Článek
Nissan Note vznikl dopracováním studie Tone, kterou automobilka představila na autosalonu v Paříži na podzim roku 2004. Vůz nabízí více než klasický hatchback, a to především v prostoru a variabilitě. Nelze ho zase ale zařadit do kategorie velkoprostorových vozů - tady mu chybí ještě několik centimetrů.
Dynamický vzhled
Design novinky nese zřetelné rysy SUV modelu Murano, zajímavá je silueta s vyklenutou linií střechy a koncovými světly ve tvaru bumerangu. Také zaujme prolomená střecha - ta má napomáhat dobrému obtékání vzduchu.
Note se vyrábí v závodě Nissan v Sunderlandu ve Velké Británii. Základem vozu je flexibilní alianční podvozková B-platforma, která byla poprvé použita u modelu Micra, uvedeného na trh v roce 2003. Později byla použita i pro nový model Micra C+C a využívá ji i alianční partner Renault pro své modely Modus a nové Clio III.
Velký a přitom kompaktní
Při rozměrech 4083 x 1690 x 1550 mm a rozvoru 2600 mm je interiér překvapivě prostorný. Na svědomí to má i zadní lavice, jež se posouvá v rozmezí 160 mm. Díky ní lze objem zavazadlového prostoru měnit z minimálních 280 litrů (podle metodiky VDA) až po 437 litrů. Přepravní kapacitu lze pak zvětšit ještě sklopením zadních opěradel - v takové konfiguraci nabídne vůz až 1332 litrů prostoru pro náklad.
Přizpůsobivost interiéru modelu Note umocňuje ještě překlápěcí sedadlo předního spolujezdce, díky kterému lze ve voze převážet předměty dlouhé až 2,4 m. Dalším zajímavým prvkem je možná dvojitá podlaha zavazadelníku Flexi-Board. Vyjímatelný podlahový díl je z jedné strany čalouněný komfortním kobercem, z druhé strany je potom snadno omyvatelný plast, díky kterému lze v zavazadleníku převážet i zašpiněné věci. Flexi-Board navíc rozděluje nákladový prostor na dvě menší oddělení.
Osvědčený vzhled přístrojovky
Interiér modelu zaujme podobou s modelem Micra. To ale na druhý pohled pomine a všude je vidět mnoho změn. Přístrojová deska je v nižších výbavách vytvořena celá z tvrdého plastu (ovšem nijak nepříjemného) a v luxusnějších verzích částečně kryta koženkou.
Motory jsou čtyři
Pro nový model Nissan Note jsou připraveny čtyři motory - dva zážehové a dva vznětové. První zážehový z objemu 1386 ccm dává výkon 64 kW a točivý moment dosahuje hodnoty až 128 N.m. Čtyřválcový motor 1.6 patří do řady motorů Nissan HR. Tento hliníkový agregát má také čtyřventilový rozvod, z objemu 1598 ccm dává výkon 81 kW, točivý moment dosahuje maximální hodnoty 153 N.m.
Vznětový čtyřválec vyvinul alianční partner Renault. Pro Nissan Note jsou připraveny dvě verze turbodieselu 1.5 dCi, který je vybaven systémem přímého vstřikování common-rail a mezichladičem stlačeného vzduchu, přičemž obě plní emisní limity normy Euro 4. První z nich dává z objemu 1461 ccm výkon 50 kW a točivý moment dosahuje hodnoty 160 N.m. Druhá z nich má výkon 63 kW a točivý moment až 200 N.m. Oba turbodiesely umožňují příjemně dynamickou jízdu při spotřebě 5,2 resp. 5,1 l na 100 km.
Nissan Note vyjíždí ve třech stupních výbavy: Visia, Acenta a Tekna. Pro stupeň Visia a Acenta jsou k dispozici všechny motory, špičkovou výbavu Tekna lze kombinovat pouze s motory 1.6 16V/81 kW a 1.5 dCi/63 kW.
Bezpečnostní výbava
Do standardní výbavy všech modelů Nissan Note patří mj. dva airbagy a protiblokovací systém brzd ABS s brzdovým asistentem BAS a elektronickým děličem brzdných sil EBD. Vrcholný model Tekna má standardně také elektronický stabilizační systém ESP. Všechny modely disponují posuvnou zadní lavici sedadel a centrální zamykání. Pro modely Acenta a Tekna je k dispozici také dvojitá podlaha zavazadelníku Flexi-Board, úložná schránka pod sedadlem spolujezdce, výklopné stolečky v zádech opěradel předních sedadel, výklopné kapsy v opěradlech a loketní opěrky vpředu i vzadu.
Cena prodává automobil
Při nahlédnutí do ceníků vidíme, že čtrnáctistovka ve výbavě Visia stojí 349 900 Kč, v Acentu 394 900 Kč. Nejdražší verzí je silnější turbodiesel ve výbavě Tekna za 512 900 Kč.
Naše zkušenosti
Za volantem vozu jsme strávili jen několik kilometrů, při kterých jsme však poznali, že jízda s ním je velmi "čitelná". Podvozek z micry je pevný a velmi dobře utlumený. Jedná se o dobrý kompromis mezi pohodlím a sportovnější dravostí. Prostoru má vůz všude dost a na interiéru není téměř nic, co bychom mu mohli vytknout.
Největší chybu tak vidíme v elektrickém posilovači řízení, který je "gumový" a neposkytuje dostatečnou odezvu od kol a také v aerodynamickém hluku. Ten se výrazněji ozývá od střechy při rychlostech nad 110 km/h.
Ceník Nissanu Note | |||
Visia | Acenta | Tekna | |
1.4 | 349 900 Kč | 394 900 Kč | |
1.6 | 419 900 Kč | 464 900 Kč | |
1.6 aut. | 444 900 Kč | 489 900 Kč | |
1.5 dCi/50 kW | 399 900 Kč | 444 900 Kč | |
1.5 dCi/63 kW | 467 900 Kč | 512 900 Kč |
Technická data | ||||
Motor | 1.4 | 1.6 | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
Zdvihový objem | 1386 ccm | 1598 ccm | 1461 ccm | 1461 ccm |
Výkon | 65 kW | 81 kW | 50 kW | 63 kW |
Toč. moment | 128 N.m | 153 N.m | 160 N.m | 200 N.m |
Největší rychlost | 165 km/h | 183/174 km/h* | 155 km/h | 168 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 13,1 s | 10,7/11,7 s* | 16,5 s | 13,0 |
Spotřeba (l na 100 km) | ||||
ve městě | 7,9 | 8,5/9,3* | 5,9 | 5,8 |
mimo město | 5,3 | 5,5/5,8* | 4,7 | 4,6 |
kombinovaná | 6,3 | 6,6/7,0* | 5,2 | 5,1 |
*s manuální/automatickou převodovkou