Corsa nově definovala celou jednu automobilovou třídu a v průběhu let se vypracovala do pozice jednoho z nejdůležitějších pilířů modelové škály automobilky Opel.

První dvě generace řady Corsa zaznamenaly pozoruhodný celosvětový úspěch, patřičně vyjádřený i prodejními výsledky. A na skvělý odkaz těchto bestsellerů dnes úspěšně navazují corsy třetí generace.

Právě corsa třetí generace, která za svými zákazníky poprvé vyjela na podzim roku 2000, se zasloužila o druhý důvod k oslavě: Díky této modelové řadě se též výroba vozů Opel Corsa vyšplhala přes hranici 11 miliónů kusů!

Kořeny popularity

Popularita modelů corsa vždy stála a nadále stojí na třech hlavních faktorech. Za prvé: Jde o mimořádně přizpůsobivý vůz, který se dokáže vyrovnat s nejrůznějšími úkoly a přepravními požadavky svých majitelů. Dokáže posloužit jako auto pro celou rodinu, výkonnější verze pak uspokojí svojí vitalitou a výbornými jízdními vlastnostmi i sportovně založené řidiče. Je jako doma v přeplněných městech, neztratí se ani na rychlých dálnicích, hospodárné řidiče potěší minimální spotřebou modely Corsa Eco.

Za druhé: corsa si získala mimořádnou popularitu mezi ženami, často velmi mladými. Podle průzkumů německého trhu tvořily ženy do 30 let v určitých letech více než 60 procent zákazníků.

Za třetí: corsa dokáže stírat sociální rozdíly, což je zvlášť vzácná vlastnost, kterou by u svých malých modelů přivítal určitě každý výrobce automobilů. Majitele vozů Opel Corsa nelze prostě automaticky zařadit do určité sociální nebo příjmové skupiny. Image tohoto modelu vyhovuje mimořádně širokému spektru zákazníků.

Start v Zaragoze

Na podzim roku 1982 byla corsa, nový malý model automobilky Opel, připravena se představit. Ke všeobecnému překvapení nový model nedebutoval v Německu, ale - celkem logicky - tam, kde se daly očekávat největší prodeje, tedy v jižní Evropě, konkrétně ve španělské Zaragoze.

A jak se očekávalo, největší popularitu si corsa skutečně získala v zemích jižní Evropy. Ve Španělsku, v zemi svého zrodu, se v roce 1984 prodalo celkem 42 212 těchto aut což prakticky znamenalo, že jeden ze čtyř nově registrovaných malých vozů nesl označení Corsa. A celkem 220 000 vozů dodaných do zahraničí vyneslo corse titul "Nejexportovanější vůz Španělska". Tento titul získala i v předchozím roce 1983.

Tým návrhářů a konstruktérů Technického a vývojového centra automobilky Opel odvedl vynikající práci: Corsa A měla okamžitý úspěch na všech trzích, kde se objevila. Do konce roku 1992 se v hlavním závodě ve španělské Zaragoze vyrobilo celkem 3 100 000 vozů Opel Corsa. Pak přišel rok 1993 a na startovní čáru zaklekla nová Corsa B.

Druhé kolo

Corsa druhé generace, která vyjela v roce 1993, představovala především svým stylingem i celkovou technickou úrovní významný posun. Zatímco Corsa A, tedy vozy první generace, se prezentovaly svými ostřejšími liniemi, hranami a "tvrdě" tvarovanými karosářskými panely, nový model byl od pohledu "měkčí", designérsky jemnější, uhlazenější, na jeho karosérii převažovaly obliny a splývavé křivky.

Ve výbavě vozů druhé generace se však objevily i prvky, které byly až do této doby vyhrazeny pouze vozům vyšších tříd, jako například klimatizace, automatické převodovky nebo protiblokovací systém brzd ABS. Výkonová škála pohonných jednotek sahala od 45 k až po 106 k.

Zájem o tento model vyvolal potřebu postavit další závody, a to po celém světě: v Německu, Portugalsku, Brazílii, Jižní Africe, Kolumbii, Ekvádoru, Venezuele a Argentině. V roce 1998 počet vyrobených cors a jejich sesterských modelů byl poprvé vyjádřen sedmimístným číslem. Corsa se stává "světovým vozem".

Třetí generace

Dnešní corsa je po všech stránkách "dospělý" model, který působí dynamicky a zdravě sebevědomě. Styling využívající promyšleného kontrastu ostřejších hran a oblých křivek je dokonalým příkladem technicky orientovaného designu Opelu. Na karosérii i v interiéru lze najít spoustu detailů, kterými se nový model odvolává na své úspěšné předchůdce, interpretuje je však zcela nově a po svém. Corsa prostě zůstává na první pohled corsou, i když pod kapotou nezůstal prakticky kámen na kameni.

Tří- i pětidveřové modely mají nyní shodný tvar zadních partií, které zdůrazňují funkčnost a praktičnost tohoto osobního automobilu. Jedním z jejich výrazných stylistických rysů jsou vertikální, vysoko uložená koncová světla.

Nová corsa je dlouhá 3817, široká 1646 a vysoká 1440 mm. Dlouhý rozvor a široký rozchod kol jí propůjčují nejen silnou optickou stabilitu, ale jsou také klíčem k interiéru ještě prostornějšímu než u předchozích verzí.

Také současný model má výbornou bezpečnostní výbavu. Je jedním z nejbezpečnějších vozů své třídy. Ve škále prvků zvyšujících pasivní bezpečnost se hned od uvedení corsy třetí generace na trh objevily např. čelní i boční airbagy, samonavíjecí tříbodové bezpečnostní pásy u všech pěti sedadel (bezpečnostní pásy předních sedadel mají předpínače a omezovače napětí v pásu) nebo patentovaný systém bezpečnostního uchycení pedálů Pedal Release System (PRS).

Dvě krajní zadní sedadla jsou vybavena úchyty systému Isofix pro upevnění dětské sedačky. Další novinkou je systém, který sleduje, zda je sedadlo předního spolujezdce obsazené, a podle toho přizpůsobuje činnost airbagů. V nabídce nadstandardní výbavy na přání se objevily i průběžné hlavové airbagy.

Propracovaný vzhled karosérie, jejíž koeficient aerodynamického odporu vzduchu CD činí pouze 0,32, se odráží ve výborné dynamice i velmi nízké spotřebě. Zákazníci mohou volit ze šesti motorů se čtyřventilovou technikou řady ECOTEC, jejichž výkony sahají od 58 do 125 k. Například vyspělé turbodiesely se systémem přímého vstřikování paliva do válců spotřebují v průměru jen 4,7 l nafty na 100 km jízdy.

Jede přes 200 km/h

Pro novou corsu připravili konstruktéři také inovativní automatizovanou manuální převodovku Easytronic, která je stejně funkční jako konvenční automaty - úplně tedy odpadá spojkový pedál. Easytronic však řidiči umožňuje - pokud si to přeje - i manuální volbu jednotlivých rychlostních stupňů.

Špičkovou verzí celé modelové řady zůstává stále Corsa GSi, která je nyní poháněna zážehovým motorem o objemu 1,8 l a výkonu 125 k, s nímž dosahuje maximální rychlost přes 200 km/h.

Silnou stránkou vozů Opel Corsa třetí generace jsou jejich vynikající jízdní vlastnosti, za které tyto modely vděčí špičkovému podvozku DSA (Dynamic Safety), který za všech okolností zaručuje výraznou bezpečnostní rezervu.

Ještě lákavější

Do modelového roku 2003 vyjela corsa třetí generace s několika vylepšeními - na čelní masce se např. objevila chromovaná lišta a světlomety dostaly čiré krycí sklo. Dynamické modely Corsa GSi jsou ještě sportovněji stylizované, což je patrné nejenom z jejich designu, ale i z provedení interiéru. Verze Corsa GSi mají osobitou mřížku chladiče, speciálně tvarovaná vnější zpětná zrcátka, střešní spojler, chromovanou koncovku výfuku a atraktivní šestnáctipalcová litá kola, pod kterými prosvítají rudě zbarvené třmeny brzd.

Nový model Corsa Njoy zase nabízí svěží design karosérie, moderně pojatý interiér a bohatou výbavu. Od běžných modelů se Corsa Njoy odlišuje mj. pochromovanými kryty vnějších zpětných zrcátek, obdobně přizdobenou koncovkou výfuku, barevnými bezpečnostními pásy a originálním čalouněním dveřních výplní.

Jako zajímavost uvádím, že v reklamách na corsu se objevila celá řada osobností - třeba britská královna či světoznámý horolezec Reinhold Messner.