Takové ustanovení neobsahuje ani novela zákona č. 361 o provozu na pozemních komunikacích, která nabude účinnosti od 1. července 2006. Na otázku proč odpověděl Právu ministr dopravy Milan Šimonovský: "Odborníci o tom při přípravě této novely velmi diskutovali. V počasí, jaké nyní panuje, zvyšují zimní pneumatiky bezpečnost silničního provozu. Na našem území ale není sníh a led po celou zimu. Většinu zimního času tedy zimní pneumatiky nejsou potřeba."

Podle Šimonovského by se mělo spíše apelovat na to, aby řidiči nikdy neopomněli mít ve výbavě zimní pneumatiky, když se vydají do horských oblasti, a stejně tak sněhové řetězy.

"S dopravní značkou, kdy je povinnost jet pouze se zimními pneumatikami, jsem se zatím v EU nesetkal a ani odborníci mi to nedoporučovali. Já sám ovšem jezdím se zimními pneumatikami. Věřím, že většina řidičů se jimi pro větší bezpečnost vybaví a bude mít i reflexní vestu. To jsou opatření, která mohou zachránit život i majetek," zdůraznil ministr.

Chyběla politická vůle

Do vládní předlohy novely zákona č. 361 zapracovalo MD při jejím letošním projednávání v parlamentu desítky pozměňovacích návrhů poslanců na změny pravidel silničního provozu. Požadavek na povinné zimní pneumatiky se ale s podporou nesetkal.

"Když chybí politická vůle, snažíme se alespoň propagačními akcemi řidiče přesvědčit, že je v jejich vlastním zájmu pneumatiky na zimu měnit," řekl už dříve Právu Václav Špička z Autoklubu ČR.

V průběhu schvalování novely zákona č. 361 se Autoklub marně snažil ministerstvo i poslance přesvědčit alespoň o opatřeních vůči těžkým nákladním automobilům. Přitom se v zimě běžně stává, že kamión obutý do letních pneumatik nevyjede na námraze stoupání a zablokuje celou dálnici.

O možnosti uzákonit povinné zimní pneumatiky se vážně uvažuje v sousedních zemích. Rakouský vicekancléř a ministr dopravy Hubert Gorbach se to snaží prosadit alespoň pro kamióny. A v Německu je velmi pravděpodobné, že používání zimních pneumatik bude zákonem všem motoristům přikázáno už v příštím roce. Jinak ale zatím tato povinnost platí pouze ve skandinávských zemích a v Lotyšsku.

Šimonovský připouští, že Česká republika by se mohla inspirovat rakouským příkladem. "Zvažujeme legislativní opatření, které by stanovilo povinnou zimní výbavu pro nákladní automobily včetně řetězů a univerzálních pneumatik," potvrdil Právu Šimonovský.

Nelitovat peněz

Někteří čeští politici argumentují tím, že zimní pneumatiky nejsou lacinou záležitostí a zavést jejich povinné používání by bylo citelným zásahem do peněženek motoristů. Podle Autoklubu by ale žádný rozumný řidič neměl takto vynaložených peněz litovat.

"O dobu, kdy bude jezdit na zimních pneumatikách, se prodlouží životnost těch letních. Je také nesporně levnější opatřit si sadu zimních gum než platit opravu vozidla po zbytečné nehodě. A už vůbec nemluvě o nebezpečí pro životy a zdraví řidiče, spolujezdců a ostatních účastníků provozu," zdůrazňuje Špička.

Testy, které Autoklub uskutečnil, jednoznačně prokázaly, že při teplotách pod deset stupňů Celsia jsou zimní pneumatiky na všech druzích povrchu a ve všech situacích bezpečnější než letní. Lepší výsledky byly zaznamenány při brzdění, ovládání vozidla v zatáčkách i při náhlé změně směru jízdy.

Kratší brzdná dráha

Na sněhu je u zimních pneumatik brzdná dráha z rychlosti padesát kilometrů v hodině 35 metrů, ale u letních 43 metrů, tedy o osm metrů delší. Na ledu byl při testech rozdíl ještě větší - z třicetikilometrové rychlosti se auto při použití zimních pneumatik podařilo zastavit po 57 metrech, ale s letními gumami až po 68 metrech.

Zimní provoz na silnicích zemí střední Evropy probíhá v průměru ze čtyřiceti procent na suchých vozovkách, z pětačtyřiceti procent na mokrých a jen z patnácti procent na sněhu. Dvě třetiny zimního období tedy jezdíme na mokrých a kluzkých silnicích.

Dalším aspektem je teplota, která se u nás v zimě pohybuje v průměru kolem tří stupňů Celsia. Pro provoz při těchto teplotách nejsou vhodné letní pneumatiky. Ty jsou určeny pouze pro teploty vyšší než deset stupňů. Při nižších mohou být přímo nebezpečné.

Důležitou zásadou je měnit obutí vozu v celých sadách. Motorista by tedy měl mít k dispozici čtyři letní a čtyři zimní pneumatiky. Při osazení jedné nápravy vozidla zimními a současném ponechání letních na druhé nápravě může při jízdě po zasněženém nebo zledovatělém povrchu dojít k velmi nebezpečným situacím.