"Praxe bude i nadále taková, že policisté fotograficky zdokumentují rychlost projíždějících vozidel. Ani novela zákona č. 361, kterou se konečně v ČR zavádí bodový systém, nám ale neumožní, abychom řidiče postihovali body a pokutou jen na základě těchto fotografií," uvedl ředitel služby dopravní policie ČR Zdeněk Bambas.

Body a pokutu tedy dostane řidič, který na výzvu policistů zastaví. Ale co ti, kteří výzvu neuposlechnou a budou se snažit v silných vozech ujet? "Jsem proti tomu, abychom organizovali hony na řidiče," prohlásil Bambas.

Čekání na silná auta

Situace by se měla zlepšit až poté, kdy se policii podaří lépe vybavit, aby byla schopna piráty dohnat. To ovšem podle Bambase vzhledem k nákladnosti nákupu takových vozidel hned tak nebude. Přitom ministr dopravy Milan Šimonovský obhajuje tvrdost novely zákona č. 361 tím, že cílem je chránit slušné řidiče před těmi bezohlednými.

Ke snižování počtu tragických nehod, které agresívní řidiči způsobují, by nesporně přispělo zvýšení počtu dopravních policistů. "To ale bude možné až od července 2007, kdy na českých hranicích začne platit režim podle Schengenských dohod a policii tam ubude práce. Do té doby dopraváků nepřibude," konstatoval Bambas.

Zatímco dosud se většina dopravních přestupků řešila blokovou pokutou, od července se to změní. Policista si hned na místě prověří, zda řidič už dříve nespáchal podobný přestupek a jestli vozidlo není kradené. Oznámí pak přestupek danému obecnímu úřadu, který jej zapíše do registru řidičů včetně příslušného počtu bodů.

"Všechna hlášení o přestupcích půjdou na úřady elektronickou cestou. To je významné protikorupční opatření. Co se jednou dostane do počítače, už těžko nějaký zkorumpovaný úředník vymaže," uvedl Bambas.

Po dosažení dvanácti bodů se motoristovi automaticky odebere řidičský průkaz. Ten bude muset odevzdat do pěti dnů ode dne, kdy mu příslušný obecní úřad z rozšířenou pravomocí doručí oznámení. Zpět motorista řidičák dostane nejdříve po roce, až po absolvování kurzu v autoškole a vykonání zkoušek.

Na otázku Práva, zda budou řidiči pravidelně informováni o celkovém počtu bodů, jež jim byly uděleny, odpověděl ředitel odboru agend řidičů ministerstva dopravy Jan Kněžínek: "Úřad o tom přímo informovat nebude, ale každý řidič se na něj bude moci kdykoli obrátit a tam mu sdělí stav jeho konta."

Podle Šimonovského se v budoucnu počítá i s tím, že se motoristé budou sami moci prostřednictvím počítače seznámit, co je o nich v registru uvedeno.

Snížit počet mrtvých o celou polovinu

Od bodového systému si ministerstvo dopravy i policie slibují podstatné snížení počtu smrtelných nehod. To se ale v Česku v posledních letech dařilo i bez bodového systému. Zatímco v roce 2003 zemřelo na silnicích 1319 lidí a o rok později 1215, loni už "jen" 1127.

"Česká republika se však zavázala snížit do roku 2010 počet mrtvých v silničním provozu o celou polovinu, a toho bez bodového systému nelze dosáhnout. Spoléháme i na to, že přijde nová generace řidičů, která se na silnici začne dívat jinak než jako na závodní dráhu," uvedl Šimonovský.