Hlavní obsah

PSA: Hybridy jsou budoucnost světa

Novinky, Jan Čech

Skupina PSA (Peugeot - Citroën) představuje dva modely, které jsou vybaveny hybridní technologií HDi. Jedná se o klasické spojení vznětového motoru 1.6 HDi se Stop & Start systémem a elektropohonem. Zatím se jedná jen o koncepty, ale v roce 2010 by se měly začít vyrábět sériově.

Článek

Peugeot 307 a Citroën C4 jsou základem pro studie hybridních vozů koncernu PSA. Základ je tedy sériový, stejně jako použitý vznětový agregát o objemu 1,6 l s filtrem pevných částic FAP. Zde veškerá podobnost s klasickými vozy končí.

Zastavit a zase jet

Automobily jsou doplněny systémem Stop & Start, jenž je dnes nabízen již pro model C3 (bohužel zatím jen ve vybraných západoevropských zemích). Ten při delším stání na křižovatkách vypíná spalovací motor a pomocí elektromotoru jej zase startuje ve chvíli, když řidič šlápne na plyn.

Elektřina jako druhý zdroj

Druhý v páru hybridního ústrojí pracuje elektromotor s převodníkem, napájený elektronicky kontrolovanými vysokokapacitními bateriemi. Použití tohoto pohonu umožňuje doplňovat energii během brzdění, využít pouze elektrického pohonu v případě nutnosti a zlepšit akceleraci až o 35 % proti srovnatelným motorům.

Ekologické výhody

Oba tyto vozy přinášejí značné výhody na poli dosažených hodnot spotřeby paliva a emisních limitů oxidu uhličitého. Navíc naměřené hodnoty se podařilo dosáhnout v obvyklých podmínkách provozu, zvláště pak v městském cyklu. Průměrná spotřeba "hybridů" se pohybuje kolem 3,4 l nafty na 100 km a emise oxidů dusíku vykázaly hodnotu 90 g na 1 kilometr. Navíc se jedná o výsledky, které jsou o 25 % lepší, než u podobných vozů s benzínovým hybridním systémem, konkrétně o 1 litr paliva na 100 km ve smíšeném režimu.

Citroën C3 Stop & Start

Nabídka modelu Citroën C3 Stop & Start byla poskytnuta všem oficiálním zastoupením francouzské značky v Evropě. Vložení do ceníků konkrétních států však záleželo na poptávce po takovém voze na daném trhu. Česká republika nejeví velký zájem, který by zaplatil školení servisních středisek a náklady na homologaci. V západní Evropě se však vůz nabízí a brzy jej doplní i model C2 se stejným systémem.

Reklama

Výběr článků

Načítám