Hlavní obsah

Po dálnici D1 z Prahy až do Polska v roce 2010

– PRAHA
Novinky, Andrej Poliak

V roce 2010 by v ideálním případě mělo být hlavní město České republiky propojeno s polskou hranicí jedním dálničním tahem - dálnicí D1. Původně měla D1 končit u Lipníka nad Bečvou, odkud se staví dálnice D47 do Ostravy a na polskou hranici. Od jejího uvedení do provozu se však bude dálnice jmenovat pouze D1 a bude měřit 377 km. Vyplývá to z publikace Dálnice D1, kterou vydalo Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD).

Článek

"Publikace má informativní charakter a blíže představuje jednotlivé stavby českého nejdelšího dálničního tahu," informoval mluvčí ŘSD Jan Hoření. Dálnice D1 se bude po dokončení D47 napojovat na polskou dálnici A1 za Bohumínem a dokončí tak propojení Prahy s Gdaňskem. "Je doplněna řadou historických fotografií, ale také moderních vizualizací plánovaných úseků," dodal Hoření k publikaci Dálnice D1.

V pondělí 24. října bude navíc do provozu uveden nový 17,5 km dlouhý úsek od Vyškova do Vrchoslavic. Po otevření tohoto úseku bude až k polským hranicím zbývat ještě 130 kilometrů, z toho je dnes 80 kilometrů v přípravě a výstavbě jako dálnice D47.

V současné době je v provozu 247 km dálnice D1. O tom, že se dálnice bude stavět bylo rozhodnuto již 4. listopadu 1938. Tehdy měla dálnice vést až na Podkarpatskou Rus (dnes součást Ukrajiny). S výstavbou se začalo 2. května 1939. Práce však přerušila druhá světová válka.

Po krátkém poválečném obnovení prací se dálnice začala plně stavět až v roce 1967. První dálniční úsek by do provozu uveden mezi Prahou a Mirošovicemi 12. července 1971. Úsek měří 21,255 km (Spořilov - Čestlice 8,199 km; Čestlice - Mirošovice 13,056 km).

Anketa

Dálnice D47 má být dokončena v roce 2008. Myslíte si, že se podaří tento termín splnit?
Ano
21,5 %
Ne
78,5 %
Celkem hlasovalo 1901 čtenářů.

Dálnice D1 a čísla

  • 377 km bude měřit dálnice po dokončení
  • 247 km dálnice je již v provozu
  • 188 km rozestavěných dálnic chátralo na našem území po druhé světové válce
  • 80 km je připravováno a stavěno jako D47
  • 34 let uplynulo od uvedení do provozu prvního dálničního úseku
  • 25 let uplynulo od propojení Prahy a Brna

Zdroj: publikace Dálnice D1

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám