"Jeden z dochovaných automobilů stojí v Pattonově muzeu v New Yorku a ten druhý v tankovém muzeu v Kubince v Rusku. Naše replika tak bude jediným exemplářem tohoto automobilu v Evropě," řekl nadšeně zpravodaji ČTK autor projektu Radek Balcárek.

Splněný sen

Německo vyrábělo tyto vozy ve dvou verzích v letech 1935 až 1943. Z výrobních linek jich sjelo 989. "Válka trvala šest let a životnost auta byla v boji pět vteřin, takže se dochovala skutečně jen dvě vozidla. Vůz totiž jezdil na nafukovacích pneumatikách a dokázal ho zastavit jeden muž s kulometem," uvedl Balcárek. Nadšenci počítají s tím, že repliku představí na letošních vzpomínkových akcích k ukončení druhé světové války, a věří, že o ni budou mít zájem také filmaři. Navíc si stavbou repliky splnili svůj několikaletý sen.

"Někdo by v tom rád viděl nějaké sympatie z fašismem, ale to je nesmysl. Němci v době druhé světové války vyvíjeli ohromné množství vozidel a v technickém směru byli hodně napřed. Proto jsme se do stavby repliky pustili," řekl Balcárek. Vůz, který je vybavený originálním kulometem MG-34 a maketou dvacetimilimetrového kanonu, má také maskování a funkční otočnou věž.

Kostra vozu z českého náklaďáku

Kostra německého vozu pochází z českého nákladního automobilu, ostatní díly si nadšenci nechali vyrábět. "Ten základ z nákladního vozu ale teď už nikdo nepozná," řekl se smíchem Balcárek. Originální vůz Sd.Kfz.222 vážil téměř pět tun, po silnici dokázal ujet až tři sta kilometrů. Posádku tvořila trojice mužů.