Především návrat k atraktivnějšímu designu a její celkové zpracování vynesly Mazdě 6 v ČR titul Auto roku 2003 a v obdobné evropské soutěži druhé místo.

Velkorysá karoserie

Mazda 6 oslovuje potenciální zájemce hned třemi karosářskými verzemi: jako čtyřdveřový sedan, pětidveřový hatchback a kombi, které může být dodáváno i s pohonem všech kol. Pod drobnohled jsem si tentokrát vzal hatchback s označením Sport s nejvýkonnějším motorem, kterým je benzínový šestnáctiventilový čtyřválec o zdvihovém objemu 2,3 litru.

Snížený podvozek, působivá litá kola, obutá do nízkroprofilových pneumatik atd. - to vše zprvu obrací pozornost k možnosti dobře se svézt. Ale hatchback je i auto velice praktické a nabízí další mimořádnou hodnotu. Ta se skrývá především v prostorné kabině. Snad jen dlouháni na zadních sedadlech budou poněkud limitováni prostorem nad hlavami vzhledem k tvaru střechy.

Avšak skvělou formu má také zavazadlový prostor. Jeho základní objem představuje nadprůměrných 492 l. Za sedanem zaostává jen o osm litrů a za kombíkem o 13 l. Vyklopit se dá celá zadní stěna, takže pro ukládání větších předmětů a manipulaci s nimi v hlubokém kufru je to přímo ideální stav. Touto velkorysostí překonává sedan, kde přístup do zavazadelníku omezuje menší víko. Také čtveřice bočních dveří s velkým úhlem otevření umožňuje členům posádky velmi pohodlně nastupovat a vystupovat.

Vytříbený interiér

Pocity z dobře zvládnuté stylizace se dostavují rovněž v interiéru. Ten působí vytříbeným dojmem a zcela koresponduje s tvaroslovím karoserie. V něm okamžitě padne do oka tříramenný sportovní volant (mj. s integrovaným ovládáním rádia), který ve své perforované kožené obšívce sází nejen na černou barvu, ale zdůrazňuje i odstín karoserie, v našem případě žlutý. Obdobná kombinace je použita na koberečcích.

V chromovaných obrubách na sebe upozorňují v kapličce za volantem velké "budíky" otáčkoměru a rychloměru. V celé palubní desce, která oplývá elegancí, na sebe nejvíce soustřeďuje pozornost středová konzola, vyvedená v matném hliníku, a téměř futuristickém vzhledu, hodně souznícím s podobou hifi-věží. Výrazným stylistickým prvkem jsou v její horní části velké průduchy ventilace. Nad nimi se však tak trochu ztrácí štěrbina s údaji o zvolené rozhlasové stanici, vnitřní a vnější teplotě a klimatizaci. V každém případě, chce-li je řidič odečíst, vyžaduje to přece jen více odpoutat pozornost od řízení.

Velmi dobře, a to i tvarově, jsou zpracovány anatomické sedačky. S držením těl jsou s to si poradit prakticky v každé situaci. V základní výbavě vozu se nachází například dva čelní a dva boční airbagy, palubní počítač, tempomat, protiblokovací systém brzd (ABS) s děličem brzdné síly (EBD), automatická klimatizace, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, hloubkově i výškově nastavitelný volant a elektricky ovládaná okna bočních dveří. Vzhledem k tomu, že testovací vůz měl bohatou doplňkovou výbavu - mj. metalickou barvu, čalounění v kůži, přední mlhovky, další interiérové prvky, jiné nárazníky, prahy a pružiny - poskočila cena ze základních 814 900 Kč na 984 370 Kč.

Nejvýkonnější motor

Pod kapotou Mazdy 2,3i Sport, jak už napovídá typové označení, se skrýval benzínový čtyřválec o zdvihovém objemu 2,3 l. Z jeho výkonu 122 kW a točivého momentu 207 Nm vůz čerpá zrychlení z klidu na stovku za 8,9 s a maximální rychlost 214 km/h. S ohledem na dynamickou tvář auta by však leckdo očekával větší výbojnost. Skutečného dravce, jak Mazda naznačila na loňském pařížském autosalonu prototypem MPS, se řidiči se sportovním srdcem dočkají až s nástupem motoru 2,3 l s přeplňováním a výkonem 206 kW.

Mazda 6 ve verzi hatchback prokazuje velmi dobré jízdní vlastnosti. I když je z celé řady založena nejsportovněji, tvrdší odpružení kupodivu cestovní komfort příliš nezhoršuje. Přiznám se, že vůz jsem příliš nešetřil, neboť usuzuji, že k jeho energetickému výrazu nepochybně patří také svižný styl jízdy. Vůz se v takovém případě odvděčuje díky velice stabilnímu podvozku mimo jiné skvělým držením stopy v zatáčkám. Svou pozitivní roli přitom sehrává celá řada elektronických bezpečnostních prvků. Ale pozor! Fyzikální zákony nelze obelstít!

Za uvedených podmínek se spotřeba pohybovala mezi jedenácti až dvanácti litry benzínu na 100 km. V běžném režimu se však jen lehce přehoupne přes hranici devíti litrů.