Detroitský autosalon obohacují novinky nejen pro americký trh, ale také ty, které najdeme Evropě. Sice se naše republika asi nestane největším odbytištěm vozů Mercedes-Benz S65 AMG, ale i tak se zde najde jistě několik zájemců.

Aby také ne. Jedná se totiž takřka o střelu na kolech, na kterou už by měl být zbrojní pas. Tato novinka v luxusních vozech dostala pod kapotu ten samý motor, co se před nedávnem představil pro superexkluzivním a přitom extra rychlém Maybachu 57 S.

Nejedná se o nic jiného než o vidlicový dvanáctiválec bi-turbo s výkonem 450 kW při otáčkách 5100 /min. To je jistě úctyhodné, ale jistě si každý z nás dokáže představit i větší "palbu". Z jiného soudku však má točivý moment. Ten se na dynamometru zastaví na hodnotě rovných 1000 N.m. Všechno je k dispozici v rozmezí otáček 2000 - 4000 /min.

Ještě vám to není málo? Tak zkuste spolknout informaci o točivém momentu v tisíci otáčkách za minutu (uvažte, že volnoběžné se pohybují někde kolem hranice 700 /min). Zde tlačíte na kola silou rovných 570 N.m.

Technologie ze závodních vozů

Nic z toho by ovšem nevzniklo bez pečlivé práce techniků od AMG (dnes již nedílné součásti společnosti Mercedes-Benz), kteří uplatnili několik technických řešení, převzatých ze závodních vozů. Především se jedná o použití vysocepevnostních materiálů s nízkou hmotností a tepelnou odolností. Jen málokdo si uvědomuje, že právě tepelná odolnost je pro účinnost závodního motoru rozhodující. Pokud by součásti pod vlivem extrémně vysokých teplot měnily své rozměry, byť v desetinách milimetru, došlo by ke změně třecích sil, zatížení a vyvážení, a to se při extrémně vysokých rychlostech spalování a otáčkách nevyplácí.

Kované písty, nové vačky a průchodnější turbodmychadla jsou doplněna účinnějším mezichladičem stlačeného vzduchu (o 25 % nižší teplota na vstupu do válce než dosud) a speciální řídicí jednotkou.

Inovace potkaly také výfukový systém s precizně laděným zvukem. Katalyzátor dostal kovový povlak, který zrychluje náběh oxidace a zlepšuje celý průběh chemických reakcí. Není tedy divu, že tento agregát splňuje i předpisy Euro 4.

Krocení vozu má na starosti pětistupňová automatická převodovka AMG Speedshift s řazením pod volantem a gigantické kompozitové kotouče o průměru 390 mm vpředu a 365 mm vzadu.

Nechybí komfort

Také na komfort se nezapomnělo. Sportovní sedadla AMG jsou ve všech směrech seřiditelná, a tak má každý vynikající nejen posezení, ale i výhled na přístrojovou desku s multifunkčním displejem. Na něm se může zobrazovat právě navolený převodový stupeň, teplota oleje či "voltáž" baterie. Také jsou zde výstupy z racetimeru, tedy zařízení, měřící čas na okruhu, nejrychlejší kolo, maximální a průměrnou rychlost, ale i vzdálenost do konce kola či závodu.

Následuje ovšem otázka, jak je to s rychloměrem cejchovaným na 360 km/h? Tato hodnota je značně přemrštěna. Ukazuje však, jaký potenciál by vůz měl, kdyby nebyl "trapně" krocen. Maximální rychlost byla totiž elektronicky omezena na 250 km/h. To zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,4 s se už "zkousnout" dá a dvoustovka pokořená za 13,3 sekundy má také něco do sebe...