Vedle designu obdařili nový focus nevídanou vzrušivostí tím, co se skrývá pod značkou ST (Sport Technologies), tedy sportovní technologie. Přesvědčit jsem se o tom mohl při novinářské prezentaci ve francouzském Le Castellet nejen na tamních klikatých silničkách s častým převýšením, ale i na závodním okruhu Paula Ricarda, kde se jezdívaly i závody F1.

Uhrančivé auto

Už při prvním setkání Focus ST člověka tak trochu hypnotizuje. Startuje v jeho krvi patřičnou dávku adrenalinu. Za dravým designem se skrývá masivní přední nárazník s integrovaným spoilerem, který opticky snižuje těžiště vozu. Ve skutečnosti je podvozek snížen o 25 mm ve srovnání s běžnými focusy. Agresívnější výraz novince propůjčuje i lichoběžníková maska chladiče. Zkrášluje ji leštěný hliník v horní části "grilu" a kolem mlhovek.

"Svalnatější" je i zadní nárazník. Na velké stádo koní pod kapotou upozorňují rovněž dvě chromované výfukové koncovky. Temperament vozu podtrhuje spoiler nad zadním oknem, jehož funkčnost byla zvlášť ověřována v aerodynamickém tunelu. Ozdobami karosérie jsou 18palcová originálně stylizovaná hliníková kola. Z barevných odstínů karosérie se vydělují dva: modrý (Performance Blue) a oranžový (Electric Orange), a to tím, že jsou výhradně určeny pro toto "estéčko".

I uvnitř sporťák

Po otevření dveří do oka okamžitě padne malá kaplička, mírně natočená k řidiči, situovaná doprostřed horní části palubní desky. Tři budíky v ní usazené ukazují tlak a teplotu motorového oleje a plnicí tlak turbodmychadla. Dole oslní odlesky hliníkové pedály s protiskluzovými ploškami. V nové grafice palubních přístrojů dominuje rychloměr se stupnicí do 260 km/h. Leštěným hliníkem jsou přizdobena též ramena tříramenného volantu, jehož skvělý masívní věnec je nejen obšit kůží, ale pro ještě lepší držení dostal speciální tvarování.

Zvláštní kapitolou jsou sedačky. Vpředu je zastupují sportovní anatomická Recara, která i při velmi dravé jízdě poskytují dokonalou oporu. Zejména jsem to ocenil v zatáčkách. Tím víc se řidič může unášet požitkem z řízení a dosahovat nadstandardních rychlostních průměrů. Na přání mohou být sedadla čalouněna tak, aby ladila s lakem karosérie. Stejným způsobem si lze pořídit čalounění interiéru v kůži i individuálně tvarovaný sedák vzadu, díky němuž lze tři místa zredukovat na ještě pohodlnější dvě.

Vzrušující intimitu interiéru Focusu ST navozuje černé čalounění interiéru včetně stropu. Z vnějšku je v této barvě vyveden k ještě dynamičtějšímu vyznění karosérie středový sloupek.

Peklo pod kapotou

To pravé překvapení ve Focusu ST se skrývá pod kapotou. Tam je naaranžováno energické srdce v podobě přeplňovaného benzínového pětiválce o objemu 2,5 l. Ford si ho "vypůjčil" od své švédské koncernové značky - Volva.

Obdobně jako s podvozkem si ve Fordu pohráli právě s ním. Výsledkem je mj. zvýšení výkonu ze 154 na 166 kW. Oslnivý je rovněž točivý moment, který svou nejvyšší hodnotu 320 Nm dokáže udržet v rozpětí 1600 až 4000 otáček za minutu. Výfuky šíří lahodnou melodii nejen do okolí, ale zvláštní zvukovou kulisu vytvářejí i v kabině.

Díky montáži tzv. Composeru, jinak trubice přenášející zvuk od sání motoru po dělicí přepážku před odkládací skříňkou spolujezdce, si posádka může vychutnat prazvláštní hudbu škrticí klapky a turba. Že motor umí autu pořádně zatápět, o tom svědčí dynamické hodnoty: z klidu na stovku se "estéčko" dostane za 6,8 s a dosahuje maximální rychlosti 241 km/h.

Rozhodující jsou dojmy

Žádná čísla však nejsou tak přesvědčivá jako vlastní jízdní dojmy. Co k nim říci nejvýstižněji? Po nastartování nastupuje plynulý rozjezd, žádné "zakuckání". Razantní sešlápnutí plynového pedálu cestující doslova vtlačí do sedaček. Zátah je prostě markantní, a to i díky tomu, že prodlevu turba prakticky nezaznamenáte.

Odezva na řazení jakéhokoli rychlostního stupně je okamžitá. Zvlášť na závodním okruhu jsem mohl potrápit elektronický stabilizační systém (ESP). Co říci k němu? Je citlivě naladěn. Ale dá se i vypnout. Pak řidiči ukaž, co umíš! Přitom tě podrží opravdu jedinečný snížený modifikovaný podvozek s pružinami, které jsou vpředu i vzadu o 30 procent tužší, s tužším tlumením a tužším stabilizátorem vpředu. Vysokému výkonu Focusu ST výborně sekundují zesílené brzdy, které mají vpředu ventilované disky.

Přesné řízení a řazení dotvářejí jedinečnost tohoto sériového sportovního automobilu, který byl dál zdokonalen s ohledem na svou extrémní výkonnost také z hlediska bezpečnosti.

Ford Focus ST se už začal vyrábět jako tří- a pětidveřový hatchback. U nás se začne prodávat od ledna za 769 990 Kč v tří- a za 789 990 Kč v pětidveřové verzi.

V tomto materiálu jsem upřel pozornost na sportovní ambice nového provedení focusu. Je však třeba dodat, že jimi tato novinka nepřichází o nic ze své praktičnosti, z nabízeného pohodlí a z možnosti být dennodenně používána v běžném provozu.

Třídveřový Ford Focus ST
Délkaxšířkaxvýška (mm) 4362x1840x1447
Rozvor (mm) 2640
Objem zavazadl. prostoru (l) 385
Typ motoru přeplňovaný zážehový pětiválec
Zdvihový objem (cm3) 2522
Max. výkon (kW/ot. min.-1) 166/6100
Max. toč. moment (Nm/ot. min.-1) 320/1600
Převodovka manuální 6st.
Zrychlení 0 až 100 km/h (s) 6,8
Nejvyšší rychlost (km/h) 241
Komb. spotřeba (1/100 km) 9,3
Základní cena (Kč) pod 769 990