Nahoře bez: i tak by se dala charakterizovat další škodovácká novinka - studie otevřené verze ve stylu pick-upu s názvem Yeti. Je doslova poutákem škodovácké expozice. Navazuje na stejnojmennou variantu z letošní Ženevy, tedy přátelské a kompaktní auto pro volný čas a rekreaci (SUV), které vyvolalo mimořádný ohlas veřejnosti. Ve škodovce se proto rozhodli zase o něco pokročit. Na nynější verzi, která je čtyřmístná a posádka má za sebou menší plochu pro náklad, je snad největší zajímavostí variabilní střešní systém.

Ten byl vyvinut společně s designovým oddělením věhlasné německé firmy Karmann a doslova dělá z Yetiho mistra proměn. Je totiž založen na mnoha možnostech manipulace s plátěnou střechou nad nákladovým prostorem a pevným skládacím dílem nad hlavami cestujících. Pokud se odejmou oba tyto díly a zadní boční skla se zasunou do připravených úložných prostor, je vůz připraven na maximální požitek z jízdy s nebem nad hlavou. Přední dveře mají navíc bezrámové vedení okenních skel, jako u klasického kabrioletu.

.: FOTOGALERIE - Yeti ve Frankfurtu

Obě zadní sedadla se dají sklopit do podlahy, přičemž v návaznosti na zavazadlový prostor vznikne zcela rovná plocha pro přepravu bezmála dvoumetrových předmětů. Že je vůz funkční, dokázal ve škodovácké expozici designér Thomas Ingenlath, který s ním vyjel na pódium. Má takové auto šanci na sériovou výrobu? "Je to jen studie, nedá se zatím považovat ani za prototyp sériového produktu, který bychom v blízké době mohli vyrábět. Cílem je ověřit si reakci návštěvníků, potenciálních zájemců. Prakticky jde o navázání dialogu s nimi," odpověděl tiskový mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf.

Avšak o yetim, jako modelu SUV se v podvečer frankfurtského autosalonu objevila v tisku informace, že se bude vyrábět, a to dokonce v roce 2008. "To je pouhá spekulace," uvedl ředitel podnikové komunikace Škody Auto Vladimír Šulc, a dodal: "To nemůže nikdo potvrdit, o tom není rozhodnuto." No, uvidíme. Podobně odmítavý postoj ve Škodě Auto zaujali kdysi ke studii Roomster a hle: od příštího roku se začne vyrábět v jejím závodě ve východočeských Kvasinách.

Studie Yeti byla představena letos v Ženevě. Tehdy ještě automobilka nepočítala s výrobou podobného modelu. Při představení studie na Autosalónu 2005 v Brně už bylo vše o poznání jinak. Šéf automobilky Detlef Wittig prohlásil, že rozhodnutí o možné sériové výrobě má padnout do konce roku. V případě kladného rozhodnutí vedení by se mohl začít vyrábět do tří let, tedy v roce 2008. Sériová verze Roomsteru má být představena příští rok v Ženevě.

Poprvé filtr pevných částic

Škoda ve Frankfurtu uvádí poprvé ve své historii vozy s filtrem pevných částic DPF. Ještě letos bude k dispozici pro motor 2,0 TDI. Jako standardní výbava bude u Superbu, v Octavii bude volitelná. DPF později doplní i agregát 1,9 TDI u Octavie.

Největší již dříve avizovanou premiérou je uvedení Škody Octavia RS se čtyřválcovým turbomotorem 2,0 TFSI s výkonem 147 kW a točivým momentem 280 Nm.