Kouzlo vyspělé techniky není v tomto případě už jen pro několik zasvěcených vyvolených, ale pomáhá v praktickém životě běžným uživatelům - od soukromých osob přes živnostníky až po velké firmy, jejichž autoprovoz zahrnuje desítky vozidel. Kompletní dodávka je pro profesionály otázka několika dní a ovládaní software zvládne během několika minut i laik.

Když do automobilu vnikne zloděj, spouští se skryté zabezpečení a bleskově informuje pult centrální ochrany. Pachatel si v klidu ujíždí pryč, ale aniž cokoli tuší, je satelity a GSM sledován s přesností na deset metrů. Dispečer pak uvědomí policii. Obdobně to funguje i na úložné prostory ve voze, čímž si lze uhlídat zboží nebo třeba nářadí. Systém obsahuje i imobilizér, takže zloděj bez čipového klíče nemá šanci vůbec nastartovat.

"Proti krádeži jsou chráněna také kola. Auta s tímto systémem mají v sobě tzv. náklonové čidlo. Systém dokáže najít vozidlo i v uzavřených prostorech. Zabezpečit lze všechny typy aut od osobních přes dodávky až po náklaďáky a stavební stroje, jako jsou jeřáby a bagry," řekl FIRMĚ Ondřej Klofáč (42), ředitel společnosti AutoLocator. Od roku 2003 namontovala stejnojmenné zařízení do stovek aut.

Jak to funguje
  • O krádeži se majitel dozví okamžitě. Zařízení je v automobilu umístěno skrytě a v případě krádeže průběžně hlásí majiteli vozu a dispečinku přesnou polohu odcizeného vozu. Zařízení se navenek nijak neprojevuje, takže pachatel nic netuší.
  • Na rozdíl od systémů, které jsou provozovány na bázi rádiového vyhledávání, AutoLocator na krádež sám upozorní a polohu auta okamžitě a přesně identifikuje.
  • Ochranu vozu může majitel, ale nemusí, svěřit pultu centrální ochrany AutoLocator. V okamžiku, kdy pachatel vnikne do automobilu, chce vůz natáhnout na odtahový vůz či ukrást kola, čidla odhalí napadení a zařízení okamžitě odešle na pult centrální ochrany AutoLocator i majiteli vozu informaci o pokusu o krádež.
  • Dispečer se ihned spojí s majitelem, aby zjistil, zda se nejedná o planý poplach. Současně zjistí polohu automobilu, který se mu zobrazí přímo v detailní mapě na monitoru. Následně oznámí krádež policejní stanici vybavené technikou na zadržení ukradeného vozu. Do policejních vozů poté dispečer telefonicky hlásí aktuální polohu, směr a rychlost ukradeného vozu, dokud není zadržen.
  • Systém pracuje nepřetržitě bez nutnosti údržby. Funkčnost je pravidelně dálkově testována z pultu centrální ochrany. Případná komunikace uživatele se zařízením probíhá prostřednictvím mobilního telefonu.

Modul může udělat snadno čáru přes rozpočet černým jízdám zaměstnanců a odpadá úmorné vypisování knihy jízd. "Danému vozidlu může majitel firmy vymezit lokalitu, kde se smí pohybovat. Třeba regionálnímu obchodnímu cestujícímu či montérovi. Jestliže auto oblast překročí, informuje o tom systém šéfa prostřednictvím SMS, hlasově nebo situaci zapíše do počítačového deníku jízd," dodává Klofáč. Systém lokalizuje vozidla po téměř celé Evropě. Mapový software je mimořádně podrobný - zobrazuje jména ulic nejen v ČR, ale i v celé západní a části východní Evropy.

Zlodějům svítí zelená

Zatímco při koupi pozemku za sto tisíc korun je potřeba několik notářsky ověřených dokladů, jde-li se přihlásit auto, stačí prohlášení jeho majitele, předložení zfalšovaného technického průkazu a auto je registrované! Počet krádeží na tisíc aut je v ČR osmkrát vyšší než v Německu.

 Zhruba deset procent všech automobilů je u nás kradených s padělanými doklady Loni bylo v ČR odcizeno 23 tisíc vozidel. Pachatel byl odhalen pouze ve čtyřech tisících případech, tj. pouze u 17 procent. Způsobená škoda činila 3,8 miliardy korun.