V roce 2002 byl představen koncept Alfa Romeo Brera, kterou navrhl dvorní designér Giugiaro. Veřejnost nadchnul a velký ohlas nenechal na sebe s reakcí dlouho čekat. Brera šla do výroby a jen s malými změnami. Největší úpravou proti konceptu jsou klasické dveře místo vyklápěných vzhůru.

Eleganci je podřízeno vše

Sériový model nyní přichází i do České republiky. Karoserie kupé o rozměrech 4410 x 1830 x 1341 mm poskytuje více sportovních zážitků, než prostoru. Postava se 188 cm se neustále dotýká hlavou stropu a na zadních sedadlech nelze převážet dospělé osoby - leda na velmi krátké vzdálenosti. Jinak je ale to ale s prostorností dobré. Místo pro posádku na předních sedadlech v šíři loktů i ramen má dost, zavazadelník disponuje v základu 300 l a lze jej rozšířit až na 610 l sklopením sedadel.

Ale kdo by se u takového vozu zajímal o to, kolik nákupu naloží do vozu? Alfa Romeo Brera má především ždímat adrenalin a vzrušovat při jízdě. To všechno dokáže měrou vrchovatou. Už zmiňovaný design poutá pohled každého řidiče i chodce. Zamračená přední světla, krátký rozvor a rychle ustupující záď dávají pocit, že vůz má neustále "našlápnuto".

Perfektní jízdní vlastnosti

To také má - stačí se usadit do interiéru a vyzkoušet něco z vlastností podvozku. Přední náprava dvojitých lichoběžníků s vysokou těhlicí je velmi jistá, stejně jako zadní Multilink. Tvrdší pružení perfektně k vozu sedí a každá zatáčka vykroužená s brerou poskytuje velké potěšení. Brzdy jsou v námi testované nejlepší verzi opravdu extrémně účinné. Ze stovky prý zastaví vůz na 35,5 m.

Dva motory, třetí přijde

Ten pravý zážitek však přijde teprve s vrcholným modelem 3.2 V6 s výkonem 191 kW. Mnoho důležitých komponentů bylo překonstruováno, a proto jsou pro motor V6 Alfa Romeo specifické. Zejména se jedná o hliníkové hlavy válců se čtyřmi ventily na válec, dva vačkové hřídele v každé řadě válců vybavené systémem "Twin Phaser" (plynulé variátory časování vačkových hřídelů sání i výfuku), již používané u čtyřválcových motorů Alfa Romeo a nyní poprvé použité u šestiválcového motoru.

Technická data
Motor 2.2 3.2 2.4 JTD
Zdvihový objem 2198 ccm 3195 ccm 2387 ccm
Výkon 136 kW 191 kW 147 kW
Toč. moment 230 N.m 322 N.m 400 N.m
Největší rychlost 222 km/h 240 km/h 228 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 8,6 s 6,8 s 8,1 s 
Spotřeba (l na 100 km)
ve městě 13,0 16,9 9,2
mimo město 7,3 8,4 5,4
kombinovaná 9,4 11,5 6,8

Tyto variátory časování umožňují natáčení vačkových hřídelů v rozsahu 50 stupňů otočení klikového hřídele. S nimi lze dosáhnout příznivějšího průběhu točivého momentu, kdy je 90 % jeho maximální hodnoty (290 N.m) k dispozici již od 1800 ot./min a v širokém rozmezí otáček (od 1800 ot./min do 6250 ot/min). Agregát je standardně dodáván s pohonem všech kol. Vše dohromady znamená, že tabulková průměrná spotřeba 11,5 l na 100 km bude při zkoušení všech adhezních vlastností pneumatik asi nedosažitelná.

Druhým agregátem je zážehový čtyřválec o objemu 2,2 l s výkonem 136 kW. Tento motor je základní jednotkou, kterou lze zakoupit. I zde je standardně montována šestistupňová převodovka.

Třetí agregát v současné době ještě k dispozici není, ale v dohledné době se již začne vyrábět. Bude to tradiční turbodiesel známý z ostatních modelů Alfa Romeo o objemu 2,4 l. Výkon 147 kW jistě nabídne dobré sportovní vyžití i s nízkou spotřebou.

Cena začíná pod miliónem

Alfa Romeo Brera se na našem trhu prodává ve dvou stupních výbavy. Už základní je velmi bohatá - obsahuje sedm airbagů, ABS, ASR, brake assist a hill holder, klimatizaci či parkovací senzory vzadu. Verze SkyWindow nabízí, jak název napovídá, panoramatické střešní okno, automatickou klimatizaci a kolenní airbag pro spolujezdce. Základní cena je stanovena na 995 000 Kč, šestiválec ve vyšší výbavě lze pořídit za 1 280 000 Kč. Během léta by měla přijít i otevřená verze Spider.

Ceník Alfy Romeo Brera
. Brera Brera Sky Window
2.2 995 000 Kč 1 065 000 Kč
3.2 V6 1 230 000 Kč 1 280 000 Kč
2.4 JTD 1 125 000 Kč 1 175 000 Kč