačkové hřídele v každé řadě válců vybavené systémem "Twin Phaser" (plynulé variátory časování vačkových hřídelů sání i výfuku), již používané u čtyřválcových motorů Alfa Romeo a nyní poprvé použité u šestiválcového motoru.
Technická data | |||
Motor | 2.2 | 3.2 | 2.4 JTD |
Zdvihový objem | 2198 ccm | 3195 ccm | 2387 ccm |
Výkon | 136 kW | 191 kW | 147 kW |
Toč. moment | 230 N.m | 322 N.m | 400 N.m |
Největší rychlost | 222 km/h | 240 km/h | 228 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 8,6 s | 6,8 s | 8,1 s |
Spotřeba (l na 100 km) | |||
ve městě | 13,0 | 16,9 | 9,2 |
mimo město | 7,3 | 8,4 | 5,4 |
kombinovaná | 9,4 | 11,5 | 6,8 |
Tyto variátory časování umožňují natáčení vačkových hřídelů v rozsahu 50 stupňů otočení klikového hřídele. S nimi lze dosáhnout příznivějšího průběhu točivého momentu, kdy je 90 % jeho maximální hodnoty (290 N.m) k dispozici již od 1800 ot./min a v širokém rozmezí otáček (od 1800 ot./min do 6250 ot/min). Agregát je standardně dodáván s pohonem všech kol. Vše dohromady znamená, že tabulková průměrná spotřeba 11,5 l na 100 km bude při zkoušení všech adhezních vlastností pneumatik asi nedosažitelná.
Druhým agregátem je zážehový čtyřválec o objemu 2,2 l s výkonem 136 kW. Tento motor je základní jednotkou, kterou lze zakoupit. I zde je standardně montována šestistupňová převodovka.
Třetí agregát v současné době ještě k dispozici není, ale v dohledné době se již začne vyrábět. Bude to tradiční turbodiesel známý z ostatních modelů Alfa Romeo o objemu 2,4 l. Výkon 147 kW jistě nabídne dobré sportovní vyžití i s nízkou spotřebou.
Cena začíná pod miliónem
Alfa Romeo Brera se na našem trhu prodává ve dvou stupních výbavy. Už základní je velmi bohatá - obsahuje sedm airbagů, ABS, ASR, brake assist a hill holder, klimatizaci či parkovací senzory vzadu. Verze SkyWindow nabízí, jak název napovídá, panoramatické střešní okno, automatickou klimatizaci a kolenní airbag pro spolujezdce. Základní cena je stanovena na 995 000 Kč, šestiválec ve vyšší výbavě lze pořídit za 1 280 000 Kč. Během léta by měla přijít i otevřená verze Spider.
Ceník Alfy Romeo Brera | ||
. | Brera | Brera Sky Window |
2.2 | 995 000 Kč | 1 065 000 Kč |
3.2 V6 | 1 230 000 Kč | 1 280 000 Kč |
2.4 JTD | 1 125 000 Kč | 1 175 000 Kč |